Timpul.md

Ultima oră 16 Noiembrie 2009 | 11:17

(FOTO) Leonid Bujor, ministrul Educatiei, in dialog cu cititorii nostri

Intrebare: Va rog sa-mi spuneti care e soarta de mai departe a ziarului „Univers pedagogic”? (Ion Iachim)

Raspuns: Tot ce pot sa va spun e ca aceasta publicatie ramane in continuare in subordinea Ministerului Educatiei. Exista unele probleme, dar ele urmeaza sa fie solutionate pe parcurs.

I.: Dle ministru, cand pe site-ul www.edu.gov.md limba ROMANA va fi una din cele trei limbi de accesare? La moment apare: MD, RU, ENG...

R.: Imi cer scuze si va asigur ca in cel mult zece zile vom face modificarile de rigoare. Stimati responsabili de site, sper sa ma informati in curand ca ati lichidat aceasta lacuna...

I.: Au trecut doua luni de la instalarea noului Guvern, dar Ministerul Educatiei continua sa stea pe rosu. Cand vor fi numiti noii viceministri? (Aurica Stratila)

R.: A fost deja aprobata structura aparatului central al ministerului. Dupa cum stiti, acesta si-a schimbat denumirea din Ministerul Invatamantului si Tineretului in Ministerul Educatiei, schimbare dictata de infiintarea Ministerului Tineretului. In scurt timp, conform regulamentului, vom disponibiliza personalul din vechiul minister si vom face noi angajari, inclusiv la nivel de viceministri.

I.: Credeti ca e obligatoriu sa inlocuiti toate cadrele de conducere din minister? Veti face noile angajari pe criterii politice?

R.: In toate tarile europene odata cu schimbarea ministrului sunt schimbati si viceministrii, cu mici exceptii - unii sefi de directii. In rest, daca specialistii sunt experti in domeniu vor ramane sa promoveze reformele si sa asigure continuitatea lor. Dar e nevoie si de oameni noi.

I.: Dle ministru, ce facem cu puzderia de universitati din RM? Aveti de gand sa initiati o reforma aici? Simpla adoptare a sistemului de la Bologna nu inseamna si recunoasterea diplomelor noastre de absolvire in spatiul UE. Pe cand vom avea macar o institutie de invatamant superior acreditata de forurile in speta ale UE? Cu respect, Andrei Bunu.

R.: Nu pot sa nu fiu de acord cu dumneavoastra. In curand vom avea un nou Cod al Educatiei care va reglementa situatia din domeniu. In trei-patru ani cred ca am putea avea si o institutie acreditata de UE. Nu as vrea sa neg meritele unor universitati din republica, stiu ca ele incearca sa implementeze standardele europene, dar este nevoie de mult mai multe eforturi in acest sens, inclusiv din partea ministerului.

I.: Cand va fi constituita o comisie pe langa minister pentru a elabora proiectul Codului Educatiei? Vor fi antrenate in aceasta comisie si cadre didactice din teritoriu? (Maria Ciobanu, Nisporeni)

R.: Comisia deja activeaza. Personal consider prioritar acest Cod al Educatiei. Parlamentul trecut a examinat, in doua lecturi, un Cod al Invatamantului, dar el nu a fost promulgat de presedintele Voronin din cauza lacunelor grave pe care le avea. Vom decide in continuare daca vom tine cont de el, sau vom veni cu un cod nou, la care se lucreaza acum in minister. Incercam sa facem acest lucru cat mai operativ. Pedagogii vor avea cel putin doua-trei saptamani la dispozitie pentru a-l discuta in cadrul institutiilor de invatamant. Propunerile lor vor fi acumulate la directiile raioanele, iar cele mai judicioase isi vor gasi locul in acest document strategic.

I.: Copilul meu invata la liceul „Dante Alighieri” din capitala, in clasa a V-a. La moment are doar o lectie facultativa de engleza si doua ore obligatorii de rusa. Rusa o cunoaste de la gradinita, dar as vrea sa cunoasca la fel de bine si engleza. Ce trebuie sa fac ca parinte - sa scriu cerere la liceu, pentru a solicita mai multe ore de engleza? (Vasiliev, parinte)

R.: Nu, pentru ca in timpul anului de studii nimeni nu va putea schimba nimic, e nevoie sa fie revazuta curricula scolara. Saptamana trecuta am semnat un ordin privind constituirea unei comisii care se va ocupa de perfectionarea curriculei pe discipline. Vom tine cont de doleantele parintilor.

I.: Nu credeti ca programul scolar este supraincarcat? Fetita mea e in clasa a IV-a si, sincera sa fiu, de cand a pasit pragul scolii nu mai are parte de copilarie. (Luminita Bordea, Chisinau)

R.: Aveti perfecta dreptate. Suntem una din tarile din Europa cu cel mai exagerat numar de discipline scolare obligatorii - tocmai 17! Unele din ele ar trebui sa devina optionale, pentru ca parintii sa aleaga ce considera prioritar pentru copiii lor. Nu avem in aceasta privinta o pozitie unanima din partea cadrelor didactice. Multi pedagogi se tem ca aceste modificari se vor rasfrange asupra salarizarii, a numarului de ore. Dar, in ultima instanta, e vorba si de sanatatea copiilor.

I.: Ce credeti despre metoda de evaluare a alolingvilor la examenele de BAC la limba romana? Este de rasul gainilor faptul ca toti „iau” examenul la BAC, dar nu stiu o boaba romaneste...

R.: Din punctul meu de vedere, radacinile sunt mai adanci. Nu depinde numai de profesorii de romana, ci si de atitudinea conducatorilor acestor institutii de invatamant fata de locul si rolul limbii romane.

I.: De cinci ani in sertarele Ministerului Educatiei se prafuiesc, aprobate, documentele „Conceptia formarii profesionale a personalului din invatamantul preuniversitar”, „Strategia formarii profesionale a personalului din invatamantul preuniversitar si Conceptia evaluarii rezultatelor scolare”, al caror coordonator sunt. Cum intelegeti sa relansati reformele in invatamant, mentinand sistemul sovietic de formare profesionala a cadrelor didactice? (Vlad Paslaru, doctor habilitat in pedagogie, profesor universitar, sef sector la Institutul de Stiinte ale Educatiei)

R.: Domnule Paslaru, va promit ca voi deschide toate sertarele, dulapurile ministerului, voi gasi aceste documente, le voi sterge de praf si le voi analiza in ce masura sunt actuale, dat fiind ca au trecut deja cinci ani. Voi lua neaparat o decizie si va voi informa.

I.: V-am admirat la TV, pentru promptitudinea cu care reactionati la multe probleme ce framanta societatea. De cat timp este nevoie pentru a solutiona problema celei de-a doua limbi moderne la Liceul „M. Eliade”? (Tamara Babuc, Liceul „Mircea Eliade”)

R.: O comisie speciala urmeaza sa verifice situatia din acest liceu, deoarece aveti si alte probleme, pe langa cea de-a doua limba studiata aici. Ma refer la democratizarea procesului de instruire, la relatiile din colectiv. Am avut o intalnire cu patru profesori de la „M. Eliade”, acum imi programez o intalnire si cu colectivul didactic al liceului, pentru a lamuri situatia impreuna.

I.: Poate ar fi binevenit ca elevii din satele mici sa se deplaseze in localitatile mari, unde exista cadre si scoli mai bune? Asa se procedeaza in SUA. Satele in Moldova fiind foarte aproape unele de altele, cheltuielile de transport ar fi mici.

R.: In cadrul Programului anticriza al Guvernului au fost incluse si masuri de optimizare a retelei institutiilor de invatamant. De asemenea, a fost prevazuta procurarea mijloacelor de transport. Dar deciziile trebuie sa le ia administratiile publice locale. In republica se desfasoara un astfel de program-pilot, sustinut de Banca Mondiala, in doua raioane - la Causeni si Rascani.

I.: Ma intereseaza daca se va face ceva pentru a introduce studierea religiei in scoala... (Leonid)

R.: La 2 noiembrie ne-a parvenit la minister o solicitare de la Mitropolia Moldovei de a introduce optional religia in scoala. In linii mari, sustinem propunerea mitropoliei.

I.: Care este soarta de mai departe a Liceului „Ion Creanga” din Balti? De aici a pornit o remarcabila pleiada de oameni de stiinta si de cultura, cu toate acestea, dupa evenimentele din aprilie 2009 guvernarea comunista a pus la cale desfiintarea liceului si a sistat admiterea pentru anul de studii 2009-2010... (Marina Morari, director-adjunct, doctor in pedagogie; Nicolae Cazacu, doctor in istorie de la Liceul „Ion Creanga” din Balti)

R.: Am analizat cu atentie petitiile parvenite din liceul dumneavoastra. Imi pare rau pentru ca ati avut de suferit. Am semnat deja un demers catre guvern, prin care am informat ca intentionam de la 1 septembrie 2010 sa reluam admiterea in cadrul liceului. Situatia a fost deblocata.

I.: Gradinita nr. 5 de pe str. Bogdan Voievod din Chisinau a fost privatizata ilegal, conform Procuraturii Generale, iar procesul de judecata intre SA „Bucuria” si Primaria Chisinau este in favoarea noilor proprietari ai fabricii. Veti ceda gradinita sau ce veti intreprinde la modul concret?

R.: Primaria a solicitat transmiterea acestei institutii in gestiunea Directiei generale educatie, tineret si sport, insa SA „Bucuria” refuza executarea acestei decizii. Conflictul dintre SA „Bucuria” si Primaria mun. Chisinau se examineaza in instanta de judecata. Luam in calcul si posibilitatea de a solutiona pe cale amiabila litigiul.

I.: 1. De ce profesorii care au in clasa cate patru-cinci elevi primesc acelasi salariu ca si noi, care lucram cu 20 si mai multi elevi? 2. De ce la noi se reduc clasele de la 1 ianuarie 2010, iar in scolile mici de la 1 septembrie 2010? 3. Multi profesori raman fara sarja didactica deplina. Ce va intreprinde ministerul pentru a le completa sarja? (Gheorghe Blanaru, Liceul „M. Eminescu" din Baimaclia, Cantemir)

R.: 1. In contextul optimizarii retelei institutiilor de invatamant examinam o noua formula de finantare - per elev, dar aceasta numai cu incepere din 2011-2012. A doua intrebare: deciziile asupra inchiderii unor clase/scoli mici le iau administratiile publice locale. 3. Cu referinta la sarja didactica incompleta, va informez ca sistemul de invatamant duce lipsa de circa 2000 de cadre calificate anual. Cazurile trebuie examinate in functie de situatiile concrete.

I.: Stiti ce salarii au profesorii universitari la moment? Ele sunt mai mici ca cele ale unui taximetrist. Veti promova o autonomie reala a institutiilor de invatamant superior? (Radu Melniciuc, USM)

R.: Cunosc realitatea, inclusiv din universitati. Dar vreau sa cred ca noua guvernare va pune un pret mai mare pe pedagogi, pe intelectualitate, in general. Insusi faptul ca in conditii de criza, noi am lasat in vigoare majorarile de salarii pentru pedagogi spune mult. Iar in ceea ce priveste autonomia reala, va asigur ca pana in luna martie, conducatorii din universitati, cadrele didactice vor avea o astfel de autonomie.

I.: Sunt mama unui elev care-si face studiile la Colegiul tehnologic. Va aduc la cunostinta ca aici nu se respecta cele mai elementare norme igienice, in special, in caminul nr. 1, unde sunt soareci, sobolani, gandaci. Ne-am adresat dnei directoare si ne-a spus ca nu are bani ca sa puna macar geamuri la WC. Va rugam, luati masuri.

R.: Fiecare conducator poarta raspundere pentru institutia sa. M-am intalnit cu conducatorii a opt colegii din Chisinau, carora le-am atras atentia nu numai asupra situatiei din camine, dar si a altor lucruri neplacute. Le-am explicat care este diferenta dintre salariile lor si ale pedagogilor, iar daca salariile sunt mai mari inseamna ca si atitudinea trebuie sa fie alta. In aceste zile intreprindem un control la Colegiul tehnologic. Iar masurile le voi lua personal.

I.: De ce reforma sistemului rezidential se misca atat de lent? (Olga)

R.: Lucrurile nu stau pe loc. Este prevazuta reorganizarea unor institutii rezidentiale, ceea ce va permite reducerea cheltuielilor cu 5-10%. Casa de copii din Cernoleuca, Donduseni, va deveni Centru multifunctional; Gimnaziul-internat din Cupcini, Edinet - Centru de plasament temporar. Continuam si alte activitati de reintegrare a copiilor in familie.

I.: Dle ministru, in universitati se observa o subapreciere a disciplinelor de contact, cel mai ignorate fiind cele socio-umanistice. Monopolul total asupra formarii planului de studii il detin facultatile. Rectoratele numai aproba, deseori formal. Oare nu e cazul sa se introduca obligatoriu (inclusiv la ciclul de masterat) Filozofia, Politologia, Cultura universala, Probleme actuale ale istoriei nationale? (Un profesor de la Universitatea de Stat „A. Russo” din Balti)

R.: Problema planurilor de invatamant pentru universitati va fi examinata suplimentar si despre rezultate va vom informa ulterior.

I.: Cum sa procedam atunci cand in scoala vine un tanar specialist, iar toate orele sunt deja repartizate unor pedagogi pensionari? (Ion din Falestii Noi)

R.: Directorii ar trebui sa caute modalitati de a aduce tinerii in invatamant, mai ales la sate. Pe de alta parte, de la un profesor cu o bogata experienta de munca ar avea ce invata si tinerii specialisti. Trebuie sa actionam in functie de valoarea profesionala a fiecaruia si sa nu uitam ca tinerii sunt viitorul nostru.

I.: Am pregatit doua manuale de chimie, manuscrisele au fost vizate de specialistii de la catedra, universitate, ambele sunt adresate studentilor si elevilor care invata chimia generala si anorganica. As vrea sa le editez. Cui sa ma adresez? (Profesorul Tighineanu de la Universitatea de Medicina)

R.: Domnule profesor, trebuie sa depuneti cate un demers la Ministerul Sanatatii si la Ministerul Educatiei, apoi vor fi examinate posibilitatile financiare. In anul curent de studii au fost editate din bugetul ministerului doar doua manuale - „Albinuta” si „???????”. Desi erau in plan, nu au fost editate manualele de chimie, fizica, matematica, limba romana. Asteptam demersul dumneavoastra.

I.: Nu credeti ca asa-numitele asociatii ale parintilor din scoli si licee trebuie urgent lichidate? Daca cineva vrea sa ajute scoala - sa deschida niste conturi speciale. In opinia mea, acestea sunt convenabile doar conducerii institutiilor de invatamant si prin intermediul lor se spala sute de mii de lei...

R.: A interzice astazi asociatiile parintesti, din punctul meu de vedere, este prematur. Dar acolo unde vor fi admise abuzuri vom fi foarte duri - pana la eliberarea din functie si prezentarea dosarelor la procuratura. I-am prevenit deja pe conducatorii din invatamant despre aceasta. Noi nu vom tolera acumularile de bani pentru ziua de nastere a directorului sau a profesorului, implicarea acestora in acumularea mijloacelor financiare de la parinti. De fapt, asemenea donatii trebuie facute benevol, iar banii trebuie sa fie gestionati de parinti.

I.: Cand o sa se studieze in scoala Istoria neamului? Nu credeti ca ar fi bine sa existe macar un examen la admiterea in universitati? Asa, ca sa poata beneficia de un loc la buget si copiii dotati, dar care nu au bani.

R.: Voi intreprinde toate masurile pentru a nu admite falsificari in manualele de istorie. Schimbarile in acest sens se vor produce treptat, dar fara intarzieri. Am discutat deja cu istoricii de la ASM, din universitati, de la Asociatia Istoricilor. Vom pune la baza obiectivismul si vom elimina politicul din invatamant, in general, nu doar din disciplina Istorie. In ceea ce priveste cea de-a doua intrebare, mi se pare si mie normal sa avem un examen, care ar permite aprecierea la justa valoare a fiecarui candidat la studii superioare. Vom discuta despre aceasta la minister.

I.: La fiecare inceput de an, cadrele didactice realizeaza asa-numita scolarizare. Fiecarui profesor i se repartizeaza un anumit sector din oras si umblam de la usa la usa ca sa aducem toti copiii la scoala. De multe ori nu ni se deschide sau de dincolo de usa ni se raspunde foarte urat. O colega de a mea a fost muscata de un caine. Acest lucru uneori ne lezeaza demnitatea, iar alteori de pune in pericol viata. Ce facem ca sa nu expunem profesorii la acest chin? (Profesorul Orehovschi, Liceul „Spiru Haret” din Chisinau)

R.: Probabil, este cazul sa implicam aici si politistul de sector. Poate ar trebui sa schimbam in general modalitatea de abordare a problemei scolarizarii. Ne vom gandi la un mecanism mai eficient de depistare a copiilor din familiile dificile. Atunci cand pe un sector exista mai multe asemenea familii, profesorul nu ar trebui sa se deplaseze de unul singur.

I.: Va rog sa reexaminati, impreuna cu specialistii in materie, Ghidul elaborat de Consiliul National pentru acreditare si atestare al RM, care a intrat in vigoare la 1 septembrie curent. Dupa mine, el trebuie perfectionat, pentru ca neglijeaza cerintele UNESCO in domeniu. Si o intrebare: E posibila introducerea disciplinelor de Etica, Filozofie si Logica la nivel liceal? (Vasile ?apoc, Universitatea de Stat)

R.: Vom studia propunerile dumneavoastra. E nevoie de o abordare competenta si pragmatica, atunci cand e vorba de introducerea unor noi discipline de studii, pentru a nu supraincarca programa de invatamant si, in acelasi timp, pentru a tine cont si de cerintele timpului.
 

  • Un articol de:

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus