Timpul.md

Actualitate 25 August 2017 | 05:21

…Panteleu și „Смуглянка-молдаванка”

Sămânța avea nume omenesc, își zicea Panteleu Avădanei... (Aureliu Busuioc „Hronicul Găinarilor”) 

Acum 26 de ani, întreaga suflare a poporului nostru era în Piața Marii Adunări Naționale, unde fosta provincie sovietică RSSM își proclama independența față de URSS, începând construcția propriului viitor independent. Cum este și firesc, odată cu obținerea independenței, valorile ideologice ale fostului imperiu au fost abandonate, iar nou-creatul stat a început să revină la valorile naționale, etnice și culturale firești. Revenirea la limba română și la grafia latină au fost elementele-cheie ale luptei pentru emancipare națională și eliberarea de sub jugul sovietic.

Moldovenii nu au fost singuri în acest parcurs. La fel au procedat și cele trei State Baltice, care au fost anexate la URSS, concomitent cu Basarabia, drept rezultat al semnării pactului sovieto-nazist Molotov-Ribbentrop. Au renunțat total la ideologia și valorile fostului imperiu și au început să-și construiască un viitor independent, punând la baza statelor lor, propriile valori culturale. Astăzi cele trei state baltice sunt membre UE, cu un nivel de trai de zece ori mai înalt ca în fosta metropolă, iar Republica Moldova a ajuns cea mai săracă țară din Europa, cu trupe de ocupație pe teritoriul său și fără o perspectivă clară privind propriul viitor.

Moldovenii sunt, prin definiție, dușmani ai soluțiilor tranșante, al căror orizont se limitează la gradul propriei gospodării. În lipsa unei populații urbane moldovenești, respectiv și a unor elite naționale veritabile, moldovenii au readus în mod metodic la putere fosta nomenclatură sovietică, cu tot bagajul ei ideologic: mai întâi „agrarienii” cu congresul lor „Casa noastră Republica Moldova”, Petru Kirilovici cu „rândunelele democratice”, Vladimir Nicolaevici cu „concepția politicii naționale”, culminând cu Igor Nicolaevici, care acționează deschis pentru distrugerea statului, pe care îl conduce.

După venirea agrarienilor în 94, timp de două decenii, niciun președinte al Republicii Moldova (cu excepția dlui N. Timofti), nu a participat la celebrarea Zilei Independenței! În 2001, Vladimir Nicolaevici Voronin – care la acea vreme apăra Breanskul de tancurile NATO, împreună cu Mark Tkaciuc, au „rebotezat” sărbătoarea națională „Ziua Independenței” în așa-numita „Zi a republicii” (de parcă până la 27 august 1991, RM era monarhie care și-a proclamat republica și nu o provincie sovietică prăpădită). Aceeași grupare proimperială, în timpul evenimentelor din 7 aprilie 2009, au distrus originalul Declarației de Independență a Republicii Moldova.

Anul trecut, moldovenii, speriați de „invazia celor 30 de mii de sirieni”, și-au ales un președinte ce are un alt fetiș: își trage poze cu preoți FB. A făcut mușchi la mâna dreaptă, făcându-și cruce în fața camerelor! De când a ajuns președinte, a construit o nouă axă politică: Tiraspol - Comrat - Muntele Athos, ajungând ca în popor să i se spună Афоня.

Recent, și-a tras niște poze cu bucile durdulii în sus, în timp ce un alt zdrahon socialist îi pipăia cu tandrețe fundul prezidențial pe la spate.

Este greu de descifrat semnificația religioasă a descinderii unei cete din 15 zdrahoni ghiftuiți, zdraveni ca niște tăurași, îmbrăcați în pantaloni și tricouri albe și cu steluțe comuniste la piept, care își trag poze in biserică cu fundurile în sus.

În toiul sărbătorilor independenței, domnia sa a hotărât să ne servească cireașa de pe tort, deși mai potrivit ar fi să-i spunem „bomboana de pe colivă”. Dodon, va marca în PMAN propria sa sărbătoare a independenței, numită – ОСВОБОЖДЕНИЕ.

Orchestra prezidențială (!) și un cor de preoți de la Mănăstirea Curchi, îl vor acompania pe Grigorii Leps să cânte „Smugleanka” în Piața Marii Adunării Naționale. Despre ceea ce se întâmplă în Mitropolia Moldovei nici nu mai are rost să vorbim. Afacerile murdare și piruetele politice ale liderilor acestei instituții, sunt peste limitele binelui și ale răului, astfel încât și necuratul și-ar face cruce uitându-se la ei! Câțiva ani în urmă, presa a difuzat un reportaj despre soneria telefonului mobil al întâistătătorului bisericii ortodoxe din Moldova, Vladimir: „Отпусти мне батюшка грехи” de Mihail Krug. De ce ar trebui să ne mire că subalternii săi vor cânta Smugleanka de Ziua Independenței?

În societățile normale, biserica este un pilon moral pentru oameni, un refugiu și un sprijin pentru intemperiile vieții. Filiala Mitropoliei ruse la Chișinău s-ar părea că are alte priorități decât mântuirea sufletelor. Angrenându-se deschis în promovarea neoimperialismului rusesc, Mitropolia Moldovei alături de comuniști/socialiști și trupele de ocupație din Transnistria rămân a fi structuri de ocupație ale Federației Ruse în Moldova, al căror scop este de a ne ține ancorați cât mai strâns în așa-numitul lebensraum rusesc. Nu-i de mirare că tot mai mulți oamenii cu discernământ, renunță să mai meargă la biserică și să-și păstreze credința în inimile lor decât să dea ochii cu acești farisei în sutane.

De o bucată bună de timp, măștile au fost aruncate și lucrurile sunt cât se poate de clare. După recunoașterea anexării Crimeii de către Rusia, după intenția de a decora cu distincții de stat pe cei care ne-au omorât conaționalii în războiul de pe Nistru, obstrucționarea sărbătorilor dedicate Zilei Independenței prin organizarea unor acțiuni propagandistice neoimperiale, în Piața Marii Adunări Naționale (acolo unde a fost proclamată independența acestei țări), este un nou scuipat în fața acestui popor - un scuipat deschis, cu iz de boiarîșnik, în toți cei care au luptat pentru independența acestui stat.

Este absolut evident că spațiul pentru compromis cu Dodon nu există. Doar naivii își mai fac iluzii în privința adevăratelor sale planuri pentru această țară. Urmează să vedem cât de mare este marja de toleranță a societății față de acest individ care, pentru a-și etala slugărnicia față de ruși, calcă în picioare valorile fundamentale ale acestui stat.

Câțiva ani în urmă, am avut ocazia să-l cunosc pe starețul Mănăstirii Curchi, episcopul Siluan. M-a impresionat prin faptul că este o persoană elevată și un om cărturar, cu o educație teologică veritabilă. Îl admir în continuare pentru faptul că a scos din ruină Mânăstirea Curchi, pe care eliberatorii sovietici, au transformat-o în casă de nebuni, dar nu-mi pot da seama de ce a acceptat implicarea duhovnicilor de la mănăstirea, pe care o ctitorește, în această mizerie politică. Oare nu înțelege episcopul Siluan că este blasfemie adusă propriului popor, ca în toiul sărbătorilor independenței țării tale să cânți „smugleamka” cu cei, față de care ți-ai proclamat această independență? Oare nu știe părintele Siluan câți preoți au nimicit „cântăreții de smugleanka” și câte mii de biserici au transformat ei in grajduri, depozite și case de nebuni?

Pentru episcopul Siluan, dar și pentru preoții onești, care cu siguranță există în Mitropolia Moldovei, vreau să reproduc tezele fundamentale ale sistemului valoric și care stau la baza statului R. Moldova, cuprinse în Declarația de Independență.

- Dezmembrarea teritoriului național de la 1775 si 1812 este contrară dreptului istoric și statutului juridic al Țării Moldovei;
- Transnistria este parte componentă a teritoriului istoric şi etnic al poporului nostru;
- Pactul de neagresiune, încheiat între Guvernul U.R.S.S. şi Guvernul Germaniei naziste, la 23 august 1939 este nul ab initio, iar consecințele politico-juridice ale acestui pact urmează a fi lichidate;
- Teritoriul Basarabia, nordul Bucovinei şi Ţinutul Herţa au fost ocupate de URSS prin forță la 28 iunie 1940;
- Populația Republicii Moldova și-a exercitat dreptul său suveran și nu a participat la 17 martie 1991 la referendumul asupra menținerii U.R.S.S.;
- Limba română este limbă de stat în Republica Moldova.

Acesta este fundamentul țării noastre și nu Smugleanka-maldavanka, domnii mei!

Grigore Morărescu,
pedagog



 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus