Actualitate

Cum arata partidele in campanie

PCRM
In „buna” lor traditie de a confisca idei, comunistii fac uz de doua mesaje pe care te-ai fi asteptat sa le auzi din gura Opozitiei – cel al „schimbarii” („Schimbarea in bine doar cu Partidul Comunistilor!”) si cel al integrarii europene („Moldova europeana…”).

Al doilea procedeu al lui Tkaciuk este cel al ridiculizarii prin caricaturizare a oamenilor din opozitie (spoturile „bandito-gangsterito” si „Ceapaiev”), si aici nu poate sa nu te mire lipsa de replica (si de imaginatie) a Opozitiei, daca ne gandim la cat material filmat pasibil de caricaturizare exista cu Voronin si acolitii sai.

Al treilea procedeu – interzis – este cel operat de televiziunea lui Todercan. Fiindca punctul tare al AMN, de pilda, este numarul mare de reprezentanti in organele publice locale, nicio editie de „Mesager” nu se lipseste de un reportaj-doua despre primari amenisti care fie nu stiu sa stranga gunoiul, fie nu dau salarii la timp.

PPCD
Iarasi in spiritul cu care ne-a obisnuit, are o „locomotiva” care se cheama EU TV. Fiindca si liderul, si partidul au devenit antipatici pentru multa lume, ei nu mai trebuie sa se confrunte cu cetateanul pe viu, e destul sa stea in studio la Chisinau. Rosca nu apare aproape deloc in spoturi si emisiuni, folosind „killeri”, iar 80% din campanie e construita pe desfiintarea adversarilor, intr-un limbaj ce apeleaza la emotii si instincte. O campanie negativa, menita, cel mult sa „strice” voturi, nu sa le aduca.

Tot la emotii apeleaza si spotul pozitiv al PPCD cu fetita schitand simbolul inimii – spot care, oricat de „pedofil” ar putea sa para unora, ii va induiosa, probabil, pe putinii suporteri care i-au mai ramas PPCD. Fiindca pentru alegatorul din Moldova oamenii conteaza mai mult decat ideologiile, EU TV invita in studio personaje cu oarecare vizibilitate publica sau „pitoresti”.

PLDM
O campanie pozitiva, cu o idee inspirata, cea cu „rosu comunist” si „verde pentru Moldova”. Imagini cu impact acelea cu multimi de la mitinguri sau cu primii oameni ai partidului enuntand puncte din program. Preocuparea mare pentru corectitudine si „cumintenie”, insa, mi se pare buna pana la un punct. Avem astazi alegatori constienti, receptivi la un mesaj corect, dar numarul lor, intr-o Moldova sfasiata, deprimata si revoltata nu mi se pare foarte mare. Din spoturi inteleg ca PLDM are un potential, dar nu vad de ce sunt rai comunistii si de ce trebuie inlocuiti.

AMN
Spoturi mai incisive si mai eficace decat ale altor concurenti electorali, pe care le reinnoieste mereu. O „gaselnita” buna jocul de calculator „Serafica…”. Un ton combativ bun si un ritm bun, pe care insa ma intreb daca vor sti sa-l mentina pana la 5 aprilie.

PL
Nu e un concurent foarte vizibil, utilizeaza unul si acelasi spot cu Chirtoaca, Ghimpu si Salaru care invoca, la fel ca si comunistii, mesajele schimbarii si integrarii europene si care a indus deja, prin repetare, un soi de monotonie.

PD
Spoturi umanizate, cu oameni simpli, usor de confundat cu alegatorul traditional al comunistilor (veteranul cu medalii, de pilda). O idee buna, dar faptul ca, dupa ce apar acesti oameni – si, in loc sa vedem ceva ori pe cineva care i-ar putea ajuta – apar trei trandafiri, te face sa te indoiesti de capacitatea unor flori de a fi de folos alegatorului.

PSD (si UCM)
Le mentionez impreuna, pentru ca pun accent pe aceleasi trei lucruri (ca si comunistii, de altfel): 1. se declara singurii prieteni ai Rusiei; 2. exalta „patriotismul” (care in conditiile Moldovei de astazi imi aminteste de pieptanatul babei pe timp de pojar); 3. exploateaza imaginea liderilor (numai ca daca despre Tarlev mai putem vorbi ca de un fel de „brand”, nu este deloc valabil cu Braghis si Musuc, nici separat, nici impreuna).

MAE
O prezenta oarecum energica, dar cu un mesaj lipsit de individualitate. Slogane cu caracter general despre coruptie si – iarasi – integrare europeana. Daca celelalte partide din opozitie sunt atacate metodic de TVM, MAE este prezentata intotdeauna pe o nota pozitiva, in ideea, cum bine se subintelege, ca aceasta nu va ajunge in parlament, dar va compromite in schimb niste voturi ale celorlalte partide de opozitie.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *