Actualitate

Din discursurile deputatilor PLDM in sedinta de investire a guvernului

Vlad Filat: „Nu am intalnit nici macar la nivel de intentii abordarea problemelor ce tin de criza economica!”

Am avut ocazia pe parcursul anilor sa citesc mai multe programe de guvernare. Dar e pentru prima data cand am fost nevoit sa citesc de trei ori acest document propus spre examinare. Si nu din cauza ca am avut neclaritati in privinta continutului – am avut neclaritati cu privire la atitudinea si abordarea de care da dovada aceasta echipa veche de guvernare, dar care astazi pretinde a fi noua. Avem de-a face, din pacate, cu o atitudine caracteristica Partidului Comunistilor, care in loc sa abordeze gravele probleme cu care se confrunta R. Moldova in mod serios, in dezbateri, are pretentia ca doar el stie ce se intampla si mai ales ce trebuie de facut pentru a trai intr-o societate consolidata, pentru ca cetatenii sa aiba o perspectiva clara de integrare europeana. Din pacate, am citit un pamflet electoral, pe care cu siguranta il veti folosi voi, cei din PCRM, dar si intreaga echipa guvernamentala care isi va continua activitatea de staff electoral al comunistilor in alegerile anticipate. Un pamflet electoral bun, probabil, pentru a fi discutat in satele moldovenesti, dar care, cu certitudine, nu prezinta nicio solutie pentru problemele existente in societate. Nu am intalnit nici macar la nivel de intentii abordarea problemelor ce tin de criza economica! Abia dupa alegeri s-a constatat in sfarsit ca avem criza, a fost organizata o intalnire cu oamenii de afaceri, s-au anuntat si masuri anticriza. Unde sunt aceste masuri declarate speculativ in fata oamenilor de afaceri? Nu urma sa vina guvernul cu initiative de modificare a legislatiei, pentru ca cel putin pe perioada campaniei electorale sa poata fi administrata tara?In concluzie, constatand exact ceea ce se intampla astazi in Parlamentul R. Moldova, noi nu vom participa la instaurarea staffului electoral al unui partid, caruia ii este locul deja si, cu siguranta va ocupa acest loc, in istoria R. Moldova.

Mihai Godea: „In goana dupa beneficii electorale, comunistii au pus la bataie interesul national al R. Moldova”

Ultimele evolutii in contextul procesului de reglementare transnistreana au trezit deopotriva ingrijorarea opiniei publice nationale si internationale. In goana dupa beneficii electorale, comunistii nu s-au sfiit sa puna la bataie pana si interesul national al R. Moldova si credibilitatea internationala a tarii noastre. Rezultatele intalnirii trilaterale din 18 martie 2009 de la Barviha, din preajma Moscovei, dintre presedintii Rusiei si R. Moldova – Dmitri Medvedev si Vladimir Voronin, la care a participat si autoproclamatul lider transnistrean Igor Smirnov si Declaratia comuna semnata de catre participanti a schimbat pentru multa vreme strategia si capacitatea de actiune a R. Moldova in procesul de reglementare transnistreana. Aceasta intalnire a consfintit neformal formatul „2+1”, iar declaratia semnata a absolvit Federatia Rusa de indeplinirea angajamentelor internationale asumate de catre aceasta la Summitul OSCE de la Istambul. Consemnarea in declaratie a rolului stabilizator al actualei misiuni de pacificare in regiune si admiterea transformarii ei in operatiune de garantare a pacii sub egida OSCE ca urmare a reglementarii transnistrene, reprezinta abandonarea de catre R. Moldova a intereselor sale si capitularea de facto in fata intereselor rusesti in regiune.

Iurie ?ap: „Se incalca flagrant drepturile constitutionale ale comunitatilor locale”

…Adoptand in regim de urgenta, la 28 decembrie 2006, trei legi foarte importante in acest sens (este vorba de Legea 435 privind descentralizarea administrativa, Legea 436 privind administratia publica locala si Legea 437, care prevedea crearea sistemului finantelor locale), ulterior, pe parcursul a trei ani de zile, guvernarea n-a intreprins practic nimic in vederea initierii procesului de descentralizare administrativa si financiara. Pe de o parte se recunoaste necesitatea armonizarii procesului de guvernare publica la cerintele tehnice, administrative si economice ale legislatiei UE, pe de alta parte, in realitate, este promovata o politica bazata pe principiul „verticalei puterii in stat”, este subminata autonomia locala, se incalca flagrant drepturile constitutionale ale comunitatilor locale, acestea ramanand subdezvoltate. De fapt, putem vorbi de uzurparea puterii de catre autoritatile publice centrale, altfel spus, de catre Partidul Comunistilor, cu consecinte nefaste pentru prezentul, dar si viitorul tarii.

Angel Agache: „Aceasta instabilitate a condus la haos institutional”

Din componenta guvernului propus astazi, rezulta ca Ministerul Culturii si Turismului este institutia publica de reglementare, planificare strategica, promovare, autorizare si control, ce are ca sarcina realizarea politicii guvernului in domeniul turismului. Avem si o Strategie de dezvoltare durabila a turismului in R. Moldova in anii 2003-2015, aprobata de guvern in data de 02.09.2003. Din pacate, acest document nu a devenit unul programatic cu adevarat, pentru ca nu a fost niciodata pus in practica. In mare masura, aceasta strategie nu a fost aplicata din cauza faptului ca, dupa cum am mentionat si mai sus, instabilitatea institutionala a fost excesiva. Ministerul a fost pe rand inlocuit cu o Agentie pentru turism. Aceasta instabilitate a condus la un haos institutional, sesizabil in stangaciile si lipsa oricaror orizonturi de actiune ale guvernarii comuniste. Statul a avut mai degraba o contributie negativa la dezvoltarea turismului, a initiat masuri ineficiente si a creat proiecte fantasmagorice, majoritatea urmarind scopuri personale ale celor de la guvernare. Imobilismul pare sa fi devenit o constanta, iar proiectele initiate de fostul minister (de ex., crearea zonelor turistice nationale, cum ar fi: „Plai Orheian” si „Margaritarele Nistrene”) par sa fie inghetate. Privatizarea a produs, pe deasupra, multa coruptie, resursele turistice devenind o prada usoara pentru anumiti clienti politici. Dubioasele privatizari ale hotelurilor „National” si „Codru”, vandute se pare pentru un pret de nimic, reprezinta o dovada incontestabila a faptului ca acelasi stat captiv, care a devalizat alte sectoare din economie, a asistat si la jefuirea patrimoniului moldovenesc de turism.

Ion Balan: „Multe intreprinderi vinicole se afla in prag de faliment”

Cea mai grava este situatia ramurii viti-vinicole, care pana in 2006 a avut o dezvoltare buna. In ultimii trei ani in R. Moldova s-au produs 48 mln. dal. de vin, pana la moment s-au realizat 22 mln. dal. de vin. Astazi intreprinderile vinicole au in stoc circa 26 mln. dal. de vin. La data de 01.06.2009, datoriile intreprinderilor vinicole fata de producatorii de struguri se cifreaza la 180 mln. lei. Asteptam in toamna o recolta de struguri in cantitate de circa 600 mii tone, dintre care la producerea vinurilor sunt indreptate 250-300 mii tone. Nu este clar cum vor fi achizitionati si prelucrati strugurii cand stocurile de vinuri sunt mai mari de doua ori decat volumul de producere intr-un an si cine va mai risca sa ia credite si sa nu vada un viitor in afacere si mai cu seama atunci cand bancile comerciale deja au scos in vanzare gajul multor intreprinderi de prelucrare si agricole in suma de un miliard de lei. Incepand cu anul 2007, de cand a fost interzis in mod ilegal exportul in vrac a vinurilor moldovenesti, au scazut considerabil exporturile de vinuri. Aceasta interdictie contravine regulilor aplicate in cadrul OMC, la care R. Moldova este membra. Multe intreprinderi vinicole se afla in prag de faliment si mii de ha de plantatii de vita de vie nu se prelucreaza incepand cu anul 2009. Se creeaza impresia ca ramura viti-vinicola se distruge intentiona
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *