Timpul.md

Economie 10 Noiembrie 2014 | 07:22

Antreprenorii moldoveni uită de Rusia și se orientează spre piața din UE

Embargourile impuse de Rusia îi fac pe antreprenorii moldoveni să se reorienteze către piața de peste Prut și ulterior către cea din alte țări europene.

Acum două sptămâni mai mulți oameni de afaceri din R. Moldova au mers în România, unde au aflat cum ar putea exporta producția în UE și de ce fel de certificate au nevoie.

La Forumul Transfrontalier al Antreprenorilor, organizat la Iași, antreprenorii moldoveni, majoritatea din Ungheni, au venit cu diferite oferte pentru agenții economici din România. Partea cea mai importantă a întâlnirii a fost etapa când afaceriștii și-au prezentat domeniile de activitate, ulterior s-au grupat și au discutat despre eventuale colaborări.

Cu ce vor să iasă moldovenii pe piața din UE


Grigore Plămădeală discută cu o femeie de afaceri din România

Unul dintre participanții la forum a fost Grigore Plămădeală. Bărbatul le-a povestit colegilor din România că achiziționează, păstrează și distribuie fructe și legume în stare proaspătă pe piața internă, dar și pe piețele externe. Bărbatul a menționat că până acum a reușit să exporte fructe autohtone în România, Rusia, Ucraina și Belarus și totodată a importat fructe și legume din Spania, Italia și Grecia. „Compania noastră deține un depozit frigorific modern, amplasat în orașul Chișinău. Acesta are șase secțiuni și o capacitate totală de 540 de tone. De asemenea avem parteneriate cu producători locali, care ne asigură cu mere, prune, struguri, caise și piersici de o calitate foarte bună”, a subliniat omul de afaceri. În final, Grigore Plămădeală a spus că dorește să găsească potențiali clienți, cărora ar putea mai apoi să le furnizeze producția.


Inga Tulgara, administratoare la o fabrică de ulei

Un alt antreprenor care dorește să-și extindă afacerea în România și în alte țări din UE, este Inga Tulgara. Femeia este administratoare la o întreprindere care produce ulei vegetal de floarea soarelui. „Noi activăm pe piața internă începând cu anul 2005. Dispunem de ulei vegetal nerafinat și ulei vegetal rafinat. În prezent, avem o capacitate de producere de cinci tone pe zi, iar dacă vom pătrunde pe piețele din afară, putem mări capacitatea de producție.


Teodor Ursu, antreprenor din R. Moldova

Tot pe piața din România vrea să pătrundă și Teodor Ursu din municipiul Chișinău. Antreprenorul are o firmă, unde produce biscuiți și produse de panificație. „În prezent, fabricăm o gamă de 10-15 tone de biscuiți, iar dacă vom avea comenzi mai mari, există posibilitatea să producem până la 100-150 de tone. Sarcina noastră este să găsim parteneri aici în România. Dorim să stabilim legături cu supermarketuri pentru ca ulterior să putem comercializa marfa”, a încheiat bărbatul.

În cadrul evenimentului, majoritatea oamenilor de afaceri din R. Moldova au recunoscut că întâmpină probleme ce țin de certificarea produselor pentru export. Au fost însă parteneri români care s-au oferit să-i ajute.

Cu ce ne întâmpină românii?

La forum au participat și mulți agenți economici din România, majoritatea din Iași. Mulți dintre ei își prezentau propriile servicii, dar erau și unii care au venit să „pescuiască” potențiali parteneri de afaceri. Astfel reprezentanții unei societăți pe acțiuni din Iași, care au ca obiect principal de activitate morăritul, au venit să facă cunoștință cu mediul de afaceri din R. Moldova și eventual să-și găsească furnizori de cereale (făină, tărâță) de la care ar putea să se aprovizioneze atunci când termină propriile stocuri. La final, aceștia s-au ales cu două contacte.
Printre antreprenorii români erau și reprezentanți ai unor companii de studiere a limbilor străine. Aceștia le propuneau oamenilor de afaceri să le traducă etichetele în diferite limbi. Acest lucru este necesar pentru că legislația europeană prevede ca informația despre produs să fie tradusă în toate limbile vorbite în UE.


Un antreprenor moldovean discută despre eventuale colaborări cu o femeie de afaceri din România

Oferte pentru moldoveni avea și Cristian Chirilă, un român ce deține o mică întreprindere în Iași și care se ocupă de distribuția unor mărfuri comerciale. El a venit la forum ca să identifice antreprenori care ar dori să intre pe piața din România prin Iași. Bărbatul a menționat că știe foarte bine mediul de afaceri din zonă și le poate oferi suport legal, dar și informații despre businessul din zonă și despre resursele umane.

„Între România și R. Moldova n-ar trebui să existe frontieră”

Majoritatea celor prezenți la întâlnire s-au arătat încrezuți că acest gen de colaborări vor da roade în scurt timp. Spre exemplu, Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie din Iași, speră ca Iașiul să fie doar o punte prin care antreprenorii moldoveni să-și creeze o legătură cu vestul României, dar și cu întreaga Europă.



Ionel Constantin, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură din Vaslui

Prezent la același eveniment, Ionel Constantin, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură din Vaslui, a subliniat că între România și R. Moldova în genere n-ar trebui să existe frontieră, iar cele două state trebuie să aibă o colaborare mai intensă. „Dacă turcii reușesc să-și aducă producția la noi, de ce n-ar putea s-o facă și moldovenii, mai ales că nu este vorba despre cantități enorme de marfă”, a conchis Constantin.

Forumul Transfrontalier al Antreprenorilor a avut loc pe 28 octombrie, curent, în incinta Camerei de Comerț și Industrie din Iași, acesta fiind și ultima etapă a Proiectului „Sporirea competitivității prin sinergia umană în regiunea transfrontalieră”. La eveniment au fost prezenți oameni de afaceri din R. Moldova, România și reprezentanți din Ucraina. Scopul proiectului era de a spori cooperarea și competitivitatea din regiunea transfrontalieră. Proiectul a fost susținut financiar de către Comisia Europeană și a avut un buget de puțin peste trei milioane de lei.

În cadrul proiectului au fost organizate două forumuri ale antreprenorilor, au fost realizate câteva studii de piață și a fost elaborat „Ghidul Investitorului” în care se explică cum poate fi inițiată o afacere.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus