Actualitate

Calea Ferată din Republica Moldova va fi separată în trei companii

În RM sunt 1.100 km de cale ferată. De la Chișinău sunt trenuri internațioane directe către București, Odesa, Moscova și St Petersburg.

Trenurile din Moldova sunt lente: de la Chișinău la Ungheni sunt 107 km și cel mai rapid tren face două ore și șase minute. De la Chișinău la Ocnița sunt 283 km și trenurile fac șase ore.

De ce este nevoie de separare

Soluţia nu este o noutate şi a fost prevăzută de Concepția pentru restructurarea sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru anii 2018-2021, adoptată încă doi ani în urmă de Guvernul Filip, dar care aşa-şi nu a iniţiat procedura.

De fapt nici fostul şi nici actualul Executiv nu aveau o altă soluție în condiţiile în care CFM este într-o stare financiară gravă, iar asistenţa externă este acordată inclusiv şi cu condiţia reorganizării.

Astfel în ultimii 5-6 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi de circa un miliard de lei, la o cifră anuală de afaceri de doar un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional.

Starea tehnică nu este mai încurajatoare decât situația financiară. Infrastructura este veche și slab întreținută.

Conform Planului de Investiții 2014 – 2020 al CFM, infrastructura feroviara din Moldova ar necesita investiții de aproape 300 milioane euro pana în 2020 în vederea îmbunătățirii calității și a siguranței. Durata de viață a principalului material rulant (locomotive și vagoane cu compartiment) nu poate fi mărită în continuare.

În plus experții de la compania EGIS (care au consiliat Guvernul) argumentau acum doi ani că falimentul CFM este inevitabil în următorii trei ani dacă Guvernul nu aloca bani, sau dacă nu vor fi implementate reforme profunde ținând cont de situația tehnică, financiară și de piață actuală a sectorului feroviar.

Ce se va întâmpla

Reorganizare prevede că în loc de vechea CFM vor apărea:

1) Societatea pe Acţiuni ’’Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”;
2) Societatea pe Acţiuni ’’Transport Feroviar de Marfa”;
3) Societatea pe Acţiuni ’’Transport Feroviar de Călători”.

Potrivit proiectului Ministerului Economiei şi Infrastructurii (MEI) urmează ca în termen de o lună de la data intrării în vigoare a hotărârii, să se contituie o comisie de reorganizare prin separare a CFM/ În această comisie se vor include reprezentanţi ai fondatorului, MEI, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei şi ai întreprinderii supuse reorganizării.

Transmiterea patrimoniului societăţilor pe acţiuni nou constituite se va efectua conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică. Se prevede că bunurile domeniului public al statului vor fi transmise societăţilor pe acţiuni nou constituite doar cu drept de gestiune economică.

Pentru asigurarea managementului corporativ la cele trei noi societăţi, va fi creată şi societatea pe acţiuni „Căile Ferate din Moldova”, cu cotă integrală de stat, care va fi investită cu acest drept.

Agenţia Proprietăţii Publice va fi instituţia care va exercita funcţia de deţinător de acţiuni în societăţile pe acţiuni noi-create şi cea care va cesiona SA „Căile Ferate din Moldova” exercitarea drepturilor de acţionar şi de administrare a proprietăţii de stat în societăţile pe acţiuni ’’Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”, ’’Transport Feroviar de Marfa”, ’’Transport Feroviar de Călători”.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *