Actualitate

Care-i adevărul despre tariful la apă?

Decizia primăriei capitalei de a include în facturi diferenţa consumului de apă dintre contoarele individuale şi cele de la bloc este ilegală. De această părere este Victor Poporcea, directorul Laboratorului metrologic „Rolf-Bac”. Potrivit lui, decizia contravine unor acte normative, precum şi unor decizii de Guvern. Mai mult decât atât, Poporcea acuză SA „Apă-Canal” că ar include în tarif circa 86% din pierderile de reţea, dar nu 30, cum afirmă furnizorul.

„Primarul a declarat anterior că locuitorii consumă anual 15 milioane de metri cubi de apă, dar că plătesc doar 11 milioane de metri cubi, iar această diferenţă ar duce la pierderi de 70 milioane de lei. La un simplu calcul însă, obţinem un rezultat de numai 37 milioane de lei”, a declarat Victor Poporcea, în cadrul unei conferinţe de presă. Astfel, potrivit calculelor lui, în tariful pentru apa furnizată către consumatori ar fi incluse circa 86% din pierderile de reţea şi nicidecum 30 la sută. Prin urmare, locatarii blocurilor nu ar trebui să achite taxa suplimentară, de aproape 50 lei, care a fost inclusă în facturile cetăţenilor începând cu luna noiembrie.

Referitor la contoare, directorul laboratorului de metrologie a subliniat că, la moment, în lista de contoare, recomandată de „Apă-Canal”, figurează cinci mărci de aparate. Toate sunt de clasa A şi B. Excepţie face cel de producţie chineză – de tipul C -, dar care, după cum susţine Poporcea, deşi este un contor foarte exact, s-a dovedit a fi ineficient, deoarece este sensibil la impurităţi şi necesită filtrarea apei. „Contoare de tip D nu pot fi instalate în apartamente, pentru că acestea reprezintă un etalon şi nu se produc în masă, iar cele de tip C sunt utilizate în Europa la fel ca cele din categoria A şi B, iar italienii nu produc contoare doar pentru R. Moldova. Anume acest tip de contoare sunt recomandate în cazul apei ce conţine impurităţi, ca cea din ţara noastră. Prin urmare, atâta timp cât contoarele de tipul A şi B au trecut verificările de laborator au tot dreptul să fie utilizate”, consideră Poporcea.

Potrivit lui, soluţia în cazul dat ar fi depistarea locatarilor necinstiţi care nu achită întreg volumul de apă consumat. „Încheierea contractelor individuale cu fiecare consumator în parte şi luarea datelor de la contorul comun şi cel individual simultan – dar nu la o diferenţă de două săptămâni, cum este în prezent – ar duce la depistarea cauzelor acelor pierderi. Iar consumatorii necinstiţi ar fi depistaţi”, susţine Poporcea.

Solicitat de TIMPUL, Ion Constantinov, şeful Serviciului Abonaţi de la „Apă-Canal”, a calificat acuzaţiile lui Poporcea drept aberaţii. „Nu ştiu de unde a luat dumnealui asemenea cifre. Întrucât comercializează contoare, bănuiesc că are un interes propriu în a ponegri „Apă-Canal”. Calculele care sunt făcute de întreprindere sunt fondate şi verificate”, ne-a spus Constantinov. El a precizat că „Apă-Canal” cere consumatorilor să-şi instaleze contoare cu protecţie anti-magnet şi cu un nivel de precizie înaltă, precum sunt cele de tip C şi D. Ion Constantinov nu a putut spune însă dacă se găsesc pe piaţa din Moldova astfel de contoare. „Diferenţa dintre datele contorului individual şi cel al blocului apare din mai multe motive, printre care – furtul, contoare instalate incorect, instalaţii sanitare deteriorate”.
Anterior, şeful Serviciului Metrologie aplicată din cadrul Institutului Naţional de Standardizare şi Metrologie, Constantin Bordianu, a declarat pentru TIMPUL că discuţiile despre cât de bun este un contor sau altul nu-şi au rostul. „Toate mijloacele incluse în Registrul de stat sunt legalizate şi respectă condiţiile, cerinţele tehnice şi metrologice, documentele normative în vigoare”. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *