Cultură

Ce loc acordam limbii romne in liceu?

Dezbateri publice la USM

Noul curriculum la disciplina limba romana, pe care Ministerul Educatiei intentioneaza sa-l propuna institutiilor de invatamant incepand cu 1 septembrie 2010, a fost discutat ieri in cadrul unei mese rotunde, la Facultatea de Litere a USM. Participantii la dezbateri – cadre didactice din invatamantul universitar si cel preuniversitar din republica – au avut opinii diferite despre prevederile curriculumului.

Scopul dezbaterilor a fost de a contribui la ameliorarea Proiectului de curriculum pe care ministerul l-a adus in atentia institutiilor de invatamant. In opinia doctorului conferentiar universitar Ion Melniciuc, curriculumul ramane a fi supradozat. „Este peste puterile elevilor sa faca fata situatiei. E absurd sa le ceri recenzie la un film sau o piesa de teatru, cand nu toti profesorii pot face acest lucru”.

Irina Condrea, doctor habilitat, conferentiar universitar, a constatat faptul ca in acest curriculum limba romana poarta un caracter decorativ, pentru ca „la ore se predau alte lucruri”. Unii participanti au fost de parerea ca limba romana are in scoala „un rol de Cenusareasa”. Cadrele universitare s-au aratat nemultumite de faptul ca in licee se preda numai literatura, iar limba romana figureaza doar ca suport la analiza textelor literare. Potrivit Irinei Condrea, consecintele neglijarii limbii romane in programul pentru licee se vad ulterior in faptul ca „studentii adesea sunt agramati”. Irina Condrea considera ca acest lucru trebuie sa ne puna pe toti in garda. Aceeasi idee a fost subliniata si de Ion Melniciuc care a dat drept exemplu o lucrare scrisa de studentii anului trei, Filologie, in care acestia au comis zeci de greseli gramaticale intr-o pagina si jumatate de text.

In unanimitate, profesorii de la universitate au propus modificarea curriculumului la acest obiect de studiu, prin revenirea la studierea gramaticii limbii romane. De asemenea, ei au accentuat necesitatea de a tine cont de concordanta dintre gradul de complexitate a materialului si varsta elevului, de asigurarea continuitatii dintre programele de gimnaziu, liceu si universitate.

In pofida nemultumirilor exprimate de cadrele universitare fata de acest proiect, unii profesori din institutiile preuniversitare au avut alte pareri. Ion Condrea, metodist la Directia invatamant Straseni, considera ca noul curriculum este mai bun decat cel vechi, deoarece „simplifica mult lucrurile”. „O fi avand lacune la nivel de concept sau inexactitati in exprimare, dar pentru profesorul de la sat acest proiect este mai simplu si mai clar”, a spus Ion Condrea.

Desi opiniile privind curriculumul sunt impartite, majoritatea participantilor la dezbateri s-au aratat dispusi sa colaboreze in continuare, pentru a gasi in comun solutii eficiente de predare a limbii romane in scoli si universitati.

Ala Coica, stagiara la TIMPUL
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *