Opinii și Editoriale

Ce se intmpla daca Moldova adera la UE in 2010?

Uniunea Europeana este o constructie de state unica si fara precedent, care in 2004, urmare a penultimei extinderi, a devenit cel mai mare pol economic mondial, reusind sa devanseze SUA dupa marimea absoluta a Produsului Intern Brut (PIB), cu peste 3% in acel an. In 2005, decalajul a sporit la peste 5% in favoarea UE.

CE-AR FI FOST DACa... E firesc ca parlamentul RM a votat unanim in favoarea integrarii in UE – desi intarziat, in special, in comparatie cu ?arile Baltice, dar si cu statele Europei Centrale si de Est. Cu toate ca „lungimea drumului” spre UE difera de la o tara la alta, statele mici ca Slovacia, Estonia, Lituania, Letonia, Slovenia au reusit acest lucru doar in cativa ani. Deja in trei-patru ani dupa aderare, PIB-ul per capita al acestor state l-a devansat cu 50-100% pe cel al Federatiei Ruse, „prima printre egali” in ex-URSS. Conform datelor Bancii Mondiale, in 2005, venitul national brut, la paritatea puterii de cumparare, a constituit 10.640 USD per capita in Rusia, in timp ce in Letonia – 13.480, Lituania – 14.220, Slovacia – 15.760, Slovenia – 22.160 USD, decalajele crescand si mai mult in anii urmatori. In aceeasi ordine de idei, toate tarile recent aderate au depasit cu mult nivelul maxim de dezvoltare de pana la trecerea la noile relatii economice. ?arile din spatiul CSI in fond nu au reusit acest lucru, cu exceptia celor ce se bazeaza pe dezvoltarea extensiva a industriei extractive. Aderarea mai grabnica a RM la UE ar avea consecinte pozitive atat imediate, cat si pe termen mediu si lung. Astfel, daca RM ar adera la UE in 2010, deja incepand cu anul 2011 ar fi vizibile urmarile semnificative si benefice pentru intreaga populatie.

MOLDOVA, NU MALDIVE. Aderarea la UE va schimba automat statutul regional si european al RM. Dupa importanta sa, aceasta poate fi comparata cu adoptarea Declaratiei de Suveranitate si a celei de Independenta, sau chiar mai mult. Daca cele din urma au avut o insemnatate preponderent politica, cu posibilitati majore externe, insa nevalorificate inca pe parcursul a doua decenii, atunci integrarea in UE va avea, inainte de toate, consecinte economico-financiare semnificative, rapide si palpabile pentru intreaga populatie, indiferent de varsta, etnie, stare sociala. Moldova nu ar trebui „sa inventeze” mai multe lucruri, ci doar sa se conformeze normelor existente ale UE. Daca actualmente, adeseori, RM e confundata cu Insulele Maldive din Oceanul Indian, atunci aderarea la UE ar readuce-o firesc in Europa. Aceasta pentru ca orice persoana cu un nivel mediu de pregatire economico-geografica cunoaste UE si tarile membre ale acestei comunitati. Prin urmare, se va schimba si atitudinea fata de RM din partea oricaror terti. De exemplu, astazi, Estonia – cu o populatie de patru ori mai mica decat a noastra – are o pozitie internationala net superioara celei a RM.

CETa?ENIA EUROPEANa. Obtinerea statutului de tara membra a UE ar insemna redobandirea de jure a cetateniei europene. Pentru cei 350-400 mii cetateni ai RM deja aflati in Vest, aceasta ar insemna o intoarcere nestingherita acasa, dar si plecarea inapoi la locul de munca provizoriu in oricare tara UE, fara consecinte juridice si morale nedorite, fara costuri ilegale si excesive. Pentru cei de-acasa aceasta ar insemna libera circulatie in cadrul marelui spatiu european, unde traiesc si muncesc peste 500 milioane de oameni. Cetatenia europeana ar rezolva nelinistea autoritatilor actuale privind cele circa un milion de cereri de redobandire a cetateniei romane de catre romanii basarabeni. De asemenea, Moldova ar deveni mai atractiva pentru cei circa 500 mii de moldoveni care lucreaza in Rusia, inclusiv datorita celor patru libertati de baza ale UE ce s-ar extinde si pe teritoriul nostru: circulatia libera a persoanelor, marfurilor, serviciilor si capitalului. Sondajele au aratat ca, dupa primul an de aderare a Romaniei la UE, mai mult de 1/3 din romanii aflati la munca provizorie peste hotare sunt decisi sa se reintoarca definitiv acasa intr-un termen scurt. Daca admitem acelasi coeficient de revenire acasa si pentru RM, atunci pentru economia nationala ar putea lucra cu circa 250-300 mii cetateni mai mult. RM deja se confrunta cu deficitul populatiei angajate in campul muncii in raport cu numarul pensionarilor. Nesolutionarea problemei va conserva pensiile la un nivel mizerabil, cu mult inferior minimului de existenta, va spori morbiditatea si mortalitatea.

Aderarea la UE ar insemna si diminuarea rapida si semnificativa a economiei tenebre, preponderent criminale. ?inand cont de proportiile acesteia si de posibilitatile de constrangere a ei intr-un an-doi dupa aderare, salariile ar creste de circa trei ori, pana la cel putin 500-600 dolari pe luna pana in 2011-2012. In acest mod, RM ar putea face un salt economic semnificativ: sa abandoneze ultimul loc in Europa detinut acum ca nivel al PIB per capita si sa se plaseze, cel putin, pe penultimul.

FONDURILE COMUNITARE PENTRU REABILITAREA ECONOMIEI. UE, fiind o zona a stabilitatii, a prosperitatii durabile si, de aceea, sigure, determina in marea masura stabilitatea si previzibilitatea economiei lumii. Aderarea la UE va insemna abandonarea pentru totdeauna a unui spatiu economic traditional subdezvoltat si trecerea la un nivel mediu de dezvoltare. Aceasta se va datora inclusiv bugetului comun de circa 1% de PIB al tarilor membre, care in 2009 a depasit 130 miliarde de euro. Fondurile acestui buget, pe langa finantarea structurilor comunitare si a programelor UE, se folosesc si pentru dezvoltarea statelor si regiunilor cu un nivel inferior de dezvoltare. Astfel, RM poate conta pentru o perioada medie, de pana la cinci ani, pe fondurile comunitare anuale de minim 1-1,5 miliarde de euro. Aceasta suma ar fi suficienta pentru reabilitarea pe parcursul a catorva ani a infrastructurii productive si sociale, cu redeschiderea locurilor aferente de munca.

REPOPULAREA MOLDOVEI. Obtinerea cetateniei europene si reabilitarea economiei vor contribui la repopularea RM – inainte de toate, a satelor, care au fost abandonate in proportie de cel putin 30-40%. De asemenea, revenirea in patrie a romanilor basarabeni, cei ce reprezinta majoritatea emigrantilor, ar imbunatati structura etnica a populatiei… In acelasi timp, aderarea la UE ar putea real si rapid contribui la reintegrarea teritoriala a RM. In viziunea noastra, declansarea razboiului impotriva RM si, in consecinta, divizarea teritoriala, a avut loc pentru a pastra influenta si controlul Rusiei in Europa Centrala si de Est, iar dupa aderarea, in 2002, a Bulgariei si Romaniei la NATO aceste intentii nu mai sunt valabile.

MANAGEMENTUL ECONOMICO-POLITIC EFICIENT. O alta consecinta favorabila a integrarii RM in UE ar fi ameliorarea considerabila a managementului economico-politic. Daca in ultimii ani, pe parcursul perioadei de tranzitie, au fost constatate actiuni de extrema in diverse domenii, atunci tarile membre ale UE sunt obligate sa se conformeze treptat standardelor comune, care in fond sunt de esenta centrista. La figurat vorbind, centrist inseamna cel care circula sau paseste pe drum, pe partea carosabila, iar a fi extremist inseamna a circula sau a merge prin santuri – fie drept, fie stang. Pentru un stat tanar, in care persoanele cu functii politice nu au experienta necesara, este mult mai bine sa fie ghidat de tarile cu o experienta bogata in domenii socio-economice si politice. Incadrarea actiunilor economico-politice in cele centriste ale UE va spori cu mult previzibilitatea, stabilitatea, consecventa acestora, avand efecte favorabile pe termen lung sau nelimitate in timp.

AFLUXUL INVESTI?IILOR STRaINE DIRECTE. Primii ani de aderare vor fi caracterizati de afluxuri semnificative de investitii straine directe (ISD), mult mai mari decat cele existente. Experienta altor state ne arata ca in anii de preaderare, precum si in anii imediat urmatori dupa aderare, IDS sporesc semnificativ, fapt ce va contribui nu doar la redresarea economiei, ci si la modernizarea ei. Cresterea numarului intreprinderilor mixte moldo-UE va contribui la sporirea si eficientizarea relatiilor comerciale externe ale RM. De exemplu, daca acum energointensitatea finala specifica a unei unitati a PIB este in RM de circa cinci ori mai mare decat in UE, treptat, fiind parte a comunitatii, acest decalaj se va diminua, reducandu-se necesitatile de resurse energetice. Astfel, in primul an dupa aderarea la UE, Romania a realizat o crestere a PIB-ului cu 6,1%, in conditiile diminuarii cu 2% a consumului absolut de resurse energetice. Majorarea ISD va avea drept consecinta sporirea exporturilor si imbunatatirea calitatii produselor de export. Analizele retrospective demonstreaza: cota productiei destinate exporturilor la intreprinderile mixte este superioara, comparativ cu alte entitati economice. Mai mult ca atat, unele intreprinderi cu capital strain exporta aproape in totalitate bunurile fabricate. Aceasta ar putea contribui intr-un timp relativ scurt la cresterea incasarilor din exporturi, respectiv, la ameliorarea balantei comerciale defavorabile in ultimii ani.

REPREZENTAREA IN PARLAMENTUL EUROPEAN. In cadrul structurilor europene de la Strasbourg si Bruxelles activeaza europarlamentari din fiecare tara – specialisti de inalta calificare, economisti, juristi, ingineri, cunoscatori ai limbilor oficiale europene. Evident ca aceasta va fi valabil si pentru RM. Cu toate ca, formal, aceste persoane sunt demnitari europeni, ele promoveaza si interesele tarilor din care provin. Din partea RM ar putea activa cel putin 100 de persoane de inalta calificare si atunci putem spera ca numarul „ambasadorilor” moldoveni va spori semnificativ. O consecinta favorabila a aderarii la UE va fi si ameliorarea evidentei si statisticii nationale, cresterea gradului de cuprindere informationala. Din cauza divizarii teritoriale, fortate din exterior, si existentei unei cote semnificative a economiei neinregistrate, actualele surse oficiale economice nu sunt suficient de reprezentative.

REDUCERI DIN TAXE DE MEMBRU. In cazul unor negocieri fructuoase cu structurile UE, data fiind situatia economico-financiara deplorabila si datoriile pentru cotizatii de membru in diferite organisme internationale, RM ar putea beneficia de reduceri importante ale taxelor de membru al UE. Evident ca, in perspectiva medie, indiferent de faptul aderarii, vor spori preturile. Aceasta se va produce ca urmare a decalajelor existente intre preturile actuale din RM si cele medii din UE (de circa doua ori, conform estimarilor noastre). Pentru perioada de tranzitie europeana (2007-2013, daca aderarea are loc in 2010) cresterea medie anuala a preturilor o estimam in marime de, cel putin, 10%. Statele UE sunt si vor ramane principala orientare a relatiilor comerciale externe. Consideram ca dupa perioada in cauza, incepand cu 2014, cresterea preturilor ar putea fi nesemnificativa, comparabila cu media UE.

„OPONEN?II” INTEGRaRII. Din cauza lipsei unor informatii exhaustive oficiale si liber accesibile referitoare la consecintele potentiale ale aderarii RM la UE, exista si presupusi „adversari” ai integrarii. Consideram ca in „lista” acestora se afla capii si participantii economiei tenebre, preponderent criminale. Aderarea la UE va insemna real,nu declarativ, casapirea graduala a economiei frauduloase si, drept urmare, cresterea palpabila a incasarilor legale. Potentiali adversari ai europenizarii RM ar putea fi si unele structuri din Federatia Rusa, care s-ar putea lipsi de forta de munca moldoveneasca, actualmente antrenata in economia Rusiei, indeosebi, a Moscovei. Conducatorilor acestor entitati le va fi greu de intrerupt relatiile care s-au format cu anii. Un anumit rol in acest sens, probabil, il au si descendentii din Transnistria, care inca mai detin anumite influente in capitala Rusiei. Din lipsa de date consistente sau din alte motive, potentialii adversari taciti ai aderarii RM la UE sunt si unii cetateni alolingvi. Transmiterea catre Rusia, acum cativa ani, a unor intreprinderi moldovenesti, inclusiv din sectorul vitivinicol, in contul datoriilor acumulate pentru carburanti, poate transforma conducerea acestor entitati economice in potentiali adversari ai integrarii. Pentru toti acestia reiterez ca parlamentul, prin votul sau unanim, a exprimat dorinta cetatenilor RM de a se integra in UE. Tergiversarea atingerii acestui obiectiv major national inseamna perpetuarea unui nivel redus de viata, a emigrarii in masa si depopularii localitatilor, a atitudinii proaste fata de RM din exterior, dar si din partea cetatenilor sai, a morbiditatii si mortalitatii sporite etc.

Prin urmare, procesul de aderare a RM la UE trebuie sa fie acompaniat pe larg de multiple explicatii in acest sens. Desi majoritatea avantajelor pentru unii parca sunt evidente, pentru altii – din contra, trebuie explicate si chiar demonstrate. In acest context, consider oportun sa fie petrecut un sondaj privind aderarea RM la UE concomitent cu alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009. Rezultatele sondajului vor putea servi drept baza juridico-politica pentru accelerarea europenizarii noastre.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *