Timpul.md

Actualitate 17 Iulie 2017 | 13:00

Ce se știe despre accidentul MH17 după trei ani de la tragedie

Grupul international de jurnalisti de investigație Bellingcat a emis un raport care face rezumatul dovezilor implicarii Rusiei si a separatistilor din Donbas pe care ii sustine în tragedia MH17 și respinge cele mai cunoscute versiuni continand ”fapte alternative”.

Într-un raport de 72 de pagini Bellingcat descrie versiunea sa asupra evenimentelor de dinainte și după căderea MH17. În perioada cuprinsă între 23 și 25 iunie 2014, soldațiii Brigazii 53 de apărare aeriană antirachetă a Federației Ruse au transportat mai multe vehicule la granița ruso-ucraineană. Printre acestea se afla și un lansator de rachete „Buk“ cu numărul 332.

În dimineața zilei de 17 iulie 2014, lansatorul se afla deja în Donețk. Acolo sistemul „Buk“ a fost încărcat pe o platformă de camion si transportat în est, prin teritoriul controlat de rebelii proruși.

Numărul inscriptionat pe „Buk“ a fost acoperit cu vopsea, dar Bellingcat a reusit să-l identifice dupa urmele de vopsea si lovituri.

Operatiunea de transportare a acestui sistem anti-aerian spre Donbas era coordonata de ofițerul rus în retragere Serghei Dubinski, zis „Hmurîi“. În 2014, Dubinski era șeful serviciului de informații în unitatea separatista condusa de Igor Strelkov (numele real – Ghirkin). Strelkov, care trăiește acum în Rostov, este considerat unul dintre principalii ideologi ai mișcării „Novorosiia“, acționând în sprijinul separatiștilor din Donbas și în apărarea așa-numitei „lumi ruse“.

În după-amiaza aceleiași zile, camionul cu „Buk“ sosește în orașul Snejnoe, situat la aproximativ 80 km de Donețk. De aici, lasnatorul de rachete a fost autopropulsat spre sud. În jurul orei 16:20, 17 iulie, „Buk“ a doborât aeronava „Boeing“ a companiei Malaysia Airlines, care zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur. Zborul MH17 avea la bord 298 de persoane. 196 dintre erau cetățeni olandezi. Toți au murit.

În dimineața zilei de 18 iulie, „Buk“ cu numarul 332 a fost surpsins de o camera video când trecea prin punctul de control al separatistilor din Lugansk. Instalația avea lipsa o rachetă. Conversațiile separatistilor, interceptate de SBU, indică faptul că la scurt timp după aceasta, lansatorul de rachete a fost dus înapoi în Rusia.

Cauza morții pasagerilor avionului a fost declarata oficial ca fiind provocata de o racheta „sol-aer“, lansata de un sistem de rachete „Buk“. Concluzia apartine Consiliul de Securitate al Olande și Echipei Comune de Anchetă (JIT), din care au facut parte experti din Olanda, Australia, Belgia, Malaezia și Ucraina.

Autoritățile ruse continuă să susțină că de prăbușirea avionului se face vinovata partea ucraineana.

Raportul Bellingcat enumera si seria de teorii ale conspirației lansate in Rusia. De exemplu, că MH17 ar fi fost aruncat în aer din interior, sau legătura cu dispariția misterioasă a unui alt zbor al Malaysia Airlines – MH370 – în Marea Chinei de Sud.

Pe 21 iulie, Ministerul rus al Apărării a publicat propriul raport despre tragedia MH17. Printre materialele prezentate se aflau si imagini de satelit trucate, fapt dovedit de expertii Bellingcat.

Potrivit concernului rus militar „Almaz-Antey“, care a efectuat propria anchetă, racheta care a distrus aeronava a fost casata de armata rusă. In ceea ce priveste lansarea ei, aceasta s-a facut dintr-o zonă care nu era controlata de nicio parte a conflictului. Informațiie „Almaz-Antey“, lansate în octombrie 2015, nu sunt confirmate nici de martorii oculari, nici de sursele deschise si au fost respinse de Consiliului de Securitate al Olandei si JIT, subliniaza raportul Bellingcat. 

Paginaderusia.ro

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus