Timpul.md

Actualitate 6 Iulie 2015 | 07:22

Ce spun germanii despre transportul public din Chișinău?

Transportul public va continua să fie o provocare pentru Dorin Chirtoacă, primarul mun. Chișinău ales pentru al treilea mandat.  

Deși din 2010 încoace parcul de troleibuze a fost parțial renovat prin achiziții din Belarus și au fost anulate câteva rute de microbuz, alte schimbări vizibile în rețeaua transportului municipal nu s-au întâmplat. Autobuzele sunt vechi, microbuzele își schimbă permanent traseul, iar în unele regiuni ale Capitalei nu poți să ajungi după ora 21:00 decât cu un taxi. Acum doi ani, compania de consultanță germană Transport Technologie-Consult Karlsruhe GmbH (TTK) a evoluat situația transportul public din Capitală și a elaborat Strategia de Transport a mun. Chișinău, munca experților a fost finanțată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În Chișinău, după cum se știe, funcționează două rețele aflate în exploatare publică (troleibuz și autobuz) organizate în mod complementar și rutele de microbuz care le depășesc pe cele două. Rețeaua de microbuze reprezintă aproape 90% din totalul rețelei de transport public. Microbuzele deservesc cea mai ridicată cerere (restricționată doar de capacitatea acestora) pentru cel mai mare preț pe axele principale solicitate. Troleibuzele asigură o bună deservire a centrului orașului, principalelor, cu frecvențe adecvate, însă, datorită lipsei benzilor dedicate, viteza acestora este scăzută. Liniile de autobuze se suprapun în general liniilor de microbuz, fără a prezenta o identitate și fără a avea un rol în special în centrul orașului. Toate liniile de autobuz sunt dotate în mare măsură cu autovehicule vechi care oferă un nivel scăzut de confort și un nivel semnificativ de noxe.

Sistemul de taxare este bazat pe colectarea sumelor exclusiv la bordul vehiculelor și vânzarea biletelor de hârtie. Nu există bilete multiple sau bilete de o zi, cu reduceri de preț pentru a încuraja utilizarea acestora. Abonamentele sunt prea scumpe în raport cu biletul de o călătorie din alte orașe: structura tarifară nu favorizează clienții fideli. Sunt disponibile anumite informații pentru călători (oferite de municipalitatea Chișinău și operatori), însă adesea incomplete sau ilizibile. Informațiile pentru călători nu sunt integrate într-un marketing global și nu există un brand al unui transport public unic și atractiv.

Nici infrastructura rutieră nu este favorabilă transportului public. Drumurile au fost modernizate individual și punctual. Parcările nu sunt adesea reglementate, iar autoturismele sunt parcate neglijent, deranjând accesul în stații al autovehiculelor din transportul public, în special al troleibuzelor care sunt constrânse de liniile aeriene de contact. Nu există prioritate la intersecții pentru transportul public (în special pentru troleibuz și autobuz) și nu există benzi dedicate pe axele principale. Microbuzele nu au stații, pentru a se urca în microbuze, călătorii trebuie să aștepte pe marginea drumului microbuzul. Mijloace de transport de mare capacitate precum autobuzul sau troleibuzul sunt în general mai lente datorită dimensiunilor lor și nu pot circula pe artere înguste precum microbuzul. Totuși, acestea pot atinge un nivel înalt de performanță și confort în cazul în care sunt dotate cu benzi de prioritate și dedicate.

Acestea sunt doar câteva din neajunsurile semnalate acum doi ani de către experții germani. Deși a trecut ceva timp, problemele în esență nu s-au schimbat, de aceea în următorii patru ani, autoritățile municipale au datoria să schimbe ceva, pe ca troleibuzele și autobuzele să fie mai rapide, mai confortabile și să se bucure de prioritate în oraș.

Timpul.md (I.M.) 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus