Timpul.md

Justiție 17 Septembrie 2021 | 07:29

Compania BEMOL este acuzată de manipularea opiniei publice

 În contextul interpretărilor false și derutante distribuite de Bemol Retail SRL (”Bemol Retail”) și sursele media loiale acestei companii cu privire la hotărârea Curții de Apel din Amsterdam din 7 septembrie 2021, ÎCS Danube Logistics SRL a venit cu o serie de precizări.

 Сurtea de Apel din Amsterdam: Tranzacția de vânzare a Danube Logistics SRL în 2011 către Danube Logistics Holding BV a fost una legală și transparentă

În septembrie 2020 Danube Logistics Holding BV a depus o cerere în instanța de judecată a Țărilor de Jos împotriva Bemol Retail și a unor companii afiliate drept urmare a mai multor acțiuni lansate de către acestea în Republica Moldova cu obiectivul de a ocoli hotărârea finală și irevocabilă a Curții de Apel din Amsterdam din 11 septembrie 2018. Prin această hotărâre finală și irevocabilă, Сurtea de Apel din Amsterdam a decis că tranzacția de vânzare a Danube Logistics SRL în 2011 către Danube Logistics Holding BV (”Decizia de Vânzare a Portului”) a fost una legală și transparentă și că toate acuzațiile de acțiuni ilegale din partea lui Thomas Moser, invocate de Bemol, au fost nefondate, iar evaluarea și prețul tranzacției au fost corecte.

Danube Logistics: declarațiile de presă publicate de Bemol și de anumite surse media sunt false și manipulatorii: evaluarea și prețul tranzacției au fost corecte.

La 7 septembrie 2021 Curtea de Apel din Amsterdam a respins cererea Danube Logistics Holding BV de a stopa acțiunile Bemol Retail din Republica Moldova de subminare a Deciziei de Vânzare a Portului, motivând că nu are competența de a interveni într-o jurisdicție străină. Cu toate acestea, în aceeași hotărâre, Curtea de Apel din Amsterdam a reiterat clar că validitatea Deciziei de Vânzare a Portului nu este obiect de contestație și, respectiv, rămâne în vigoare. Prin urmare, este evident că declarațiile de presă publicate de Bemol și de anumite surse media sunt false și manipulatorii.

Danube Logistics SRL este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, unicul port fluvio-maritim din Republica Moldova. Începând din 2005 și pană în prezent, Danube Logistics a dezvoltat portul, acesta fiind unul din cele mai de succes porturi de pe Dunăre, contribuind anual la extinderea comerțului extern al companiilor din Republica Moldova în peste 50 de țări. Danube Logistics SRL este deținută în întregime de societatea olandeză Danube Logistics Holding BV. Proprietarul unic al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

În litigiul dintre Bemol și Thomas Moser a intervenit BERD, împotriva Bemol, susținând că „BERD este în prezent cel mai mare creditor al Danube Logistics SRL, precum și principalul beneficiar economic al participației Danube Logistics Holding BV la Danube Logistics SRL, după ce a plătit datoriile față de Credit Suisse.
BERD a anunțat pe 19 mai curent că a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG).

Un nou tun de un miliard impotriva bugetului de stat

Amintim că recentul portalul de investigații anticorupție.md a efectuat o investigație referitor la „afacerea BEMOL”. Potrivit acestuia, în urma Acordului de investiții, Danube Logistics se obliga să construiască infrastructura portuară, Bemol Refinery – să ridice o rafinărie de petrol cu o capacitate de 1.000.000 – 2.000.000 de tone de petrol și Bemol Retail – să dezvolte o rețea de până la 50 de benzinării.



Astăzi, la 17 ani de la încheierea Acordului de investiții, considerat secret de stat, Bemol Refinery nu și-a onorat obligația să construiască rafinăria. Referindu-se la acest angajament, Rafiq Aliyev a declarat că Bemol Retail lucrează strict în conformitate cu Acordul de investiții, îndeplinind toate punctele sale.

„Această întrebare nu trebuie să fie adresată mie, ci Guvernului și domnului Moser. Guvernul nu a repartizat terenul [din port]. Acolo este spațiu privat. După semnarea Acordului de investiții, toți au mers acolo și au cumpărat loturi. Acum, un ar costă acolo 15.000 de euro”, a spus omul de afaceri.

La rândul său, Guvernul nu a oferit societății Danube Logistics suprafața rămasă de 65 de hectare de teren necesare pentru extinderea „business park”-ului din port, pentru construcția rafinăriei și a altor proiecte.

Conform Acordului de investiții, Danube Logistics ar fi trebuit să primească în arendă, pe 99 de ani, o suprafață de teren de 120 de hectare pentru dezvoltarea portului. Până în prezent însă, această companie a intrat în posesia a doar 55 de hectare.

În 2008, societatea a fost obligată să cedeze Guvernului pentru construcția Portului de mărfuri și pasageri o suprafață 0,52 hectare din cele 55. Executivul de la Chișinău a hotărât să ridice el însuși un port de pasageri prin intermediul Întreprinderii de Stat Portul Fluvial Ungheni.

timpul.md 


Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus