Timpul.md

Cultură 14 Septembrie 2020 | 06:18

Dacă nu plătești pentru un produs, TU ești produsul. Un documentar pe care trebuie să îl vezi cu telefonul lângă tine. Netflix analizează „Dilema Socială”

 

Un documentar lansat recent pe platforma de streaming Netflix, „The Social Dilemma” („Dilema Socială), analizează efectele „abrazive ” ale platformelor de social media asupra societății moderne.

Filmul a fost regizat de Jeff Orlowski, cunoscut și pentru alte documentare despre mediu precum „Chasing Ice” (2012) și „Chasing Coral” (2017). „The Social Dilemma” pune întrebări despre problemele care au apărut odată cu social media, de la capitalismul de supraveghere până la dependența produsă și impactul său asupra sănătății mintale.

Noul documentar al Netflix urmărește o familie cu adolescenți care devin tot mai dependenți de platformele de socializare online. Această poveste este intercalată cu știri și interviuri cu experți și foști angajați ai companiilor de tehnologie precum Google, Facebook, Youtube, Apple, Twitter și altele.

Dacă nu plătești pentru un produs, TU ești produsul

„Așadar, după cum știi, Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram, Youtube, companiile acestea, modelul lor de afaceri este să îi țină pe oameni lipiți de ecran”, spune Tristan Harris, fost angajat la Google și co-fondator la organizația nonprofit Centrul pentru Tehnologie Umană.

De la începutul documentarului, facem cunoștință cu persoanele pe care le vom vedea în următoarele 89 de minute, academicieni și anchetatori, de la Shoshana Zuboff de la Harvard și Anna Lembke de la Programul pentru Medicina Dependenței de la Stanford, până la foști angajați ai companiilor din Silicon Valley.

Documentarul analizează pericolele existente și cele iminente cauzate de aceste platforme, de la cele individuale la cele asupra întregii societăți. Totodată, filmul analizează aceste probleme una câte una, începând cu ideea de „capitalism de supraveghere”.

Noi credem că toate aceste servicii de pe Internet sunt gratuite, dar nu sunt

„Sunt atâtea servicii pe Internet despre care noi credem că sunt gratuite, dar nu sunt gratuite. Sunt sponsorizate de agențiile de publicitate”, explică Justin Rosenstein, programator, anteprenor și unul dintre cei care au creat butonul de „Like” al Facebook. Rosenstein explică faptul că utilizatorii sunt produsul, atenția lor fiind vândută către agențiile de publicitate.

Aza Raskin, co-fondator al Centrului pentru Tehnologie Umană și fost director de User Experience la Mozilla Labs, spune că este o concepție greșită faptul că datele noastre sunt vândute de către aceste companii de tehnologie. În schimb, companiile folosesc acele date pentru a crea modele care pot prezice comportamentul utilizatorilor și pot maximiza timpul petrecut pe platforme și profitul de pe urma publicității.

„Sănătatea societății depinde de renunțarea la acest model coroziv de afaceri”

Guillaume Chaslot, fost inginer la Youtube care a lucrat la algoritmii de recomandări, este îngrijorat că munca sa a ajutat la creșterea divizării societății, scrie Science Times.

„Întrebarea acum este dacă suntem dispuși sau nu să recunoaștem că aceste rezultate negative sunt produse direct de munca noastră. Sănătatea societății depinde de renunțarea la acest model coroziv de afaceri”, mai notează Tristan Harris, fost angajat la Google. 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus