Timpul.md

Actualitate 6 August 2019 | 04:57

Dan Dungaciu: Premierul Maia Sandu calcă pe minele rusești plantate de președintele Igor Dodon. Chișinăul își asumă perspectiva Moscovei în politica externă? (Larics)

Pe 30 iulie 2019, premierul R. Moldova Maia Sandu a acordat  un interviu  Agenției de presă ruse TASS.

Interviul este important din două puncte de vedere. Primul: prefațează vizita premierului Maia Sandu la Moscova, care va avea loc în toamnă. Al doilea: un asemenea interviu este expresia aparatului premierului de politică externă și a Ministerului de Externe de la Chișinău, deci prezintă cea mai amplă și clară perspectivă de politică externă pe spațiul estic a guvernului Sandu de până acum. De aici importanța lui strategică.

Dar și semnele de întrebare pe care le ridică. Pentru că, fără să fie sau să fi fost vreodată „omul Moscovei”, în interviul acordat agenției ruse, doamna Maia Sandu riscă enorm transmițând, direct sau indirect, o serie de teze rusești despre relația bilaterală, regiunea estică sau diverse subiecte punctuale. Prin asta le valideze la nivel de politică de stat.

Să le luăm pe rând.

TEZA 1: Interdicțiile rusești pentru produsele moldovenești NU sunt politice

În interviul din TASS, doamna Maia Sandu spune așa: „După cum cunoașteți, după semnarea acordului de asociere cu UE, au fost introduse taxe suplimentare la exportul a 19 poziții de mărfuri moldovenești. Aceste taxe pot fi scoase, dacă noi am ajunge la concluzia că între două zone de comerț liber nu sunt contradicții, pe lângă asta subliniez că din partea Moldovei, într-adevăr exista fenomenul de reexport al mărfurilor în Rusia (subl.n.). Acest fenomen este necesar să fie oprit. Tema comerțului va fi prelucrată în cadrul comisie interguvernamentale la nivelul ministerelor economiei și eu deja am dat indicațiile de rigoare președintelui comisiei interguvernamentale din partea noastră, ministrul economiei”.

Concluziile sunt evidente:

TEZA 2: Trupele rusești NU trebuie retrase din R. Moldova.

Premierul Maia Sandu spune în interviul din TASS: „Conform Constituției, Moldova este o țară neutră. Aflarea trupelor pe teritoriul nostru a Grupului Operațional al Forțelor Rusești din Transnistria (GOFR) contravine și legilor și voinței guvernului țării. Nici un guvern moldovean, nici fost, nici viitor, nu a fost de acord și nu va fi de acord cu prezența lor”.

Mesajele sunt următoarele:



Nu putem să trecem la acest punct peste manipulările/erorile de presă care încă mai există la Chișinău, și nu numai, pe această temă. Site-ul postului de radio Europa Liberă de la Chișinău (vezi foto), relatează despre interviul doamnei Maia Sandu din TASS cu următorul titlu (atribuit premierului): „Niciun guvern moldovean nu va fi de acord cu staționarea trupelor ruse pe teritoriul țării”.

După cum am văzut, este, cel puțin, o greșeală. Premierul Sandu nu a afirmat așa ceva în interviul acordat agenției ruse TASS, menționând doar militarii din GOTR, iar ideea că la Chișinău s-ar insista, chipurile, pe retragerea totală a trupelor ruse din Transnistria este una falsă și manipulatorie, indiferent cine o colportează.

Faptul că la Chișinău nu se mai insistă pe retragerea completă a trupelor ruse este de fapt pregătirea terenului, pe termen mediu și lung, pentru oferirea consensuală de „statut special” regiunii separatiste.

TEZA 3: Geopolitica NU există și nu trebuie să prevaleze în relația cu Federația Rusă

Titlul ales de agenția rusă este revelator pentru obiectivele interviului: „Premierul Moldovei: noi nu avem de gând să aprindem spiritele geopolitice”.

Doamna Maia Sandu confirmă această teză și o întărește: „Mie îmi pare că actuala configurație a puterii, deși a apărut conjunctural, reflectă în întregime cererile sociale existe în Moldova pentru o ordine de zi care reunește… Problemele noastre principale sunt / sărăcia, corupția, monopolurile din economie, procuratura și instanțele de judecată nedrepte. Este important să oprim divizarea societății și să stabilim pentru ei o ordine de zi comună, îndreptată spre dezvoltarea țării… Interminabilele dispute geopolitice dezbină societatea și sunt utilizate de politicieni iresponsabili în interesul îmbogățirii personale. Eu deseori mă întreb: dacă Moldova va fi o țară europeană stabilă cu institute și economie normală deschisă pentru investiții serioase din toate părțile, căror interese asta va dăuna? Noi trebuie să facem ordine în casa noastră, reieșind din interesele noastre. Partenerii externi pot să ne ajute, dar ei acest lucru nu-l vor realiza în locul nostru”.

TEZA 4: Retragerea trupelor ruse din Transnistria (demilitarizarea) nu mai este precondiție pentru soluționarea conflictului transnistrean.

Viziunea despre conflictul transnistrean arată așa în interviul dat presei ruse: „Pe marginea conflictului transnistrean foarte mulți ani au câștigat bani tot felul de afaceriști, transformând regiunea într-un izvor comod de câștig necontabilizat… Pentru rezolvarea acestei probleme deloc ușoare, este necesar de început de făcut ordine – de oprit contrabanda, de început a plăti pentru gaz, de încetat schemele dubioase cu energia electrică, de asigurat libera circulație a cetățenilor… Este necesar să schimbăm stimulentele economice, când în capul mesei va fi pusă producerea, noi locuri de muncă, îmbunătățirea stării materiale a oamenilor, dar nu schemele. Atunci între malurile Nistrului va apărea încrederea reciprocă, tratativele despre rezolvarea conflictului vor merge altfel… Pentru Transnistria sunt deschise toate regimurile comerciale, în care participă Moldova. Transnistria participă activ în regimul de comerț liber cu UE și asta este foarte convenabil pentru economia regiunii. Subliniez, că această participare are loc în condiții mult mai favorabile decât pentru malul drept al Moldovei…Noi suntem convinși, că conflictul transnistrean poate fi rezolvat doar pe cale pașnică. La noi nimeni pe nimeni nu amenință, demult nu mai trebuie nimeni de la nimeni apărat. Și o misiune de observatori civili ar fi suficientă. Iar formula de rezolvare definitivă a conflictului trebuie căutată la masa de negocieri”.

Am redat pasajele pe larg, pentru ca lucrurile să fie suficient de evidente:

TEZA 5: Neutralitatea permanentă. Integrarea occidentală nu amenință Rusia.


Foto: David Hale, subsecretarul de stat american pentru afaceri politice (centru) și președintele Igor Dodon, Chișinău, 13 iulie 2019. Igor Dodon cere sprijin pentru „neutralitatea permanentă”.

  1. Moldova este un stat neutru, reitereză premierul în interviul din TASS: „Conform Constituției, Moldova este o țară neutră…. Eu sunt convinsă că apropierea Moldovei de UE nu implică amenințări pentru Rusia, fiindcă în aceasta lipsește componenta militar-strategică (subl.n.). Mai mult decât atât, deschide noi perspective când țara noastră poate deveni teren de colaborare așa cum deja s-a întâmplat în iunie anul curent”.

Ideea de neutralitate a R. Moldova este locul în care geopolitica alungată pe ușă intră pe fereastră:

TEZA 6: Chestiunea românească este manipulatorie, irelevantă și destabilizatoare

Întrebarea meșteșugită a jurnalistului de la TASS pune în opoziție România și Transnistria: „La Chișinău în mod obișnuit este învinuit Tiraspolul de nedorința de a rezolva problema transnistreană. Dar și printre politicienii moldoveni nu există o părere consolidată cum să unească țara. Mai mult decât atât, în ultimii ani crește numărul celor care consideră că unirea trebuie făcută într-o cu totul altă direcție – cu România?”.

Răspunsul premierului transmis Federației Ruse este următorul: „Cu România ne leagă istoria comună, cultura, legăturile strânse de rudenie și altele. Dar cu întrebarea despre unificarea a două țări politicienii deseori speculează, ce provoacă dezbinarea societății”.

În traducere, asta înseamnă:

Plahotniuc a murit, trăiască Plahotniuc? Guvernul de la Chișinău a preluat agenda Binomului Plahotniuc-Dodon, adică a Rusiei, în politica externă


Foto: 20 februarie 2019. Maia Sandu (stânga), Andrei Năstase (centru) și Igor Munteanu condamnau public, în campania electorală, așa numitul „balșoi paket” al președintelui Igor Dodon prezentat în capitalele occidentale și care viza federalizarea R. Moldova (sub denumirea de „statut special”).

Câteva concluzii, sperăm, de etapă:

În această atmosferă, Bucureștiul se pregătește de alegeri prezidențiale. Premise periculoase pentru a începe din nou, iresponsabil, un concurs de „patriotism”: „oglindă oglinjoară, cine e cel mai apropiat de Basarabia din Țară?”

Cea mai mare greșeală a Bucureștiului ar fi să considere că își poate repara enorma greșeală strategică de a-l sprijini cu abnegație – și în pofida partenerilor – pe Vladimir Plahotniuc, prin o abnegația egală, la fel de necritică, dar cu semn schimbat.

În realitate, relația cu R. Moldova trebuie astăzi resetată complet.

 *Dan Dungaciu este membru în Consiliul de Experți LARICS.

SURSA: https://larics.ro 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus