Timpul Local

Directorii de şcoli învaţă cum să gestioneze bugetul

Este vorba despre directorii instituţiilor de învăţământ, şefii Direcţiei raionale de învăţământ şi Direcţiei de finanţe din raionul Criuleni care au participat la un seminar de instruire în managementul financiar al învăţământului primar şi secundar general.

Seminarul în managementul financiar a fost realizat în contextul în care de la 1 ianuarie 2012 va fi implementată, în 13 raioane ale republicii, o nouă metodologie de finanţare, care se bazează pe principiul „banii urmează elevul”. Potrivit Ministerului Educaţiei, această metodologie va permite îmbunătăţirea considerabilă a calităţii instruirii în instituţiile educaţionale prin repartizarea echitabilă a banilor publici. Aplicarea noii formule de finanţare va crea un mediu concurenţial în sistemul educaţional, deoarece fiecare instituţie va dori să atragă mai mulţi elevi prin crearea unor condiţii mai bune şi asigurarea unui proces de studiu interactiv.

„Instruirea este necesară, pentru că nu toţi directorii instituţiilor au studii economice şi dispun de calităţi manageriale. Seminarul îi va ajuta să înţeleagă managementul financiar, pentru că ei – alături de profesori, părinţi, cu suportul administraţiei publice locale şi prin votul consilierilor locali – vor fi cei care vor elabora bugetul şi vor investi banii alocaţi”, a explicat Iurie Vârlan, consultant comunicare la Ministerul Educaţiei.

Potrivit Nataliei Curagău, consultantă în cadrul proiectului, pentru a face faţă situaţiei, directorii şi şefii direcţiilor de învăţământ trebuie să cunoască anumite principii de management financiar şi de evidenţă contabilă. „Învăţăceii mei sunt foarte ascultători, deoarece ei sunt conştienţi că vor avea în gestiune bugetul respectiv şi, în funcţie de cum va fi investit, vor avea şi rezultate”, a menţionat Natalia Curagău.
Deşi tot ce este nou întâmpină, de regulă, o mare rezistenţă, directorii de şcoli care au participat la seminar se arată încântaţi de reformă şi spun că noua metodă ar fi trebuit implementată mai demult. „Fiecare director de şcoală angajat prin concurs ar trebui să fie un bun gospodar. Această metodă este binevenită, mai ales în cazul şcolilor cu mulţi elevi. În cadrul cursurilor de instruire, am descoperit multe lucruri interesante, cu toate că am o vechime de muncă de 42 de ani, dintre care 37 – în calitate de director de instituţie. Aceste nuanţe ar fi trebuit să le cunoaştem încă din prima zi în care am fost învestiţi în funcţie”, consideră Andrei Zgârcu, directorul Liceului „Nicolae Donici” din satul Dubăsarii Vechi.

Mai puţin optimistă este Lidia Ţăranu, directoarea Liceului teoretic Cimişeni. Ea spune că nici până acum nu a avut deficienţe la capitolul finanţare, dar speră că va fi bine şi după implementarea noii formule. Directoarea consideră că cel mai greu le va fi şcolilor cu puţini elevi şi că anume acele şcoli vor avea nevoie de manageri profesionişti pentru a putea supravieţui.

Noua metodologie de finanţare le oferă posibilitate managerilor instituţiilor să-şi gestioneze propriul buget, să ia decizii privind utilizarea banilor pentru educaţie de calitate. Gestionarea eficientă a mijloacelor financiare presupune şi angajarea personalului auxiliar (fochişti, măturători, paznici, muncitori) în funcţie de necesităţile reale ale instituţiei educaţionale, şi nu conform unor normative stabilite încă în anul 1999.

Timp de trei luni, 650 de responsabili din domeniul educaţiei şi finanţelor publice din 13 unităţi teritorial-administrative vor fi instruiţi în managementul financiar. Seminarele vor avea loc în raioanele: Cantemir, Leova, Nisporeni, Ştefan-Vodă, Criuleni, Călăraşi, Glodeni, Sângerei, Taraclia, Râşcani, Căuşeni, în municipiile Chişinău şi Bălţi. Acestea se vor axa pe sporirea eficienţei utilizării resurselor în învăţământul primar şi secundar general. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *