Opinii și Editoriale

Evolutia relatiilor dintre R. Moldova si Romnia in perioada post-electorala

In numarul de azi inseram fragmente din cadrul emisiunii „Dezbateri si sinteze de politica externa”, difuzata la postul de radio „Vocea Basarabiei” in ziua de 6 septembrie curent. In dialog s-au aflat Anatol ?aranu, ex-parlamentar, si Eugen Revenco, director de programe la Asociatia pentru Politica Externa (APE). Emisiunea este realizata de APE in colaborare cu Agentia de stiri si analize „Imedia”, si cu asistenta Fundatiei germane „Friedrich Ebert Stiftung”.

DESPRE TRATATE SI ACORDURI MOLDO-ROMANE

Anatol ?aranu: Eu cred ca in timpul cel mai apropiat Ministerul de Externe va fi capabil sa prezinte o agenda a relansarii relatiilor moldo-romane care au fost profund afectate de regimul comunist. Sunt patru probleme-cheie care trebuie sa fie solutionate cat mai rapid in relatia cu Bucurestiul. In primul rand, este vorba despre abolirea regimului de vize care a fost impus de guvernul Greceanai. A doua problema se refera la Acordul despre micul trafic la frontiera care constituie o prioritate indiscutabila. Raman problemele legate de Acordul de baza si Acordul de frontiera care, dupa parerea mea, nu sunt de o actualitate stringenta si pot fi, cel putin, deplasate in timp, luand in consideratie si faptul ca Bucurestiul intra intr-o faza destul de fierbinte – este vorba de campania electorala. In rest, eu nu vad ce ar putea sa umbreasca relatia Chisinaului cu Bucurestiul in timpul apropiat in cadrul noii guvernari care se instaleaza la Chisinau. Eu sunt foarte optimist in aceasta privinta si cred ca relatiile moldo-romane vor cunoaste in timpul apropiat o ascensiune apreciabila.

Eugen Revenco: Eu impartasesc aceasta clasificare a acordurilor bilaterale, documente care nu sunt conflictuale, nu trezesc niciun fel de dificultati sau obiectii, sau controverse categorice in societate, ceea ce le face din start ratificabile si aplicabile, cu efecte directe pentru cetateni. In primul rand, ma refer la regimul de calatorii, or abolirea regimului de vize, care a fost introdus de Chisinau, va fi una din prioritati. Urmeaza semnarea Acordului privind micul trafic. Cat priveste Acordul despre regimul de frontiera si Tratatul Politic de baza, cred ca acum nu este cel mai potrivit moment pentru lansarea negocierilor pe marginea lor. In general, insa, este bine sa existe negocieri, pentru ca s-ar putea intampla ca si viziunile Chisinaului sa fie mai progresiste decat acele care au fost promovate pana in prezent. Noi tinem minte ca atunci cand a existat un climat prietenesc s-a ajuns la un Tratat Politic de baza parafat, care era ratificabil pentru ambele legislative. Ulterior, insa, el a fost sabotat de catre Partidul Comunistilor de la Chisinau si s-a ajuns peste noua ani la un document care nu poate fi nici macar semnat.
Pe alt plan, este foarte importanta constructia unei relatii europene, realizabila, in opinia mea, pe doua cai. Prima cale presupune o politica a pasilor marunti, care ne-ar ajuta, fara implicare politica, sa preluam expertiza si cunostintele europene din Romania, care la coraportul pret-calitate sau cost-efect sunt cele mai comode, cele mai rentabile. Romania a trecut recent aceasta experienta si inca mai are memoria si cunostintele care sunt transferabile. Cea de-a doua cale va viza o constructie deja mai de durata. Mai ales ca vom fi la o alta etapa a relatiei cu UE si aceasta relatie este mult mai diversa la capitolul politic, institutii de cooperare, forma de colaborare. Deci, daca documentul bilateral, Tratatul Politic vine sa creeze niste structuri inferioare sau niste forme de cooperare inferioare celor care vor fi construite in cadrul Acordului de asociere cu UE, atunci acest Tratat Politic de baza este inutil, nu creeaza valoare adaugata. Insa daca el va asista mai intens R. Moldova in apropierea de UE si ar putea grabi acest proces, da, atunci am avea nevoie de un asemenea document, cu o astfel de abordare noua, europeana, care ar completa sau chiar ar face mai detaliata implementarea angajamentelor noastre europene si apropierea de UE.


DESPRE ACELASI PACHET CU ?aRILE DIN BALCANII DE VEST

Anatol ?aranu: Propunerea formulata de catre presedintele Basescu – referitor la includerea R. Moldova in acelasi pachet cu statele din Balcanii de Vest pentru integrarea in UE – este una extrem de generoasa si reprezinta de fapt o strategie pe care Chisinaul ar trebui sa o urmeze. Basescu ne spune: „Frati moldoveni, nu trebuie sa mergeti in Europa cu pasi mici, nu trebuie sa taraganati acest proces. Aveti sansa sa faceti un salt. Desigur, pentru aceasta trebuie sa depuneti eforturi supraomenesti, sa incercati sa faceti niste lucruri pe care alte tari le-au facut pe parcursul mai multor ani, iar voi, avand in vedere ca sunteti cu adevarat o tara mica, o tara care nu necesita mari resurse pentru a va ridica la nivelul unei tari cu o istorie europeana, aveti aceasta sansa”. Pachetul Balcanilor de Vest inseamna o cu totul alta abordare a procesului de integrare europeana pentru R. Moldova decat pachetul Parteneriatului Estic. Si, din acest punct de vedere, Basescu de fapt ne propune sa incercam o alta cale decat cea care a fost deja schitata pentru noi de Bruxelles si partenerii din Occident. Da, el pare a fi foarte idealist, insa mie mi se pare ca acest proiect este unul foarte ambitios si nu ar fi rau daca politicienii de la Chisinau ar fi si putin idealisti si ar incerca sa realizeze un proiect de o asemenea anvergura. Aceasta ar insemna ca R. Moldova ar putea sa depaseasca actualele dificultati intr-un ritm mult mai rapid decat acela care ni se propune de toti acei care astazi stau cu ochii pe evolutiile din interiorul R. Moldova.

Eugen Revenco: Geografic nu facem parte din Balcanii de Vest, si suntem deja parte a Parteneriatului Estic, de aceea este foarte greu sa ne reorientam. Mai ales ca si Parteneriatul Estic ofera posibilitati de diferentiere, doar ca R. Moldova trebuie sa satisfaca criteriile politice de baza. Dar care sunt aceste criterii politice? Inainte de toate, este vorba de implementarea angajamentelor asumate 14 ani in urma fata de Consiliul Europei. Astazi suntem tara cu cea mai lunga istorie in implementarea acestor angajamente si care, din 2001, am inceput a produce regrese. R. Moldova trebuie sa-si stabilizeze institutiile, sa promoveze reformele democratice, iar cand vorbim de reforme democratice trebuie sa nu uitam de administratia locala, autonomia locala, audiovizualul public, justitia, politia, inlaturarea consecintelor evenimentelor din 7 aprilie. Deci, fara eliminarea problemelor constatate, nu vom putea evolua. Dar sansa unor evolutii exista, deoarece Moldova este o tara mica, o tara care cunoaste procesele democratice, cunoaste cum se face transferul de putere. Din fericire, in Moldova, spre deosebire de alte tari din CSI, toate regimurile s-au schimbat pasnic si implementarea reformelor, cu efortul conjugat al tuturor fortelor politice, ar putea reduce diferenta dintre noi si actorii mari ca, de exemplu, Ucraina care astazi ne depaseste pe calea integrarii europene. Abia atunci cand vom realiza angajamentele, vom putea vorbi despre perspectiva noastra europeana. De ce ne-ar interesa pe noi de varianta Balcanilor de Vest? In fond ne intereseaza Balcanii nu ca sa fim in acelasi pachet, ci ca sa nu treaca acest tren de aderare fara de noi. Iar atat timp cat noi vom fi la coada grupului din est, nu ne vom putea apropia nici de pachetul balcanic de vest.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *