Spectacole

Festivalul de Teatru ONE MAN SHOW, PODURI DE TEATRU

Ediţia din 2011 – PODURI DE TEATRU – îşi propune să marcheze un eveniment important pentru poporul nostru – 20 de ani de la Podul de Flori de pe Prut şi să aducă la Chişinău cele mai bune spectacole-monodramă din spaţiul românesc, punând alături în scenă actori din România şi Moldova. La festival vor fi jucate nouă spectacole. Patru din România şi cinci din Moldova. Va veni Marcel Iureş cu spectacolul „Absolut!” după Ivan Turbincă de Ion Creangă în montarea lui Alexandru Dabija. O adevărată capodoperă. Actriţa Alina Berzunţeanu, prezintă un spectacol de teatru-film „Nouă grade la Paris”. Tema reiese din specificul din acest an al festivalului şi va fi o întâlnire a actorilor din România şi Moldova. O confruntare artistică, colegială în numele frumosului şi spre desfătarea spectatorilor.

ABSOLUT!

după „Ivan Turbincă” de Ion Creangă
Cu: Marcel Iureş
Regie: Alexandru Dabija
Durata: 90 min.

În Absolut!, Alexandru Dabija ne ajută să reascultăm la maturitate o poveste veche de când lumea, prin care Creangă ne spune, foarte distrat, că nici Raiul, nici Iadul şi nici Moartea nu sunt mare scofală. Marcel Iureş joacă drăceşte şi găteşte îngereşte (fasole la conservă), îi cântă lui Dumnezeu în strună la muzicuţă şi trimite moartea după ţigări. Spectatorii îşi vor aminti, pentru o vreme, că se poate vorbi despre lucruri mari şi esenţiale fără fasoane, cu umor şi nepăsare.
Spectacolul este o lecţie de tehnică actoricească şi de stil regizoral, un mix de inteligenţă care aruncă în aer şi Raiul, şi Iadul. Show-ul epuizant scoate la iveală altruismul lui Marcel Iureş, actor total, care pur şi simplu le face spectatorilor un cadou nesperat.

14 -15 octombrie, 20:00, Teatrul de Operă şi Balet, bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 152


RASSM

spectacol muzical după poezia avangardistă din Transnistria
Adaptare scenică: Andrei Sochircă
Regie şi interpretare: Mihai Fusu
Muzician: Dorel Burlacu
Durata: 60 min.

În spectacol sunt două personaje: poetul activist proletar şi muzicantul deţinut. Reprezentaţia este concepută în stilul unui spectacol interactiv muzical. Poeziile cuprinse în scenariu acoperă tematica vastă a ideologiei epocii, fiind acompaniate de melodii remix ale timpului, de o ambianţă sonoră sau de ritmuri de acompaniament. Între poezie şi muzică are loc un adevărat dialog în care poetul şi muzicantul improvizează atât în joc, cât şi în muzică. La începutul spectacolului pe ecran sunt proiectate cadre documentare de muncă patriotică din anii ’20, iar la sfârşit se proiectează cadre documentare de execuţie cu numele tuturor poeţilor şi scriitorilor din RASSM care au fost executaţi.

13 octombrie, 18:00, Teatrul „Licurici”, str. 31 August 1989, 121

9 GRADE LA PARIS

un spectacol de teatru-film după o poveste adevărată
Cu: Alina Berzunţeanu
Scenariu şi regie: Peter Kerek
Durata: 56 min.

Spectacolul creează portretul unei femei într-un moment crucial din viaţa ei: părăsirea familiei. Este povestea ultimelor 56 de minute pe care aceasta le petrece la ea acasă, singură, înainte de plecare. N-are nici o remuşcare, nici un sentiment de vină, singura ei grijă este să lase totul perfect în urma ei. Dar, pe măsură ce încearcă să pregătească plecarea „perfectă“, lucrurile se complică şi îi scapă încetul cu încetul de sub control. Veţi putea urmări această poveste simultan, din două perspective diferite, cea a teatrului, pe de o parte şi cea a filmului, pe de alta. Partea cinematografică va exprima felul în care femeia se priveşte dinafară, iar teatrul va scoate la suprafaţă lumea ei interioară.

12 octombrie, 18:00, Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale”, str. Mihai Eminescu, 55

AMALIA RESPIRĂ ADÂNC

de Alina Nelega
Cu: Cristina Casian
Regie: Mariana Cămărăşan
Durata: 75 min.

Amalia respiră adânc reprezintă concentrat traumele provocate definitiv de un sistem comunist, al cărui mecanism a practicat chirurgia pe cord deschis. Textul Alinei Nelega Cadariu, laureat al Premiului Autor European, la Heidelberg, face cât un întreg rechizitoriu într-un eventual proces al comunismului. În ciuda faptului că povestea Amaliei este îngrozitor de tristă, ea păstrează de la început până la sfârşit un curaj şi o candoare de invidiat: nu îşi plânge nicio clipă de milă, relatează doar faptele nude cu o incredibilă seninătate. Cristina Casian îşi trece personajul prin toate vârstele posibile, fără a apela la trucuri ieftine, la grimă abundentă sau la modulaţii prea ostentative ale vocii. Scenografia creează imagini inteligente şi tablouri virtuale, ducând decorul dincolo de concret. Regia echilibrează umorul şi ironia cu tristeţea dominantă, fără să alunece în patetic.

13 octombrie, 20:00, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, str. Alexei Mateevici, 111

DAŢI TOTUL LA O PARTE CA SĂ VĂD!

după poezia lui Eugen Cioclea
Scenariu şi interpretare: Andrei Sochircă
Durata: 55 min.


Spectacolul este montat după poezia lui Eugen Cioclea, autor de cult al intelectualităţii de creaţie basarabeană de la Moscova din perioada anilor ’80. Preţ de aproape o oră, actorul Andrei Sochircă „dă totul la o parte” intempestiv, necruţător şi îşi pune pe tavă sufletul dezgolit, spre judecata publicului. Surpriza este copleşitoare: publicul nu judecă, ci „se judecă”, îşi face un autorechizitoriu, regăsindu-se în personajul scenic.

14 octombrie, 22:00, „Kira’s club”, str. Veronica Micle, 7

EFICIENŢĂ

după o idee de Aldo Nicolaj
Cu: Giorgiana-Elena Popan
Regie: Robert Pavicsits
Durata: 40 min.

Spectacolul este o comedie reuşită care evidenţiază ipocrizia şi lipsa de scrupule dovedite de oamenii societăţii din sec. XXI. Nu o dată, pe parcursul piesei, personajul interpretat afirmă că „ar face orice ca să reuşească", iar din derularea întâmplărilor se poate subînţelege că nici crima propriu-zisă nu este exclusă. Actriţa Giorgiana-Elena Popan dovedeşte versatilitate, putere de concentrare, sensibilitate. „Îmi place să fiu aproape de public, să joc în underground. Interacţiunea cu spectatorii mă stârneşte, mă provoacă, mai ales că nu pot să fac aşa ceva în teatrul clasic", spune Giorgiana-Elena Popan. Spectacolul a fost jucat şi sub formă de teatru radiofonic.

13 octombrie, 22:00, „Kira’s club”, str. Veronica Micle, 7

MAME FĂRĂ PI*DĂ

un performance de Nicoleta Esinencu şi Doriana Talmazan

Durata: 40 min.

Mame fără pi*dă este un performance care subminează radical politica regulilor instituţionalizate şi intime, regulile sistemului de învăţământ public şi privat, acele reguli care-ţi spun când să mănânci compotul, când să vorbeşti şi, mai ales, când să taci, să te duci în curte şi să uiţi că ai avut vreodată ceva de spus, reguli devenite stereotipi de comportament retoric, manipulări ale unor reflexe de minimă normalitate într-o Republică Moldova în care educaţia copiilor e pervertită, în care orice împotrivire este pedepsită cu un viol, cu o bâtă în cap, cu genuflexiuni în pielea goală, cu nopţi după gratii, în care cei care conduc pot să facă absolut orice numai pentru că se întâmplă să conducă. Tandemul Nicoleta Esinencu – Doriana Talmazan produce sistematic evenimente artistice şi teatrale cu un conţinut şi formă neobişnuite. Doriana Talmazan este sinceră, discretă, subtilă, convingătoare, cu un curaj de invidiat pentru artele spectacolului.

12 octombrie, 20:00, Teatrul „Spălătorie”, str. Mihai Eminescu, 72

NEKROTITANIUM

după cartea cu acelaşi nume a lui Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş
Cu: Alexandru Pleşca
Regie: Luminţa Ţâcu
Premieră

„Azi-noapte am plâns în hohote cu bale! Am regretat enorm că am scris cartea asta blestemată, am regretat ziua în care am început s-o scriem, împreună cu Florin. Pe el încă nu l-am întrebat dacă regretă.” Mitoş Micleuşanu

14 octombrie, 18:00, „Foosbook”, str. Bucureşti 68, et. 4

ALEKSANDR VERTINSKI

Confesiune muzical-artistică de Olga Gavriliuc

Cu: Iuri Andriuşcenko
Regie: Silviu Silvian-Fusu
Durata: 120 min.
Spectacol în limba rusă

Viaţa este un dar divin şi omul este în drept să facă cu el ce doreşte. Realitatea vizibilă, lumea exterioară, nu este decât o reflectare a lumii interioare. Un artist adevărat, cel care pătrunde tainele existenţei, ştie să-şi umple viaţa de sens filozofic, de lumină spirituală, să construiască din ea un mit, o poveste, care la rândul ei să fie oferită altora. Şi aşa din generaţie în generaţie… Frământările sufleteşti ale artistului după ce cortina a fost trasă, mediul teatral al lui Vertinski şi, desigur, cântecele lui acompaniate de pianul vioi, sunt firele din care se ţese atmosfera poetică a acestui spectacol.

15 octombrie, 18:00, UNITEM, str. Puşkin, 24

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *