Actualitate

Găgăuzia vrea să separe vinificatorii săi de Vinurile Moldovei

Crearea Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV), precum și a brandului național Wine of Moldova au adus sectorul la un alt nivel, iar acest lucru se vede atât prin creșterea culturii de consum pe piața locală, cât și prin creșterea exporturilor pe piețe competitive, care au atenuat din șocul restricțiilor impuse de Federația Rusă.

Rezultatele bune au fost posibile în primul rând datorită sinergiei dintre sectorul public și cel privat în alocarea resurselor prin intermediul ONVV. 

Recent însă, o inițiativă legislativă venită pe filiera Adunării Populare din Găgăuzia, presupune separarea producătorilor de vinuri din Găgăuzia de ONVV și crearea aparte a unui Birou al Viei și Vinului în UTAG.

În cazul în care va fi adoptată, riscă să submineze reformele și evoluțiile bune din sectorul vitivinicol. Pe lângă impactul potențial negativ, inițiativa dată operează în nota de argumentare cu date ce nu corespund adevărului și cu raționamente ce promovează tratamentul discriminatoriu și concurența neloială.

Ce propune Adunarea Populară din Găgăuzia

Proiectul de lege înaintat de Adunarea Populară a Găgăuziei propune mai multe modificări asupra Legii Viei și Vinului, care pot fi sintetizate după cum urmează:

În UTA Găgăuzia, pe baza legii locale a Adunării Populare, să fie creat un Birou local al Viei și Vinului, statutul căruia ar urma să fie aprobat de Comitetul Executiv al Găgăuziei, iar finanțarea acestuia să fie efectuată din Fondul special al bugetului central al UTAG.

Producătorii de vin, produse pe bază de vin și de viţă altoită pentru producerea strugurilor destinaţi fabricării produselor vitivinicole din Găgăuzia să nu mai fie obligați de a contribui la Fondul Viei și Vinului, ca și ceilalți producători din țară.

Cu alte cuvinte, legiuitorii din Găgăuzia propun separarea producătorilor din regiune de activitatea ONVV și exceptarea acestora de contribuțiile obligatorii la Fondul Viei și Vinului (FVV), cuantumul cărora la moment constituie:

0,12 lei pentru o viţă altoită comercializată, destinată fabricării produselor vitivinicole;

30,0 lei pentru o tonă comercializată de struguri destinaţi vinificării;

0,1 lei pentru un litru  comercializat de vin sau de băutură pe bază de vin;

1,6 lei pentru un litru de alcool absolut comercializat de produs obţinut pe bază de vin, cu concentraţia alcoolică de cel puţin 25% vol.

Argumentare cu date false și manipulări

În nota de argumentare a proiectului se încearcă a crea impresia că producătorii de vie și vinuri din Găgăuzia, „care ocupă pe această piață poziție de lider pe țară”, ar fi defavorizați la utilizarea resurselor Fondului Viei și Vinului. 

Potrivit autorului proiectului, producătorii din regiune „efectuează transferuri semnificative de bani către Fond”, doar în anul 2016 producătorii de vinuri din UTAG ar fi virat în Fond circa 10 milioane de Lei. În același timp, făcând referire la estimările Asociației Vinificatorilor din Găgăuzia, autorul proiectului menționează că în anul 2016 ONVV a finanțat evenimente pentru producătorii din UTA Găgăuzia în valoare de nu mai mult de 0,2 milioane Lei sau 2% din suma primită

Cele 10 milioane sunt de fapt trei, iar suportul primit de producătorii din UTAG – de milioane

Însă Nota informativă prezentată de autor operează cu date incomplete și inexacte, care induc în eroare. Datele şi informaţiile oferite de ONVV la solicitarea Mold-Street relevă că de facto pe parcursul anului 2016 producătorii din UTAG au efectuat achitări în FVV în sumă totală de 3 milioane de lei (dar nu de 10 milioane după cum este indicat în nota informativă).

Acest lucru este confirmat şi de „intrările în contul trezorerial al FVV (cont aflat în cadrul Trezoreriei de Stat, Ministerul Finanţelor)” susţine  ONVV.  Mai mult, de la crearea FVV (anul 2013) până la momentul actual, în decurs de 5 ani, „suma totală acumulată din contribuţiile achitate de producătorii înregistraţi în UTA Găgăuzia constituie 8 milioane de lei”.

Nici datele ce vizează finanţarea cu doar 0,2 milioane de lei a producătorilor înregistraţi în UTA Găgăuzia nu corespund realității. Potrivit ONVV, „în anul 2016 doar pentru Festivalul Vinului din Găgăuzia, în care au participat exclusiv producătorii înregistraţi în UTA Găgăuzia, din FVV a fost alocată suma de 0,3 milioane de lei, evenimentul în cauză beneficiind de finanţare din FVV în fiecare an începând cu anul 2014”.

Însă suportul ONVV, inclusiv pentru producătorii din UTAG, nu se limitează nicidecum la finanțarea unor evenimente regionale. Or, având mandatul de a implementa politica statului în industria vinului, activitățile Oficiului la nivel de alocare a resurselor se bazează în primul rând pe promovarea comercializării produselor vinicole pe pieţele internă şi externă, având în vedere că în sarcina ONVV intră și gestionarea brandului de țară „Wine of Moldova. A legend alive”. 

Din acest punct de vedere, potrivit ONVV „producătorii de produse vitivinicole înregistraţi în UTA Găgăuzia, atît pe parcursul anului 2016, cât şi în anii precedenţi şi anul curent, au profitat de activităţile de promovare implementate şi gestionate de ONVV, participând la toate evenimentele şi activităţile finanţate din FVV”. În acest context, pot fi menționate:

programele de revitalizare a viticulturii şi vinificaţiei; 

evenimentele: Ziua Naţională a Vinului 2014-2017; şapte ediţii ale Vernisajului Vinului; campaniile Wine Friendly;

expoziţiile, care de regulă impun alocarea unor resurse substanțiale precum: Prowein 2014-2017;  International Wine Show 2014-2017; World Bulk Wine Expo 2014-2017; Vinexpo Japonia 2016;  Top Wine Beijing 2015; Good Wine Fair 2014-2017; China Food and Drink Fair 2015-2017 ş.a, de care au beneficiat și producători din Găgăuzia.

Pentru a înțelege mai bine amploarea alocărilor de resurse pentru producătorii de vinuri, inclusiv din Găgăuzia, ONVV dă drept exemplu campania de promovare a vinurilor moldoveneşti în Polonia desfăşurată în anul 2017, în care “dintre cele 6 companii vitivinicole promovate pe piaţa Poloniei, trei sunt înregistrate în UTA Găgăuzia şi pentru care investiţiile pentru o vinărie au constituit circa 23.000 euro, în total 69.000 euro, echivalentul de aproximativ 1,3 milioane de lei).”  

Prin urmare, în perioada de activitate a ONVV-ului, producătorii de produse vitivinicole înregistraţi în UTA Găgăuzia „au beneficiat de finanţare din FVV care depăşeşte cu mult contribuţiile acestora achitate în decurs de 5 ani”.

Însă faptul că bugetul pentru finanțarea activităților de promovare a industriei vinicole depășește cu mult contribuția producătorilor, indiferent din ce regiune a țării ar veni aceștia, este evident dacă analizăm mecanismul de formare a resurselor FVV. Or, pe lângă contribuțiile obligatorii ale producătorilor, Fondul mai este finanțat și din mijloacele alocate din bugetul de stat, aprobat anual prin legea bugetului de stat, în mărime egală cu suma contribuţiilor efectuate de producători pentru anul precedent, care, însă, nu pot depăşi 5% de la fondul de subvenţionare a producătorilor agricoli. 

De exemplu, conform prevederilor Legii bugetului de stat pentru anul 2017 pentru Fondul Viei și Vinului trebuie să fie debursate 29,3 milioane de lei din Fondul de subvenționare a producătorilor agricoli.

Citiți în continuare pe mold-street.com

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *