Afaceri

Hainele produse în Moldova sunt prea scumpe?

Datorită ameliorării situației economice, a lărgirii pieței de desfacere și a schimburilor de experiență, producătorii locali au prins curaj pentru a participa la dezvoltarea produsului autohton. Piața noastră oferă consumatorului nu doar o varietate mare de articole vestimentare, dar și de prețuri. Însă, de cele mai multe ori, consumatorii aleg să cumpere produsele de import în defavoarea celor autohtone.

Deși faptul că producătorii autohtoni au posibilitatea să se afirme pe piața locală este îmbucurător, susținerea din partea consumatorilor autohtoni este mai greu de dobândit. Asta se întâmplă chiar dacă deseori, raportul calitate-preț face balanța să încline spre hainele produse în Moldova. Unul dintre motive este și discrepanța dintre prețurile articolelor de import și a celor locale, ultimele fiind deseori mai mari.
Comparativ cu 2006, în 2013, numărul companiilor care confecționau articole vestimentare a crescut de la 178, la 243. Mai mult, în ianuarie-noiembrie 2014 faţă de aceeași perioadă a anului 2013, s-au înregistrat creşteri în fabricarea produselor textile cu peste 25 la sută. Dintre multitudinea de producători locali, datorită prețurilor relativ scăzute, cei mai populari rămân a fi companiile Iuvas, Maicom și Vasconi. Brandurile autohtone ca Georgette, Brio, Sekana, DiVero, EHO, Raquette nu sunt pe buzunarul consumatorului simplu și rămân doar un vis pentru o mare parte de cetățeni.

Costuri mari = prețuri mari

Conform antreprenorilor, să deschizi și să întreții o afacere în domeniul vestimentar nu este la fel de ușor cum pare. De altfel, problema industriei ușoare din Moldova este, de fapt, capacitatea mică a pieței. „De cele mai multe ori, dacă ai prețuri mici, este imposibil să faci față costurilor necesare unei afaceri de succes”, spune Dana Basoc, brand managerul unei case de modă, motivând, astfel, prețul ridicat al produselor. „Este dificil să explici unui consumator că prețul include, pe lângă costul de producere, arenda atelierului, a magazinului, salariile angajaților și cheltuielile de publicitate. Acestea sunt necesitățile vitale ale unei afaceri”, a declarat Dana Basoc.

Mai mult, designerul de modă Evghenii Hodorojcov spune că prețurile articolelor autohtone sunt total argumentate – acestea se datorează „muncii, calității, ideii, scopului și dorinței”. „Dacă unii cred că produsele noastre sunt scumpe, atunci ei nu prea cunosc ce poartă cu adevărat”, a spus tânărul creator de modă.

În același timp, specialiștii din domeniu explică că producătorii mici fac haine în cantități limitate care sunt puse în vânzare pe piața locală. „Ei produc haine doar pentru clienții locali, nu fac export, astfel totul le iese mai scump: stofa, cusutul, spațiul pentru vânzare etc. Mai mult, unele branduri locale fac și haine unicat, ceea ce nu are cum să coste puțin”, a enunțat Doina Popa, critic de modă. Aceasta afirmă că dacă dorești să creezi un produs calitativ, în puține exemplare și din stofă bună, doar pentru piața locală, atunci costurile vor fi mult mai mari.

  
             Bluză, 640 lei                         Rochie, 1800 lei                                          Fustă, 720 lei

„Prețul era mare și nu mi-am permis”

Totuși, unii cumpărători încearcă să susțină producătorul autohton. Pentru a afla opinia consumatorilor de rând, am intrat într-un magazin de haine din capitală, unde am găsit atât susținători, cât și persoane care preferă produsele străine. „Da, prețurile la hainele făcute în Moldova sunt mari. Dar îl înțeleg și pe producător care încearcă să facă ceva bun într-o țară unde e foarte greu să te dezvolți”, spune Tatiana Marian, de 25 de ani. Ea alege hainele pentru familia ei din produsele fabricate de producătorii autohtoni.

Totuși, am găsit și persoane care nu sunt mulțumite de prețul hainelor autohtone fiindcă nu ar corespunde calității. Din experiența lor de cumpărare a hainelor din afara țării, ei afirmă că produsele străine, la ele acasă, au un preț mai scăzut decât cel al hainelor importate. Conform lor, excepție fac doar brandurile care merg la export și au nume cunoscut. Așteptările acestora față de produsele autohtone sunt mult mai mari. Ei au nevoie de un produs de calitate mai bună în raport cu prețul. „Foarte rar cumpăr produse din categoria celor fabricate în Moldova din cauza prețurilor umflate. Dar cel mai des iau ceva de la Iuvas pentru copii. De multe ori am fost la lansări de colecții, deși am văzut lucruri interesante, prețul era mare și nu mi-am permis să cumpăr acel produs”, a menționat Maria Burlacu, căutând o rochie de seară.
Mai mult, unii cumpărători au depistat chiar defecte. „Ce tine de încălțăminte, genți, haine, se fac erori care un profesionist, un brand nu și le-ar permite. Chiar daca stofa e de calitate bună, dacă nu e cusută corect, valoarea ei scade”, declară o altă cumpărătoare. Aceasta argumentează că prețul se stabilește nu doar în funcție de nume, dar și conform calității finale a produsului. „Judecând ca un client de rând, aș alege produsul care arată mai bine”, a adăugat femeia.

Deși există oameni care ar vrea să susțină producătorii autohtoni de haine, prețurile acestora încă nu sunt de buzunarul lor. Conform datelor statistice oferite de Biroul Național de Statistică al R. Moldova, câștigul salarial al cetățeanului de rând este de 4309 lei. În același timp, o bluză costă 640 lei, o fustă poate fi cumpărată la prețul de 660 lei, iar o rochie costă 1800 lei – toate produse în Moldova.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *