Timpul.md

Actualitate 20 Septembrie 2019 | 13:04

Jurnalist britanic despre Aeroportul Chișinău: promisa dezoligarhizare să nu se transforme în „dodonizare”

Atacurile directe și mai voalate ale președintelui Igor Dodon și Guvernului de la Chișinău asupra companiei a preluat contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău provoacă tot mai multe îngrijorări în mediul diplomatic, dar și în cel al investitorilor străini, iar toți mai mulți își pun întrebarea dacă promisiunile de „dezoligarhizare” a Republicii Moldova nu se vor transforma, de fapt, în „dodonizare”, scrie cunoscutul jurnalist britanic Will Nicoll în prestigioasa publicație Intellinews. El face referire la influența tot mai mare a lui Igor Dodon nu doar în politică, dar și în economie.

Autorul amintește că în luna iunie Partidul Socialiștilor și Blocul Acum au creat o coaliție de guvernare care „a fost întâmpinată cu optimism prudent” la Bruxelles. Însă, în decurs de doar câteva luni apar tot mai multe semne de întrebare. „Dar la doar câteva luni după ce o coaliție controversată a fost intermediată între Dodon și Maia Sandu, atât observatorii internaționali cât și mass-media din România întreabă dacă nu cumva programul de „dezoligarhizare” se transformă în „dodonizare” - în calitate de președinte cu aliați și parteneri comerciali controversați își reînnoiește atacurile asupra proprietarului străin al singurului aeroport internațional al țării, în timp ce Sandu, acum prim-ministru al Moldovei, păstrează tăcerea”, scrie jurnalistul britanic.

El menționează că scandalul legat de Aeroportul Internațional Chișinău provoacă îngrijorare nu doar în sectorul privat, dar și al mediului diplomatic. „După câteva luni de colaborare a coaliției care a adus un optimism prudent, o dispută comercială înverșunată cu noul proprietar al singurului aeroport internațional din Moldova a provocat îngrijorarea diplomaților, mass-media și sectorului privat”.

Intellinews amintește că recent compania internațională NRI Invest a achiziționat compania care deține 95% din compania care a concesionat Aeroportul Internațional Chișinău. Chiar dacă achiziția a fost inițial agreată de Sandu, aceasta a fost redusă la tăcere după ce Dodon a supus criticilor această tranzacție. „O sursă familiarizată cu transferul concesiunii a confirmat că investiția străină directă este conformă cu cea prezentată guvernului în momentul finalizării tranzacției. Acordul a fost susținut inițial de Sandu, dar după ce a stârnit mânia lui Dodon, ea pare să-și fi schimbat poziția”, dezvăluie jurnalistul britanic.

Atitudinea față de investitorii străini, demonstrată în cazul NRI Invest este foarte periculoasă pentru Republica Moldova, o țară cu o inflație în creștere, lovită de migrație și de șomaj, în care investițiile străine sunt și așa mici și în scădere, notează autorul. În plus, el amintește că NRI Invest și-a anunțat intenția de a investi în Aeroport doar până la sfârșitul acestui an aproape 80 de milioane de dolari, ceea ce ar reprezenta un sfert din toate investițiile și suportul financiar extern al Republicii Moldova pentru 2019. „În timp ce politicienii caută bani din afară, atacurile zilnice asupra mai multor investitori străini, nu doar NRI, reprezintă o atitudine periculoasă față de cheltuielile publice”, comentează el. În plus, el menționează că Nathaniel Rothschild, care controlează NRI Invest și asociații săi dețin un capital mai mare decât bugetul Moldovei, astfel încât, un eventual proces de judecată internațional ar defavoriza țara.

Will Nicoll amintește că scandalul legat de Aeroportul Internațional Chișinău că nu este pentru prima dată când Moldova ajunge în astfel de situații, În acest sens el face referire la cazul LeBridge, unde pare de asemenea să fi fost implicat Dodon. Totodată, el remarcă faptul că Dodon prin apropiații săi este implicat în afaceri cu parteneri din Rusia, inclusiv într-un business dubios legat de criptomonedă în regiunea transnistreană.

Intellinews concluzionează că economia și imaginea Moldovei vor avea de pierdut în cazul în care NRI se retrage de la Aeroportul Internațional Chișinău, iar persoanele vinovate de aceasta vor avea de pierdut. „Dodon va fi criticat la nivel internațional, în timp ce, în ciuda recordului său bun în guvern în calitatea sa de ministru al educației, premierul Sandu trebuie să fie judecată pentru complicitate din cauza tăcerii sale”, se menționează la sfârșitul articolului. 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus