Afaceri

Misiunea crizelor economice si gndirea pozitiva

Continuare din numarul de ieri

Daca analizam crizele economice din acest punct de vedere, vom vedea ca ele constituie un fenomen nu doar preponderent pozitiv, dar si absolut necesar. Manifestandu-se ca si cum ar fi rezultatul unor disproportii macroeconomice, in realitate crizele economice „izbucnesc” in urma acumularii la un moment dat a unei cantitati enorme de descoperiri stiintifice, care isi asteapta o cat mai grabnica aplicare in productie.

In momentul in care interesele egoiste ale businessului incep a stopa dezvoltarea stiintei si incetinesc cresterea bunastarii materiale a marii majoritati a populatiei de pe glob, atunci, in „mod automat” intervine criza economica. In prezent, in lume s-a acumulat o cantitate enorma de inventii si descoperiri stiintifice, capabile sa modifice din temelie traiul oamenilor pe planeta Pamant. In asemenea conditii, misiunea crizei economice mondiale este de a „armoniza” eforturile savantilor cu interesele egoiste ale businessului. Intamplator sau nu, potrivit recentelor investigatii ale Fundatiei Kauffman din SUA, anume in timpul crizelor si recesiunilor au fost fondate cele mai performante si competitive corporatii americane, si anume: Microsoft, Chevron, 3M, Disney, IBM, General Electric, CNN, Hyatt, Adobe, Apple, Johnson&Johnson, McDonald’s, Kraft s.a.

Nanotehnologiile ca forta motrice a urmatorului boom economic

A devenit evident faptul ca un nou avant economic va avea ca temelie utilizarea cvasigenerala a asa-numitelor nanotehnologii. Se vor modifica radical industria, agricultura, dar mai cu seama sfera serviciilor. De exemplu, utilizarea nanotehnologiilor in medicina va contribui la cresterea deja in urmatoarele decenii a duratei vietii cu 20-30 de ani. Iata un nou prilej de a admira intelepciunea naturii: revolutia demografica, care s-a soldat cu reducerea categorica a natalitatii in tarile dezvoltate, a pregatit din timp terenul ca oamenii sa traiasca cu 20-30 de ani mai mult. Am putea oare afirma ca si aceste schimbari, nicidecum intamplatoare, sunt ghidate de „mana invizibila” a Celui de Sus?

Si in trecut crizele economice erau depasite, in temei, in urma cresterii cererii la o noua generatie de masini si tehnologii, a lansarii pe piata a unor produse necunoscute, absolut inedite. Asa in viata de toate zilele au intrat electricitatea, automobilul, televizorul, energia atomica, avionul, calculatorul, telefonul mobil, internetul etc. Astazi putem doar presupune ce marfuri nemaipomenite vor aparea pe tejghelele magazinelor. Oricum, toata lumea este deja in asteptarea unor noi resurse energetice, in curand vor fi aplicate noile tehnologii de incalzire a caselor de locuit.

Pe piata vor fi lansate generatii noi de medicamente si produse cosmetice, ceasuri ce ne-ar indica la orice moment faza ciclului nostru biologic, psihologic si emotiv. Vor aparea haine ce isi vor schimba structura in functie de temperatura aerului, chiar forma si culoarea in functie de dorintele noastre etc. Deja in prezent savantii afirma ca nanotehnologiile vor efectua o schimbare mult mai radicala in viata societatii decat electronica.

Gandirea pozitiva – instrument important de depasire a crizei

De circa doua secole, in lume domina o atitudine preponderent negativa fata de crizele economice, fenomenul fiind considerat drept una din cele mai periculoase maladii ale economiei de piata. In ultimul timp, criza este privita si ca o pedeapsa pentru lacomia si imoralitatea intreprinzatorilor. De regula, sunt accentuate urmarile negative ale crizei, presa scrisa, televiziunea si opinia publica utilizand cu „generozitate” asemenea expresii si cuvinte tari, cum ar fi „faliment”, „colaps economic”, „saracie”, „catastrofa”, „tragedie”, „esec” etc., fara a constientiza faptul ca in asa mod contribuie la prelungirea si aprofundarea crizei.

In aceasta ordine de idei este relevant cazul unui intreprinzator american care, in anii 1929-1933, in timp ce intreprinderile dadeau faliment la stanga si la dreapta, prospera, iar afacerea sa inflorea. La intrebarea, cum a reusit in timpul crizei sa adune o avere atat de mare, antreprenorul a raspuns ca nu citea ziarele, nu privea televizorul si n-a stiut aproape nimic despre criza. Un paradox? Poate. Dar iata ca in zilele noastre savantii de la Universitatea din Carolina de Nord, SUA, le recomanda managerilor si intreprinzatorilor sa-si protejeze angajatii de stirile si zvonurile negative relatate de mijloacele de informare in masa in timpul crizelor economice.

Inca in antichitate, asemenea titani ai cugetului ca Hermes Trismegistul, Pitagora si Platon afirmau ca gandul omului constituie o forta invizibila, capabila sa creeze materia. Mai mult, ei au demonstrat ca gandurile se pot transforma nu doar in bunuri materiale, dar si in evenimente, intalniri si intamplari pe care omul si le imagineaza. In aceasta ordine de idei, Natalia Pravdina, cel mai cunoscut specialist in domeniul gandirii pozitive din Rusia, afirma ca „modul nostru de a gandi determina calitatea vietii noastre”. Gandurile noastre sunt capabile chiar la mai multe. Astfel, scriitorul american Joseph Murphy sustine ca „schimband modul de gandire, noi ne modificam soarta”. Dar nu numai. Daca isi vor schimba felul de a gandi un numar insemnat de persoane, se va modifica si soarta tarii, si chiar soarta intregii lumi.

Pornind de la cele expuse mai sus, ajungem la concluzia ca, prin gandurile si actiunile noastre pozitive legate de actuala criza, vom contribui la depasirea acesteia intr-o masura nu mai mica decat prin uriasele „injectii” banesti in economie. Potrivit legilor psihologiei, daca omul asteapta ceva rau, anume asa se va intampla, iar daca omul viseaza si asteapta lucruri pozitive, va primi lucruri pozitive. Aceasta se intampla deoarece, asa cum afirma si medicul rus Val. Sinelnikov, „asteptarile noastre actioneaza asupra altor sisteme energetice si randuiesc evenimentele in concordanta cu asteptarile noastre”.

(Continuare in numarul de maine)

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *