Eveniment

Moldova, prin ochi de regizori străini

Veronica Pâslaru și Eugen Bulgaru au fost cei care au găzduit Gala de deschidere, fiind prezentate pe scurt toate filmele participante în secțiunea principală, cadRO, producții locale și cea dinafara competiției. Prezentările au fost acompaniate instrumental de trupa interpretului Cristofor Aldea-Teodorovici și, evident, de aplauzele de rigoare. După ce au fost prezentați membrii juriului, cei care vor stabili care dintre filmele participante merită să ocupe locurile fruntașe, directorul FIFD CRONOGRAF, Virgil Mărgineanu a dat startul oficial al festivalului și a încurajat publicul să fie alături pe tot parcursul lui.

Întrucât genericul evenimentul cinematografic este „Cu ochii pe Moldova”, filmul din deschidere, „Mama Illegal”, a marcat începutul festivalului, în special prin prezența protagonistei Aurica Grecu. Regizorul filmului, austriacul Eduard Moschitz , a povestit că anume grație Auricăi acest film există, ea fiind prima care i-a povestit istoria vieții ei.

Ajuns la ediția a XI-a, festivalul a adunat în concurs, pentru cele două secțiuni internaționale – principală și cadRO – 30 de documentare recente din 22 de țări, multe dintre ele fiind deja premiate. Printre țările mai îndepărtate se numără Chile, Japonia, Norvegia, Danemarca, Azerbaidjan și China, cea din urmă fiind în premieră la concursul CRONOGRAF.

Festivalul a continuat, în prima parte a zilelor următoare, cu filme din secțiunea cadRO, realizate de regizori din România, Belgia și Moldova, iar în a doua parte a zilelor au fost difuzate lungmetraje, printre care și filmul unui tânăr regizor moldovean, Ion Donică, „La marginea pădurii”, care a fost și lucrarea lui de licență.

Premiera celei de-a doua zile de CRONOGRAF a pus publicul într-o situație mai complicată. Cinefilii trebuiau să aleagă între o proiecție dinafara competiției, „Aici… adică acolo”, o producție românească despre două fetițe ale căror părinți sunt plecați la muncă în Spania și premiera co-producției moldo-române „Toți copiii Domnului”, un lungmetraj filmat în Moldova, în 2010. În pofida faptului că filmele au fost proiectate în două cinematografe diferite, sălile ambelor au fost pline.

Odată cu începerea week-end-ului, însă, sala cinematografului „Odeon” a devenit neîncăpătoare, iar munca juriului, din ce în ce mai complicată, el făcând cunoștință cu o multitudine de filme bune. Președintele juriului de selecție, Vadim Prodan, spunea că „dacă oamenii de azi, în locul armamentului distrugător, ar produce filme documentare, generațiile viitoare ne-ar fi cu adevărat recunoscătoare”. Ei bine, generațiile prezente la festival, au avut și ei parte de un mic „război”. Spectatorii au apreciat fiecare film vizualizat cu note de la 1 la 5, astfel încât, la finele festivalului, unul dintre regizori să obțină premiul Simpatia Publicului.

Seara de sâmbătă a fost încununată de două filme cu genericul „Cu ochii pe Moldova”, care au uimit publicul prin evidențierea părților pozitive din experiențele moldovenilor ce-și părăsesc țara. Producția portugheză „Doisprezece” povestește istoria unui băiețel care, deși nu voia să plece din Moldova, odată ajuns în Portugalia și după ce a descoperit surfing-ul, nu mai să se întoarcă acasă. Discutând cu spectatorii, regizorii filmului, Miguel Bretiano și Vasco Crespo au încercat să explice că cel mai important în Lucian, protagonistul filmului, este faptul că el este îndrăgostit de mare, surfing și nicidecum faptul că el este unul din migranți.

Ultimul film proiectat în seara zilei de sâmbătă, care a stârnit discuții aprinse între regizoarea Maura Delpero, a fost „Nadea și Sveta”. Istoria a două prietene originare din Moldova, plecate în Italia la muncă, și care evidențiază sentimentele lor materne, singurătatea pe care o simt fiind departe de casă, dar și necesitatea de a se simți bine măcar trei ore pe săptămână. Unul dintre spectatori a explicat că filmul pare a promova imigrația, creându-se impresia că munca peste hotare este chiar ușoară, iar femeile plecate au timp chiar și pentru dansuri. Maura Delpero, însă, a asigurat că scopul ei a fost să evidențieze starea lor sentimentală și faptul că unica lor salvare de la o cădere nervoasă sunt acele trei ore de dans pe care le au duminica. „După ce Nadea și Sveta mi-au povestit istoriile lor, eu am înțeles că în Italia locuiesc multe femei-eroine despre existența cărora noi nu știm”, a adăugat regizoarea.

Week-end-ul a luat sfârșit printr-o premieră extraordinară din afara competiției – filmul care a fost deja prezentat în SHORTS CRONER, la Cannes. Regizorul autohton, Igor Cobîleanski vine cu „Colecția de arome”, un film despre Victor și tatăl său, care recurg la cea mai dură și periculoasă soluție pentru a face rost de medicamentele necesare mamei, o poveste despre cum necesitatea de a supraviețui fizic în sărăcie te poate face să uiți de propriile valori.

De altfel, astăzi este o altă zi importantă pentru FIFD CRONOGRAF. Începând cu ora 10.00, vor fi proiectate toate cele nouă filme din secțiunea „Producții Locale”. Iar la ora 19.00 va avea loc Gala de premiere, în cadrul căreia vom afla cine va pune mâna pe trofeele festivalului.

Să vedem!

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *