Timpul.md

Economie 13 Martie 2015 | 07:17

Nou pe piață: legume și fructe moldovenești congelate

Ponderea agriculturii ajunge la peste o treime din PIB-ul țării. Mai mult, 60 la sută din exporturi reprezintă legumele și fructele. Astfel, în timp ce vara exportăm respectivele produse, iarna, suntem nevoiți să le cumpărăm pe cele importate și la un preț considerabil mai mare. O ieșire din această situație ar fi îmbunătățirea practicilor de producere şi depozitare, dar și o eventuală congelare a legumelor și fructelor. O afacere în acest sens conduce Dumitru Colțișor.

În țările din vestul Europei, experiența alimentelor congelate, arată că acestea sunt o alegere utilă, econoamă și sănătoasă în perioada rece a anului. Legumele și fructele congelate sunt deseori mai „proaspete” decât cele din magazin. Totuși, în R. Moldova, oamenii încă aleg legumele de import în sezonul rece al anului, care de cele mai multe ori sunt cultivate cu adaosuri chimice, nu sunt sănătoase și au și un preț exagerat.


În acest context, un producător local vine în întâmpinarea consumatorului producând, deja al treilea an consecutiv, legume și fructe autohtone congelate. Dumitru Colțișor ne-a povestit despre tehnologia unică în țară, care permite păstrarea vitaminelor, a gustului și aromei în produsele sale congelate. „Aceasta se întâmplă datorită procesului de congelare rapidă de tip șoc”, explică directorul de producere.

35 de produse congelate

Marca comercială „Kardel” oferă consumatorilor peste 35 de denumiri de produse congelate. Dintre fructe menționăm căpșunele, coacăza neagră și roșie, murele, zmeura, prunele și vișinele. Iar printre legumele congelate se enumeră fasole verde, ardei, broccoli, conopidă, vinete, roșii, porumb, ceapă verde și chiar mărarul. Totodată, producătorul realizează și amestecuri de legume, care sunt ambalate în cantitate a câte 400 de grame.  

„Noi, moldovenii, trebuie să apreciem produsele care le creștem pe loc. În acest sens, ne-am gândit să propunem consumatorului local să se bucure de produsul moldovenesc și în sezonul rece”, a spus Colțișor.

În anul 2012, după studierea pieței, compania a lansat primele două produse - vânăta și bostanul. „În sezonul rece, consumatorii caută anume bostanul pentru prepararea mâncărurilor de sărbătoare și acesta se numără printre produsele de top care conțin vitamine”, a adăugat Dumitru.

Compania despre care vorbim are capital moldo-iordanian și este orientată pe piața internă a țării. Aceasta a procurat utilaje europene de ultima generație din Italia și Germania. „Investițiile au fost majore, dar și-au meritat efortul. Ne-am propus să producem după modelul tehnologiilor din Vest, iar atâta timp cât Moldova este o țară agrară, are un potențial mare în acest domeniu”, afirmă specialistul în tehnologie.

Riscuri în afacere

Conform producătorului, la începutul afacerii, cea mai mare problemă a fost identificarea produselor de înaltă calitate. Oamenii care cresc în gospodăriile lor legume și fructe nu țin cont de calitatea, ci de cantitatea lor. Or, din două kilograme de materie primă procurată, la prelucrare ajungea doar jumătate din aceasta. „Producătorii mici care cresc legume nu dispun de certificate de proveniență și nu pot asigura că toată marfa lor este la cel mai înalt nivel”, a adăugat directorul de producție Colțișor.

Ulterior, compania a contractat gospodari, încă în perioada rece a anului, pentru a-și asigura cantitatea de materie primă necesară la vară. Alte piedici constau în stabilirea unui preț și respectarea acestuia de către producători. „În anul 2014, am găsit o gospodărie care creștea vânătă. Am stabilit un preț, însă în timpul sezonului de cultivare, gospodarii au mărit prețul cu până la 30%, astfel am suferit pierderi”, a povestit Colțișor. Acum compania a contractat producători cu care au stabilit prețul, cantitatea și calitatea în acte legale pentru ca ambele părți să își onoreze obligațiile. Producătorul speră ca anul acesta să nu aibă parte de surprize neplăcute.

„Nu vrem să lovim în consumator”

Deși pe parcursul ultimelor două luni, prețul produselor locale și al celor de import a fost majorat cu 20-30%, compania nu a făcut la fel. „Acesta este un produs moldovenesc și trebuie să îi păstrăm prețul. Chiar dacă vom ridica cu 1-2 lei, vom lovi în consumator, care ar putea alege produsele de import”, a enunțat Colțișor. Compania și-a creat un plan pe mulți ani înainte pe care îl respectă. „Nu suntem cointeresați în creșterea veniturilor companiei peste noapte. Am investit mulți bani în această afacere și ne-am propus să creștem treptat”, a adăugat acesta. În același timp, compania se asigură că nu va sta cu stocurile în depozit.

Sistem de congelare de tip „șoc”

În acest context, reprezentantul companiei a spus că își dorește să promoveze o cultură de consum a produsului autohton. Pentru realizarea acestui scop, specialiștii din cadrul companiei atrag mare atenție și la procesul de congelare a materiei prime.

Astfel, până a ajunge în frigiderele magazinelor, produsele sub marca „Kardel” trec prin „sistemul șoc”. „După sortare, curățare, spălare și uscare, legumele și fructele sunt introduse în tunelul de congelare rapidă, unde timp de 10-15 minute, produsul îngheață treptat de la +20 grade la – 40-45 grade C”, explică Dumitru Colțișor.

Produsul final apoi este transmis la împachetare. Pentru ca produsele congelate să își păstreze proprietățile nutritive, producătorul asigură o protecție dublă a ambalajului. Acesta este compus din două compartimente: produsele congelate sunt izolate cu un strat de polietilenă, care apoi este protejat de cutia din carton. Protecția dublă asigură calitatea produsului finit și păstrează pe termen lung în condițiile de comercializare a acestor tipuri de produse.

„Dacă acasă familia este flămândă, nu poți hrăni vecinii”

În prezent, compania produce marfă doar pentru piața locală. Pentru viitor, însă, antreprenorii au planificat să cucerească și piața europeană. Produsele companiei se găsesc în toate magazinele din orașele mari ale țării. Totuși, la începutul afacerii, a fost greu să ajungă pe rafturile magazinelor din țară, unde produsul local este foarte puțin prezent.

Producătorul spune că este foarte important ca oamenii să consume produsele locale, astfel susținând producătorul autohton. „Nu ar trebui să cumpărăm fructe și legume de peste hotarele țării. Producția locală, dacă va fi gestionată corect, ne-ar ajunge să asigurăm consumul întregii țări”, ne asigură Colțișor.

Mai mult, acesta declară că producătorul local nu este deloc stimulat spre dezvoltare din cauza concurenței neloiale. „Dacă nu ar fi prezente produsele de import pe piața noastră, producătorul local s-ar dezvolta mult mai bine. Ar avea posibilități de a produce mai mult, ar crește cererea. Iar prezența produselor de import, a căror calitate lasă de dorit, ne sugrumă posibilitățile de a oferi consumatorului un produs bun, de o calitate înaltă”, a conchis directorul de producere al companiei.



Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus