Actualitate

Ori platim ct costa, ori ne ducem la fund

Deciziile CMC din 15 septembrie de a scumpi, de la 1 octombrie, calatoria cu transportul in comun din capitala si tariful la apa si canalizare sunt, la momentul de fata, cele mai discutate subiecte in randul chisinauienilor. Acest fapt se datoreaza, nu in ultimul rand, si propagandei intense pe care o fac mass-media aservite comunistilor.

Prin asa-numitele „sondaje” in strada, realizate seara de seara de posturile de televiziune NIT sau M1, in care intervievatii condamna in unanimitate si cu o deosebita verva decizia CMC, populatiei i se insufla neincrederea in noua guvernare. De fapt, proiectul privind majorarile respective a fost elaborat in CMC cu mult timp inainte de alegeri. Potrivit specialistilor, majorarile se impuneau mai demult, pentru ca pretul serviciilor respective era in capitala mult mai mic decat in alte localitati.

Astfel, pentru serviciul de apa si canalizare, consumatorii din Falesti, de exemplu, platesc 18 lei pe metru cub, la Balti – zece lei, la Nisporeni si Comrat – 20 de lei, la Straseni – 25 de lei, la Criuleni, Causeni, Cimislia – 16 lei. Cel mai putin achita consumatorii din Ungheni – sapte lei si cei din Cahul – noua lei. Astfel, majorarea si la Chisinau a tarifului la apa pana la 9,16 lei inseamna, de fapt, restabilirea unei echitati in raport cu cetatenii din alte orase si sate ale republicii.

Vizavi de necesitatea acestor majorari am solicitat si opinia unor experti, care ne-au expus argumentele lor.

Nistor Grozavu, viceprimar al capitalei

La Chisinau, ultima scumpire in transportul public a fost operata de CMC inca in 2006. De atunci, numai tariful la curentul electric a crescut cu 40 procente, nemaivorbind de costul pieselor de schimb, al parcului rulant etc. Noi ne-am ciocnit de o situatie paradoxala in care, de fapt, pretul de cost al unei calatorii in transportul public nu acopera nici 50% din cheltuieli. Am fost pusi in fata unei dileme: sau, incet-incet, ramanem fara transport public, deoarece 75 procente din parcul urban de autobuze si troleibuze are o vechime de cel putin 15 ani si nu mai poate fi exploatat, sau majoram tarifele pentru calatorie, in conformitate cu cheltuielile suportate de agentii transportatori. In aceste conditii, am mai decis ca subventiile care erau acordate celor doua institutii sa fie oferite direct, sub forma de compensatii, categoriilor socialmente vulnerabile.

In ceea ce priveste tarifele la apa, am fost nevoiti sa le ajustam in corespundere cu recomandarile ANRE. Un alt motiv care a condus la majorarea tarifului e ca Banca Europeana de Investitii a conditionat acordarea unui grant de cel putin trei milioane de euro cu majorarea tarifului si apropierea acestuia de cel real, pentru a beneficia de unele credite pentru dezvoltarea retelelor de apa si canalizare din municipiu. De altfel, tinand cont de vechimea retelelor, pur si simplu suntem obligati sa le schimbam. Imaginati-va ce s-ar putea intampla daca ar iesi din uz, doar pe o perioada scurta, sistemul de alimentare cu apa.

Mihai Roscovan, director Business Consulting Institute, ex-consilier municipal

Orice scumpire a serviciilor si marfurilor trezeste, de regula, nemultumiri, fiindca salariile si pensiile nu cresc in aceleasi proportii. Insa, in cazul tarifelor la apa si al taxei de calatorie, aceasta majorare ar fi trebuit sa fie efectuata nu acum, ci cu doi, trei ani in urma, fiindca mentinerea tarifelor sub costul cheltuielilor conduce la deteriorarea serviciilor. Tarifele trebuiau majorate mai inainte, dar comunistii niciodata nu au promovat o politica tarifara adecvata, ca sa imbunatateasca calitatea serviciilor. Ei fie lasau cheltuielile pentru aceste servicii pe seama bugetului municipal, fie lasau intreprinderile sa falimenteze. In ultimii doi-trei ani, majoritatea comunista din CMC facea tot posibilul ca aceste intreprinderi prestatoare de servicii sa falimenteze si, probabil, sa poata pune mana pe ele.

  

Oleg Cernei, consilier municipal

Cetatenii ar trebui sa stie ca proiectul de decizie cu privire la majorarea tarifelor la apa potabila si canalizare a fost pregatit de fosta coalitie majoritara din CMC, formata din PCRM si PPCD, si de catre consiliul de administratie de la „Apa-Canal”. Pe atunci, presedinte al CMC era Eduard Musuc. Practic, in conditiile in care „Apa-Canal”, din sapte zile ale saptamanii, functioneaza numai patru, inseamna ca erau semne ca aceasta intreprindere sa falimenteze. Exista riscul ca chisinauienii sa nu aiba apa potabila 24 de ore din 24. Declaratia recenta a PCRM cheama, de fapt, la nesupunere fata de primarie si CMC si instiga la proteste fara motive plauzibile.

Aceste decizii au fost adoptate la 15 septembrie, dar ele vor intra in vigoare la 1 octombrie. In aceste doua saptamani, organizam dezbateri publice pe marginea acestor tarife. Nu e exclus ca la sfarsitul lunii CMC sa se intruneasca in sedinta si sa faca unele modificari. In plus, noi am anulat facilitatile a peste 120 de mii de cetateni care beneficiau de gratuitate in transportul public. Asta insemna 145 mln. de lei anual din bugetul municipal. Noi ofeream scutiri pentru procurori, judecatori, vamesi etc., alaturi de pensionari si invalizi. Am anulat facilitatile, dar vom aloca, persoanelor cu un venit lunar mai mic de 1450 de lei, cate 70 de lei. In felul acesta, banii se directioneaza spre categoriile socialmente vulnerabile. Cat despre pensionari, cu compensatia acordata, cred ca se poate calatori aproape in fiecare zi pana la piata si inapoi.

 

 

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *