Actualitate

Pe unde trecem cu mortul la Micleu?eni?

Biserica Ortodoxa n-a recunoscut niciodata cultele neoprotestante, cum este, bunaoara, cel penticostal. Legile bisericesti dicteaza reguli concrete de tratare a celor care „s-au lepadat de Dumnezeu”: acestia nu mai au voie sa intre in biserica sau chiar sa treaca prin fata ei, iar in pragul mortii, sufletul nu le este salvat prin marturisirea catre preot. Dar incidentul de la cimitirul din Micleuseni, raionul Straseni, produs spre sfarsitul anului trecut, a aratat care sunt efectele respectarii oarbe a canoanelor, fara a le confrunta cu cele „pamantesti”.

Maria Puia, in varsta de 75 de ani, s-a convertit la penticostalism cu doua luni inainte de a muri. Din cele 25 de familii de confesiune penticostala din Micleuseni ea a decedat prima. Stingerea batranei a fost ca declansarea unei bombe…
In ziua inmormantarii, alaiul funerar a mers, fara a intalni vreun obstacol, pana la poarta bisericii din localitate. Singurul cimitir din sat, in care sunt inmormantati toti decedatii din partea locului, se afla in spatele bisericii ortodoxe si, pentru a nimeri in el, trebuie sa treci prin fata lacasului sfant. Mai exista un drum spre cimitir, dar parcurgerea acestuia pe timp ploios este anevoioasa, el fiind deteriorat. Faptul ca sicriul urma sa fie trecut prin fata bisericii a starnit nemultumiri in randurile crestinilor ortodocsi. Ei au blocat accesul alaiului funerar pe teritoriul bisericii.

Chiar daca nu a iesit in fata multimii adunate, parohul bisericii, Ioan Aga, a intervenit indirect, contribuind la escaladarea conflictului. In timpul slujbei de dimineata, el a indemnat crestinii sa ia atitudine in situatia creata si sa nu permita profanarea bisericii, iar cu cateva zile inainte de funeralii, in timp ce arata locul mormantului, a preintampinat familia decedatei ca nu-i va permite sa treaca sicriul prin fata Casei Domnului.

Astfel, procesiunea funerara a intarziat cu aproape o ora. Rudele au fost nevoite sa stea cu mortul in poarta bisericii. Dupa certuri indelungate, cu violente, s-a gasit, totusi, un compromis: sicriul, insotit de rudele ortodoxe, a fost condus prin curte spre cimitir, iar cei de religie penticostala au intrat in cimitir pe celalalt drum, plin de noroi.

Preotul bisericii ortodoxe: „N-am incalcat canoanele…”

Parintele Ioan Aga ne-a marturisit ca n-a mai intalnit in practica sa asemenea situatii si, in acel moment, s-a simtit oarecum dezorientat. A actionat lent, deoarece se temea sa nu faca vreun pas gresit. Totusi, zice, conform canoanelor bisericesti, nu i se poate aduce vreo acuzatie, deoarece penticostalii n-au ce cauta in curtea unei biserici ortodoxe. Argumentul sau e ca acestia dispretuiesc religia ortodoxa. A doua zi dupa funeralii, preotul ortodox a gasit o iconita rupta in bucati si ii acuza pe enoriasii penticostali de savarsirea pacatului. Diaconul bisericii penticostale, Nicolae Strainu, a infirmat spusele preotului, sustinand ca fiica decedatei, care e crestin-ortodoxa, i-a povestit cum, in stare de soc, a rupt iconita in fata preotului, deoarece acesta i-a tratat ca pe niste neoameni intr-un moment atat de dificil. Dupa inmormantare, fiica decedatei a plecat peste hotare si n-am gasit alte persoane care sa confirme spusele primului sau celui de-al doilea. Cert este ca vorbele diaconului si ale preotului se bat cap in cap.

Din initiativa preotului Ioan, au fost colectate donatii de la locuitorii satului pentru reparatia bisericii, cimitirului si a unei portiuni de drum care duce spre biserica. Preotul a spus ca din partea penticostalilor n-a vazut niciun banut, dar nici materiale pentru reparatia bisericii, a cimitirului sau drumului „folosit de toata lumea”. Parintele a mai adaugat ca are datoria sa se ingrijeasca de enoriasii sai, iar diaconul – de ai lui, dar trebuie „sa-si repare drumul avariat pentru a intra in cimitir”.

Diaconul Nicolae Strainu: „Ne-au fost lezate drepturile!”

Interpretarea cazului de catre Nicolae Strainu este cu totul diferita fata de cea a preotului Ioan. Diaconul sustine ca, inainte de a porni procesiunea funerara, a cerut parerea primarului din sat privind actiunile pe care ar trebui sa le intreprinda. Primarul i-a spus ca este absolut legal ca Maria Puia sa fie ingropata in cimitir si ca nu trebuie sa existe vreo problema in calea spre mormant a raposatei. Nicolae Strainu zice ca nici el, dar nici un alt enorias penticostal n-ar fi intentionat sa paseasca pragul bisericii. El nu intelege de ce oamenii de o alta religie decat cea ortodoxa ar trebui sa devina jertfe ale unor imprejurari: „Suntem oameni ca oricare altii si avem aceleasi drepturi. Care-i vina noastra ca cimitirul se afla in curtea bisericii?”.

Diaconul e revoltat: in pofida faptului ca batrana s-a stins din viata in mod firesc, preotul Ioan i-a repartizat locul de veci in preajma celor ce si-au pus capat zilelor, dand dovada de lipsa de respect atat fata de cea care nu mai este in viata, cat si fata de rudele ei. (Totusi, mentionam ca diaconul spune doar o jumatate din adevar. In preajma mormantului batranei isi fac somnul de veci nu numai sinucigasi.) El spune lumii ca, daca vor mai avea loc asemenea incidente, il va actiona pe preotul Ioan in instantele de judecata.

Religia nu admite compromisuri?

Parintele Ioan a colectat semnaturile mai multor crestini ortodocsi din localitate si a formulat un demers catre primaria Micleuseni in care cerea lot pentru un alt cimitir sau largirea actualului, ca sa amenajeze un loc special, cu acces separat. El este constient de faptul ca examinarea demersului ar putea dura o perioada indelungata. Iar in cazul in care va aparea un alt deces in randul persoanelor de religie penticostala nu-si va schimba pozitia: nu va permite nimanui de alta religie, viu sau mort, sa se afle pe teritoriul bisericii ortodoxe. O iesire din situatie, zice el, ar fi instalarea unei alte porti, care ar permite penticostalilor sa nu mai treaca prin curtea bisericii.

Asta ar linisti spiritele in randul enoriasilor ortodocsi. Dar si in cazul dat apar probleme – preotul ortodox vrea ca aceasta poarta sa fie instalata la drumul de tara, deosebit de avariat, ceea ce ar pune in dificultate ducerea cosciugelor. La randul sau, diaconul penticostal nu accepta propunerea preotului, chiar daca a doua poarta ar fi instalata pe portiunea reparata de drum, deoarece si el, si enoriasii penticostali au dreptul sa intre pe poarta centrala.

Discutand cu partile adverse din aceasta comunitate religioasa, am inteles ca scandalul se va repeta numaidecat. Preotii ambelor biserici raman orbiti de propriile principii, se acuza reciproc si seamana zazanie printre localnici…

Irina Jurja,
pentru TIMPUL

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *