Actualitate

Piramide buclucase

„Caut parteneri de afaceri in sfera businessului informational, activitate in oficiu, 20-30 de ani, orar flexibil, venituri nelimitate” sau „Caut parteneri de afaceri, posibilitati de a avea un venit bun si stabil, instruire gratuita, orar flexibil”. Atragatoare anunturi, nu? Cine nu-si doreste un venit bun, mai ales ca nu se cere nici experienta, nici studii superioare, nu sunt necesare abilitati speciale sau cunoasterea limbilor straine.

Analizand astfel de anunturi despre angajarea in campul muncii, am observat ca cele mai importante conditii pentru a sustine interviul sunt ambitia, comunicabilitatea, responsabilitatea, disciplina si seriozitatea. Aceste conditii le-ar putea satisface cel putin jumatate din populatia matura din Chisinau si, totusi, anunturile sunt publicate in continuare si sunt cautati noi colaboratori. Sa fie oare asta din cauza lipsei de forta de munca? Nu cred, deoarece, conform Biroului National de Statistica, numarul somerilor din RM a crescut brusc in ultimul timp. Atunci care este explicatia?

Motivul necontenitei racolari de colaboratori l-am aflat la una dintre intrunirile acestora. Anume aici am auzit vorbindu-se intens despre sistemul multilevel marketing (MLM) si despre faptul ca acesta nu reprezinta o piramida financiara. Ni s-a spus ca MLM se refera la o companie ce-si promoveaza produsele spre consumatorii finali prin personal nesalarizat direct, adica pentru comercializarea de produse cel care vinde primeste nemijlocit un procent, pe cand scopul principal al unei piramide este de a te convinge sa dai voluntar o suma de bani pe care ti-i ia iremediabil, ademenindu-te cu niste venituri fabuloase.

Problema este ca, in ultimul timp, apar tot felul de piramide financiare mascate sub forma unor companii MLM sau, si mai grav, unele companii MLM au introdus in politica lor un element mascat de piramida financiara – colectarea unor sume de bani la inrolare – ceea ce deja constituie o frauda. Deci, cu ce avem de-a face aici: cu multilevel marketing sau cu piramide financiare?

Cercetand anunturile, am depistat ca majoritatea apartin la trei companii, doua dintre care afirma cu vehementa ca sunt bazate pe sistemul MLM si ca se ocupa de comercializarea produselor de intretinere a sanatatii si frumusetii. Ambele sunt companii globale si au o experienta de zeci de ani pe piata. Subliniam mai devreme faptul ca piramidele financiare pun accentul pe bani si pe venituri foarte mari. Chiar de la prima intrunire la care am asistat, „liderii” companiilor au prezentat avantajele si, mai putin, dezavantajele colaborarii cu ei, punand accentul pe bogatia companiei si pe posibilitatea unor castiguri fabuloase.

Salariile despre care vorbea unul dintre lideri aveau multe zerouri, vreo sase la numar, suma care ar fi devenit reala in cazul colaborarii si acumularii unui anumit numar de puncte si, respectiv, avand in subordine o alta piramida formata din cel putin opt nivele. Daca presupunem ca la fiecare nivel piramida se ramifica in trei, atunci pentru a atinge cele opt nivele sunt necesare 6561 de persoane care sa-si inceapa activitatea in companie.

Deci, persoana din varful piramidei are de castigat de pe urma celor aflati la baza, iar acestia din urma nu pot avea venituri bune decat daca si ei, la randul lor, au in subordine cateva mii de persoane. Dar daca fiecare persoana recrutata va inrola altele, iar acestea vor aduce si ele forte noi, la un moment dat piramida va creste incredibil si pur si simplu nu ar exista atatia oameni in toata tara sau pe tot globul pentru a o intretine pe termen lung. Adevarul e ca putini au de castigat si mult mai multi au de pierdut.

Dar spuneam ca si in companiile veritabile de multilevel marketing, in ultimul timp, patrunde tot mai mult elementul de piramida. El se manifesta mai putin, dar totusi iese in vileag atunci cand, la un moment dat, ti se spune ca este mai avantajos sa recrutezi noi membri decat sa comercializezi produse. Iar daca ne referim la marfa, aceste companii se bazeaza mai mult pe asa-zisele produse exclusiviste, care, in ciuda unor „superavantaje”, bonusuri si discounturi, sunt propuse la preturi destul de mari. Cand am discutat despre viitoarea munca in companie, mi-au aparut unele semne de intrebare atunci cand „specialistul” ne-a prezentat produse care, chipurile, pot trata cancerul si SIDA.

Trecand peste aceste detalii, trebuie sa subliniez faptul ca liderii companiilor-piramide sau cu elemente de piramida, la intrunirile carora am fost prezenta, sunt adevarati profesionisti in domeniul psihologiei, cunosc foarte bine anumite metode de manipulare care, de cele mai multe ori, dau roade. Am observat acest lucru ascultand de mai multe ori inregistrarea unui discurs, realizata clandestin. Momentul de varf al discursului a survenit dupa vreo 15 minute, atunci cand liderul companiei ne spunea cu ce ar trebui sa ne ocupam dupa semnarea contractului cu el. Iata citatul: „Ce trebuie sa faci?

Important este ce nu trebuie sa faci: nu trebuie sa vinzi nimic, nu trebuie sa convingi pe nimeni de nimic, nu trebuie sa te certi cu nimeni sau sa impui pe cineva sa faca ceva, nu trebuie sa platesti taxe sau sa realizezi vreo munca fizica. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa spui lumii despre oportunitatile companiei noastre. Astfel te dezvolti si ai posibilitatea sa iti organizezi propria-ti firma”. Frumos discurs, cu accente bine plasate, iar tinand cont de faptul ca majoritatea eventualilor colaboratori erau tineri, neexperimentati si fara cea mai vaga idee de multilevel marketing sau de piramida financiara, putem deduce ca un asemenea „discurs” ar putea sa-i convinga sa se alature companiei.

Au mai fost si alte situatii care mi-au permis sa aflu mai multe despre acest tip de companii. Spre exemplu, am mers la o companie moldo-chineza care a organizat un concurs de selectare a potentialilor „angajati”. Concursul a constat in completarea unei anchete ce urmarea testarea predispozitiei persoanei spre pragmatism sau spre sentimentalism si, spre marea mea mirare, au fost selectati doar cei care sunt mai emotivi, deci mai influentabili.

Insa ceea ce m-a socat este faptul ca, la finele primei intruniri, liderul companiei a subliniat ca cei prezentii nu trebuie sa spuna nimanui unde au fost si ce-au facut, ce s-a vorbit aici, pe motiv ca acestia inca nu au inteles multe si ca ar trebui sa nu spuna nimic pana a doua zi, cand era programata noua intrunire. Mi s-a parut destul de suspecta avertizarea, mai ales ca ni s-a spus ca, la semnarea contractului, va trebui sa achitam o anumita suma de bani.

Ala Coica, studenta la anul III,
FJSC a USM

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *