Actualitate

Predarea istorie în Republica Moldova – de la instrument politic la paradigmă

Mai exact este vorba despre elaborarea unei noi curicule naționale și manuale la obiectul istoria românilor și universale. Cu această ocazie, o parte dintre cei mai buni specialiști, sau ca să îl citez pe expertului german, Robert Reyer, „crem de la crem”, s-au întrunit timp de patru zile – la Cernăuți și Chișinău, pentru a schimba conceptul de predare a istorie în Republica Moldova.

Istoria – instrument politic pentru liderii moldoveni.

De la obținerea independenței și până în momentul de față, istoria, a fost folosită de politicienii moldoveni, cu scopul de a obține capital politic, folosindu-se manipulări grosolane și, cu bună știință, o interpretare eronată a evenimentelor istorice, care au afectat mai mult sau mai puțin spațiul dintre Prut și Nistru. De aceea, s-a diminuat foarte mult importanța istorie în formarea și educarea tinerilor generații, iar obiectul istoria, a început să fie privit cu reticență de elevi.

Evenimentele sensibile ale istoriei în Moldova.

Confruntările intestine din politica moldovenească au adus după sine crearea unor subiecte istorice sensibile, ce au adus după sine conflicte în interiorul societății moldovenești. Dintre aceste subiecte pot fi enumerate: evenimentele de la 1812, problema basarabeană în contextul relațiilor româno-ruse, al doilea război mondial, războiul din Transnistria, și alte evenimente vulnerabile. Ori manipularea trecutului istoric, este una din cauzele principale ale schindării societății moldovenești și prin urmare amăgirea ei.

Noua paradigmă istorică – cheia spre consolidarea societății moldovenești.

În continuare, profesorii de istorie din Republica Moldova, doresc schimbarea conceptului de predare a istorie, bazat mai mult pe procesul de învățare și nu pe finalitatea lui. Asta ar însemna că istoria nu va mai fi o materie plictisitoare, unde profesorii să pună accentul pe cunoștințele enciclopedice, ci să se bazeze pe formarea unor competențe în rândul elevilor, care să dezvolte aptitudini de interpretare și analiză. Istoria, trebuie să formeze valori democratice, bazate pe gândirea critică și toleranța. Ori, într-un mediu cu o populație destul de pestriță, dezoltarea acestor valori, va duce indubitabil la consolidarea unei societăți puternice, bazată pe colaborare și nu pe confruntare. Elevii nu ar trebui să venereze una din cele două tabere ce s-au confruntat într-un război, ci ar trebui să înțeleagă că războiul are un caracter distructiv și duce la ură și violență, să ajungă la concluzia că în cel de-al doilea război mondial nu exită învingători și învinși, există doar învinși, oameni a căror ambiție personală a dus la moartea a milioane de oameni, la faptul că niște oameni au omorât alți oameni, că oamenii au distru ceea ce ei înseși au construit cu muncă și sudoarea frunții.

Societatea moldovenească este pregătită și trebuie să facă pasul spre găsirea unor puncte comune și nu unor diferențe, legate de limbă, cultură sau orientare politică. Zilele acestea am întâlnit oameni extraordinari, dornici de schimbare și a căror priviri emană încredere și optimism, oameni alături de care eu sunt convins că pot produce schimbarea și construirea unei vieți prospere acasă.

Sursa: https://stefanbejan.md/ 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *