Actualitate

Presa fetida din lumea morbida

(…) Senzationalul vinde, dar n-are forta unui algocalmin. Nici nu trebuie, explica redactorii transformati pe nesimtite in directori de vanzari. Afli ca gustul publicului incape intr-o cutiuta, ca ziarul trebuie citit in zece minute, cat stai dimineata pe tron, si tot ce trebuie este sa-i maresti omului pulsul, pentru ca altfel nu simte ca traieste. El va tine minte ca s-a holbat – orice iese din cotidian se intipareste iute in cap si cere continuare – deci azi un pic, maine un pic, si-l vei cuceri.

Da-i sange, ca sa-si aduca aminte de vremurile cand citea Misterele Parisului, da-i barfe sexualo-politice, ca sa nu uite ca odata n-avea voie sa deschida gura despre asemenea subiecte, infige-i in cap doua crime pe saptamana, pentru ca socul e cel mai bun agent de piata. Dar, regula de aur, nu cumva sa-i dai speranta. Succesul e plictisitor.

Exista in vestul si in nordul continentului ziare si televiziuni care si-au construit succesul semanand speranta. Un soi de jurnalism comunitar cu audienta foarte mare, deoarece nu incearca sa se substituie romanelor politiste si de aventuri. Incarca in pagini povestile oamenilor care s-au izbit de greutati si le-au traversat fara sa se arunce in calea trenului. Fac emisiuni unde invita oameni de afaceri pentru a dezvalui pasii unei retete de succes – nu multinationale, ci gogoserii, fabricute de sandale, firme de curatenie. Tema generica este „tu poti!”. In loc de analize de cateva ore pe marginea declaratiei unui politician, invitatii raspund la intrebarile telespectatorilor…

De altfel, politica, in partea civilizata a continentului, nu inseamna ceea ce credem noi. Acolo politica e ceea ce noi numim in Romania „social”. Cum incearca unii consilieri locali sa umple timpul copiilor atunci cand parintii lor se afla la munca, de pilda. Ori sa identifice batrani singuri, pentru ca cei care traiesc din venitul minim garantat sa le duca acasa un sufertas cu supa. Iar daca preocuparile administratorilor sunt preponderent orientate spre comunitate, presa reflecta viata acesteia fara a se gandi ca pierde clienti. Va vine sa credeti ca un ziar francez si-a epuizat tirajul de 60.000 de bucati pana la pranz intr-o zi in care a publicat un reportaj de la pensionarea festiva a celui mai priceput maistru mecanic din oras? Sau ca in Danemarca exista publicatii unde posta redactiei este tinuta de primari, pe sase pagini?

Exista in Romania jurnalisti importanti care se gandesc sa schimbe radical optica in ceea ce priveste un ziar de tiraj, dar inca nu au curajul sa se aventureze spre biroul patronilor. Isi spun ca, asa cum publicul a fost fidelizat cu un anumit tip de informatie, presa o poate lua incet inapoi si scoate, treptat, senzationalul din prima pagina, pentru a-l inlocui cu ceea ce-i trebuie romanului in clipa de fata: solutii. Fara politica inseamna fara analize politice, fara controverse politice, fara inclestari. Doar utilitare si modele de succes. A folosi nevoia omului de lumina poate aduce vanzari, chiar daca suna cinic. Dar castiga toata lumea. Cititorii si telespectatorii isi recapata speranta si vor cauta produsul, iar patronii vor fi fericiti sa afle ca firmele vor sa-si faca reclama in organe media care seamana incredere si au reusit sa convinga publicul sa devina partener. Intr-o lume sanatoasa, credibilitatea aduce bani. Unde mai pui ca educa, asa cum au invatat studentii la prima ora de curs. Morbiditatea societatii nu e consecinta optiunii ei. Ci a unei specule.

Sursa: Ziare.com

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *