Cultură

Programa scolara incarcata afecteaza sanatatea copiilor

Avocatul parlamentar pentru protectia drepturilor copilului, Tamara Plamadeala, a organizat o masa rotunda cu genericul: „Programa scolara incarcata si consecintele acesteia asupra sanatatii elevilor”. La eveniment au participat reprezentanti ai Ministerului Educatiei, ai Ministerului Sanatatii, ai Institutului de stiinte ale educatiei, UNICEF, precum si parlamentari, membri ai ONG-urilor, profesori si elevi.

Avocatul parlamentar a motivat necesitatea dezbaterii acestui subiect prin faptul ca cel mai frecvent el a fost abordat in cadrul celor 46 de mese rotunde, pe care dumneaei le-a organizat in tara si in municipiul Chisinau. „Atat copiii, cat si profesorii s-au plans ca au un curriculum mult prea incarcat, teoretizat, cu putine ore de sport si cu ore facultative la obiectele cele mai grele. Din aceasta cauza, elevii nu au timp pentru odihna sau pentru practicarea altor activitati din spectrul lor de interese si cel mai grav e ca multi dintre ei acuza probleme de sanatate”, a declarat Tamara Plamadeala. Avocatul continua astfel actiunile incepute de fostii avocati parlamentari, intentionand sa formuleze, in timpul cel mai apropiat, mai multe recomandari concrete pe care sa le inainteze persoanelor cu inalte functii de raspundere, scopul final fiind revizuirea curriculumului scolar teoretizat in termeni rezonabili, astfel incat acesta sa corespunda necesitatilor reale pentru dezvoltarea copiilor in vederea adaptarii la un mod de viata independent.

Elevii prezenti la eveniment au sustinut ideea reformarii sistemului de invatamant in general. Ei isi doresc un program de studiu individualizat, cu accent pe activitatile extracurriculare, asa incat sa poata aplica teoria in practica. „Scoala si actuala programa de studiu ne sabloneaza si nu ne ajuta sa ne gasim calea in viata. Ne-am dori ceva mult mai apropiat intereselor si aspiratiilor noastre individuale”, a mentionat Dorin Frasineanu, elev la Liceul „Prometeu”.
Printre alte probleme expuse de elevi se numara lipsa transportului scolar care i-ar ajuta sa nu se scoale cu noaptea-n cap si sa nu intarzie la ore, recreatii mai lungi, care le-ar permite sa manance si sa nu dezvolte afectiuni gastrice si „un program de studiu ca in SUA, Marea Britanie sau alte tari din UE”.

Profesorii, care au venit sa sustina elevii au spus ca probele de evaluare sunt foarte dificile, din aceasta cauza elevii sunt obligati sa invete foarte mult. In plus, la fiecare sfarsit de trimestru, elevii sustin evaluari la toate obiectele, ceea ce duce la suprasolicitarea lor. Drept solutie a fost propusa simplificarea subiectelor pornind de la simplificarea evaluarilor.
Nadejda Velisco, consultant principal al Directiei de Analiza, Monitorizare si evaluare a politicilor, in cadrul Ministerul Educatiei, a prezentat toate actiunile pe care Ministerul le-a intreprins din 1999 incoace pentru reformarea programei scolare, mentionand ca cea de-a treia si ultima evaluare s-a realizat in 2009 si urmeaza ca noul curriculum sa fie aprobat in februarie 2010, doar dupa ce va fi consultat cu elevii, profesorii si specialistii din domeniu. „In mai – iunie vor fi instruite cadrele didactice, asa incat, la 1 septembrie, sa intram in noul an scolar cu o programa noua, care, speram, sa corespunda intereselor elevilor” , a reiterat N. Velisco.

Noul curriculum a fost elaborat in urma unei evaluari efectuate de catre Institutul de stiinte ale educatiei (ISE) cu sprijinul UNICEF, pe un esantion de 1000 de elevi, peste 500 de parinti si 400 de profesori. Acesta va fi, potrivit spuselor Lidiei Podolsa, directoarea ISE, decongestionat si adaptat necesitatilor elevilor. Si reprezentanta UNICEF, Ludmila Lefter, ne-a asigurat ca in 2010 elevii vom avea o varianta mai buna a programei scolare, in care sa se regaseasca fiecare elev.

Reprezentanta Ministerului Sanatatii a atras atentia ca 30% din factorii care influenteaza sanatatea copiilor revine sistemului de invatamant. Drept urmare, creste numarul copiilor care au probleme de tinuta (afectiuni ale coloanei), ale aparatului gastro-intestinal, aparatului circulator, afectiuni oftalmologice si cele endocrine. La finalul mesei rotunde, oficialii i-au indemnat pe elevi si profesori sa participe activ la dezbaterea noului curriculum, astfel incat in momentul aprobarii acestuia, la sfarsitul lunii februarie, acesta sa corespunda asteptarilor elevilor si profesorilor.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *