Actualitate

Programul Guvernului, un manifest al PCRM

Miercurea trecuta, in Parlament a fost prezentat „Programul de activitate al (vechiului) noului guvern”. Asteptam cu mare nerabdare publicarea documentului pentru a vedea care este, totusi, pachetul anticriza, atat de mult vehiculat in ultimul timp. In loc de acesta, am gasit un manifest politic, banal din punct de vedere economic.

Partea economica a programului
Foarte putine actiuni concrete pot fi identificate in acest program de guvernare. Totusi, sunt demne de atentie macar cateva.

„Consolidarea bazei fiscale”. Aparent, este OK, totusi nu-i clar ce anume se are in vedere aici, or optiunile posibile pornesc de la majorarea drastica a impozitelor pentru jupuirea companiilor si completarea bugetului pana la reducerea impozitelor in vederea atragerii mai multor companii in economia oficiala. In ambele cazuri, nu exista instrumente pentru interventii legislative, doar daca, inainte de a fi dizolvat, parlamentul nu va vota in viteza modificari la Codul Fiscal.

„Optimizarea cheltuielilor publice […] in principal, din contul cheltuielilor pentru intretinerea administratiei publice centrale si locale. Desi in Program se vorbeste ca reducerea acestor cheltuieli este indreptatita din cauza ca administratia are un randament redus in conditiile perioadei electorale, administratia publica centrala si locala in Moldova a avut permanent un randament scazut. Prin urmare, reforma sistemului administratiei publice nu trebuie legata de criza politica, economica sau circumstantele electorale.

„Vom reduce cu minimum 20% cheltuielile bugetare legate de intretinerea administratiei publice la nivel central si local. Aceste reduceri nu vor viza in niciun fel salariile angajatilor din sfera sociala, inclusiv ale pedagogilor si medicilor. […] In calitate de masura de sustinere a economiei in perioada crizei, Guvernul va mentine volumul planificat de investitii publice in infrastructura”. Din punct de vedere social, este necesara mentinerea nivelului de salarii, iar din punct de vedere economic este necesara mentinerea investitiilor publice. Problema este ca, cel putin in cazul autoritatilor locale, salariile si bruma de investitii de capital reprezinta practic 100% din partea de cheltuieli a bugetului. Nu este prea clar cum va fi posibila mentinerea intacta si a nivelului de salarii, si a volumului investitiilor. Investitiile in drumuri au un efect multiplicator maximal, de aceea credem ca economiile trebuie realizate din contul tuturor celorlalte sectoare.

„Asigurarea functionarii statului de drept – conditie indispensabila pentru desfasurarea democratica a scrutinului electoral si pentru asigurarea securitatii statului si cetatenilor”. Aici, sunt trei intrebari demne de adresat autorilor Programului: 1) oare abia azi a devenit clar ca functionarea statului de drept este o conditie indispensabila si ca, de fapt, pe parcursul ultimilor opt ani de zile n-am avut un stat de drept?; 2) este realist ca, in cele doua-trei luni de activitate, guvernul sa materializeze acest deziderat? si 3) fara un parlament functional, cine va vota modificarile preconizate in cadrul legislativ?

„Guvernul este hotarat sa trateze problema coruptiei ca lupta pentru existenta si prosperarea tarii”. Interesant, acest lucru este valabil si pentru sistemul de achizitii publice? Nu vor fi crutate nici persoanele din „primul esalon”? Asupra companiilor private nu se vor face presiuni pentru a fi „social responsabile”? Or, felul in care a fost organizat procesul de reconstructie a cladirilor devastate ale Presedintiei si Parlamentului si maniera obscura in care au fost selectate companiile invingatoare ale „tenderului public” arata cat de pervers este sistemul achizitiilor publice si cat de inalt a patruns coruptia in sistemul politic.

„Guvernul este hotarat sa contribuie la implicarea mai activa a societatii civile in desfasurarea actului de guvernare”. Foarte promitatoare actiune! Numai sa nu uitam ca aceiasi oameni, care fac parte din componenta noului guvern si care sunt „atat de hotarati”, au subminat in 2008 ideea crearii Consiliului National de Participare, care era conceputa ca o platforma reala de implicare a societatii civile in actul de guvernare.

„Prioritatea esentiala a Guvernului in contextul integrarii europene este negocierea si semnarea in cel mai apropiat timp a noului acord politico-juridic cu UE”. Nu va fi semnat niciun fel de acord „in timpul cel mai apropiat”, exact din aceleasi cauze din care n-a fost semnat un acord cu FMI. Adica, din cauza ca negocierea unui asemenea document presupune ca partenerii de negociere sunt stabili si credibili.

„Vor fi eliminate sau suspendate reglementarile administrative excesive pentru activitatea economica, inclusiv cele ce vizeaza importul si exportul. Vor fi radical reduse termenele de eliberare a autorizatiilor si licentelor pentru activitatea economica, iar orice caz de retinere din vina functionarilor statului va fi aspru pedepsit”. Este una din putine actiuni clare si absolut necesare din acest program de guvernare. Documentul ar fi fost credibil daca era compus integral din asemenea gen de actiuni. Mai mult, acestea sunt putinele instrumente pe care guvernul le poate utiliza la modul real, pentru a reduce impactul crizei economice asupra companiilor.

„In acelasi context, ne vom preocupa de optimizarea reglementarii de stat a activitatii de intreprinzator in scopul delimitarii clare a functiilor de control ale diferitor organe”. O actiune absolut necesara si corecta, dar ce e nou in ea? Ultimii cativa ani de guvernare au fost irositi fara a atinge progrese in acest domeniu. Se va reusi in cateva luni de catre un guvern tranzitoriu? Foarte putin probabil.

„Guvernul este ingrijorat de deficientele evidente ale mediului concurential din tara si, in masura competentelor, va actiona in scopul eliminarii acestor carente”. Asta-i problema – competentele noului guvern sunt destul de limitate. Si aceasta din cauza ca pentru a asigura mediul concurential ar fi necesare actiuni de genul privatizarii/restructurarii „Moldtelecom” si altor asemenea companii-mamut care denatureaza libera concurenta pe piata. Iar acestea nu pot fi realizate fara un suport politic in parlament.

„O atentie sporita va fi acordata relansarii sectorului real al economiei tarii si sustinerii producatorilor autohtoni. Protejarea acestora de concurenta neloiala si crearea conditiilor favorabile pentru exportul marfurilor si serviciilor din tara este unul din pilonii acestor politici”. Concurenta neloiala este creata, inainte de toate, in interiorul tarii, prin mentinerea unei monede nationale nefiresc de puternice, prin favorizarea grupurilor industriale si economice cu afilieri politice si prin aranjarea tenderelor publice…

(Continuare in numarul de maine)
 

Valeriu Prohnitchi,
Adrian Lupusor,
experti la Centrul Analitic Independent „Expert Grup”

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *