Timpul.md

Actualitate 27 August 2019 | 00:30

CIFRELE NU MINT / Moldova exportă vin de 100 de milioane de euro, România pantofi de 1 miliard

În anul vitivinicol 2018-2019, Republica Moldova a exportat 14,1 milioane decalitri (dal) de vin, cu 1,8 la sută mai puțin decât în anul precedent. Valoarea acestuia a depășit cifra de 2,3 mlrd de lei. În total, anul trecut au fost prelucrați 356 mii tone de struguri și au fost produse 19 milioane dal de vin.

Potrivit Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV), în anul vitivinicol 2018-2019, ca urmare a recoltelor record, înregistrate în ultimii doi ani, raportul dintre oferta și cererea de vin a ajuns, practic, la indicatorii din 2013, cei de după instituirea embargoului. Astfel, media pentru ultimii 7 ani arată că Republica Moldova a produs de 4 ori mai mult vin decât au putut absoarbe piețele de export, în condițiile în care 85% din vinul moldovenesc este comercializat în afara țării.

La nivel mondial, anul 2018 a fost de asemenea marcat de o recoltă record (+17% sau 43 milioane hectolitri), creșterea fiind comparabilă cu 23 recolte de struguri anuale în Republica Moldova. La polul opus, în ultimii 10 ani consumul mondial de vin, inclusiv în Moldova, înregistrează o ușoară descreștere, ajungând la 244 milioane de hectolitri.

Din totalul vinului exportat de țara noastră în anul vitivinicol 2018-2019, 9,8 milioane dal au fost livrate în vrac, iar restul 4,24 milioane dal a fost vin îmbuteliat, ceea ce constituie peste 56 mln de sticle. Polonia, România, Cehia, China și Rusia rămân principalele piețe de desfacere a vinului îmbuteliat din Republica Moldova. Totodată, Belarus, Georgia și Rusia au importat 77% din volumul total de vin în vrac produs în Moldova.



Încălţările „made in Romania“ iau în special drumul Occidentului, pe când consumatorii locali cumpără în special pantofi produşi în Polonia şi China.România a exportat în 2018 pantofi în valoare de aproape 1,1 mld. dolari, un nivel relativ constant.

Pe de altă parte, importurile s-au apropiat de 700 mil. dolari după un avans de aproape 16% în 2018 versus anul anterior, arată datele companiei de cercetare de piaţă World Footwear. Astfel, deşi importurile au o evoluţie mult mai accelerată decât exporturile, piaţa de încălţăminte rămâne încă una dintre puţinele industrii care creează valoare adăugată şi rămân pe surplus.

Dacă în industria textilă suntem cunoscuţi ca producători în lohn şi concurăm ca preţuri de producţie cu ţări asiatice, pe piaţa de încălţăminte România este văzută ca un producător de pantofi de lux, în special de piele. De aceea, preţul mediu de export e de aproape 24 de dolari, printre cele mai mari.

Piaţa locală este cunoscută la nivel mondial ca fiind unul dintre cei mai importanţi producători de pantofi, alături de state asiatice precum China sau Vietnam, care însă sunt cunoscute pentru preţurile mici. De altfel, din China exportăm peste 40% din încălţăminte la un preţ mediu de sub 3 dolari.

 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus