Timpul.md

Afaceri 24 Octombrie 2014 | 08:20

Saakașvili vs. Filat. Top țări în care e ușor să faci afaceri: Georgia vs. Republica Moldova

Odată ce ajung la putere după o perioadă de guvernare de sorginte comunistă, forțele democratice promit o viață mai bună prin reforme economice ce au menirea să aducă investiții în țară, majorarea salariilor și mai multe locuri de muncă bine plătite.  

Pentru a înțelege unde ne aflăm la acest capitol vom compara Republica Moldova condusă din 2009 de guvernele Filat-Leancă și Georgia condusă până în noiembrie 2013 de Mihail Saakașvili, folosind datele Băncii Mondiale din clasamentul anual Doing Business.

Comparațiile sunt desigur întotdeauna relative, însă Georgia și Republica Moldova au un trecut sovietic comun, iar transformările și crizele din anii 90 prin care au trecut cele două țări au fost similare. De aceea, aplicarea reformelor trebuia să aibă loc cam în aceleași condiții. Totuși, Georgia s-a distanțat foarte mult de Republica Moldova și s-a plasat în topul țărilor atractive pentru investiții și afaceri.

Lider mondial la reforme economice

Una din explicații ar fi faptul că Georgia a reușit să scape de conducătorii comuniști mult mai devreme. Fostul președinte Eduard Șevarnadze, un apropiat al ultimului secretar general al URSS Mihail Gorbaciov, a fost nevoit să-și dea demisia în urma unor proteste pașnice cunoscute drept Revoluția Trandafirilor. Ulterior, Mihail Saakașvili, un politician cu o educație occidentală, a ajuns la conducerea Georgiei în 2004. Primul său mandat este marcat de reforme ample care au avut drept efect reducerea drastică a corupției și îmbunătățirea climatului investițional. În clasamentul Doing Business format din 189 de state, Georgia ocupă în prezent poziția 8, reușind să depășească chiar unii membri ai Uniunii Europene (România, Bulgaria). Pentru ca să începi o afacere în Tbilisi nu-ți ia decât două zile, timp necesar pentru efectuarea a două proceduri: crearea unui cont în bancă și înscrierea în Registrul Antreprenorilor. Georgienii ocupă locurile 1 și 2 în lume la capitolul înregistrarea proprietății și, respectiv, obținerea autorizațiilor pentru construcții. Obținerea unui credit (poziția 3), numărul redus de taxe (poziția 29) și nivelul de protecție a investitorilor (poziția 16) sunt indicii care avantajează mediul de afaceri. După ușurința de efectuare a importurilor și exporturilor Georgia se plasează pe locul 43, iar singurele indicii mai slabe sunt conectarea la rețeaua electrică (poziția 54) și procedura de insolvabilitate (poziția 88). Trebuie să nu uităm că reformele în Georgia s-au desfășurat în condițiile în care statul georgian are un teritoriu ciopârțit de două regiuni separatiste, iar în 2008 a trecut printr-un război cu Federația Rusă, în urma căruia relațiile diplomatice și economice cu Moscova au fost întrerupte.

Georgia locul 8 în lume


Moldova avansează cu greu

În comparație cu Georgia, Republica Moldova putea profita de amplasarea sa geografică: vecinătatea cu Uniunea Europeană, lipsa unei frontiere comune cu Rusia și conflictul înghețat din regiunea transnistreană care a reintrat pe făgașul unor negocieri în formatul „5+2”. După înlăturarea comuniștilor de la putere în 2009, guvernarea forțelor democratice nu trebuia decât să demareze reformele economice mult așteptate. Potrivit clasamentului Doing Business însă, Republica Moldova ocupă poziția 78, un loc deloc convingător pentru potențialii investitori străini sau oameni de afaceri locali. Dacă Georgia a redus considerabil timpul, costurile și numărul de documente necesare pentru a lansa un business, atunci în Moldova unele proceduri rămân destul de greoaie și costisitoare. Din punctul de vedere al pornirii unei afaceri, Republica Moldova se plasează anul acesta pe locul 81 în fața Slovaciei, Poloniei și Cehiei, dar după România, Bulgaria și Ungaria. Comparativ cu anul trecut, situația s-a îmbunătățit cu 12 poziții. Demararea unei afaceri decurge destul de ușor. Datorită creării ghișeelor unice de înregistrare și excluderii unor documente, viitorii agenți economici trebuie să aștepte șapte zile și să perfecteze un dosar de șase acte. În anii 2005-2009, pe timpul comuniștilor, procedurile durau tocmai 30 de zile. Republica Moldova stă relativ bine la capitolul înregistrarea proprietății (poziția 19), obținerea unui credit (poziția 13) și autentificarea contractelor (poziția 23). În schimb, dacă vreun investitor vrea să construiască ceva, atunci îl așteaptă mari dureri de cap. Din 189 de țări ce fac parte din clasamentul Doing Business, Moldova ocupă poziția rușinoasă 174 la capitolul obținerea autorizațiilor pentru construcții (Georgia – locul 2). Banca Mondială nu semnalează nicio reformă la acest capitol. Pentru a obține toate documentele – e vorba de 26 de autorizații – investitorii trebuie să aștepte aproape un an.

În Georgia întreaga procedură durează puțin peste două luni și vizează doar perfectarea a nouă autorizații. La fel, conectarea la rețeaua electrică a unui agent economic din Chișinău este destul de greoaie (poziția 165) și durează aproape cinci luni. Iar când e vorba de efectuarea exporturilor, comercianții au nevoie de 32 de zile, perfectarea a șapte documente și 1545 de dolari pentru un container de marfă, ceea ce face ca Moldova să fie plasată pe poziția 150 în clasament. În Georgia, pregătirea mărfii și transportarea la terminalul portuar durează nouă zile, iar cheltuielile ajung la 1355 dolari per container. Totuși, trebuie să notăm că, în ultimii patru ani, a slăbit presiunea fiscală asupra antreprenorilor. Dacă în 2009 agenții economici erau obligați să plătească 48 de taxe și impozite, acum ei plătesc 31, o parte din acestea fiind achitate on-line. În comparație cu Georgia, tot suntem în urmă (poziția 95), pentru că un om de afaceri din Tbilisi va plăti în regim online doar cinci impozite la stat.

Republica Moldova locul 78 în lume


Filat și Saakașvili - acuzați de corupție

Chiar dacă Georgia a reușit să devină un stat cu grad minim de corupție în timpul guvernării lui Saakașvili, fostul președinte georgian este acuzat de actuala guvernare de la Tbilisi de abuz de putere și gestionarea incorectă a banilor publici. În perioada 2009-2013, Mihail Saakașvili ar fi utilizat fonduri în valoare de peste 5 milioane de dolari din bugetul de stat pentru a asigura paza unor apropiați și membri de familie, precum și pentru achitarea unor vacanțe scumpe la stații balneare, tratamente în clinici de lux și cumpărarea articolelor de vestimentație. Saakașvili este de asemenea acuzat de atacul raider asupra unui post de televiziune local. În Georgia s-au deschis mai multe dosare penale care îl vizează pe fostul președinte georgian.

Abuzul de putere și bănuielile privind actele de corupție în cadrul guvernului au fost motivele oficiale pentru care a fost demis din funcție premierul Vlad Filat la începutul lui 2013. În presă au apărut înregistrări audio compromițătoare ce-l vizează pe fostul șef al executivului moldovenesc. Filat este de asemenea acuzat că ar fi deposedat în mod fraudulos Banca de Economii de 120 milioane de lei și de înstrăinarea ilegală a Aeroportului Internațional Chișinău unei companii din Rusia. 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus