Timpul.md

Actualitate 24 Aprilie 2020 | 14:31

Sergiu Litvinenco cere CCM să ANULEZE Acordul creditului rusesc deoarece Rusia are trupe de ocupație în R. Moldova

 

Am depus astăzi o sesizare la Curtea Constituțională împotriva celor două prevederi păguboase pentru statul Republica Moldova și cetățenii ei din Acordul de împrumut rusesc – transformarea datoriilor companiilor care iau credite din băncile rusești în datorie de stat a Moldovei (adică pe care trebuie s-o achite cetățenii) și facilitarea de facto a companiilor rusești în a ”câștiga” contracte achitate din bugetul țării.

Printre argumentele de neconstituționalitate pe care le-am subliniat în sesizare se numără:

1) Posibilitatea ca Republica Moldova să se îndatoreze masiv față de Rusia (prin schema pusă la punct – tranformarea creditelor companiilor noastre luate de la băncile rusești în datorie către statul rus) face ca țara noastră să fie vulnerabilă față de succesoarea URSS, ceea ce contravine Declaraţiei de Independenţă şi art.1 din Constituţie care privesc orientarea spre spaţiul valoric democratic european în calitate de element definitoriu al identităţii constituţionale a Republicii Moldova.

2) Rusia nu poate avea atâtea beneficii de ordin financiar pe spatele cetățenilor Republicii Moldova și încă fără a face nimic (prin schema de mai sus) atâta vreme cât are o armată de ocupație pe teritoriul de est al Republicii Moldova. Că armata dislocată în Transnistria este una de ocupație nu o spun eu, ci actele Curții Constituționale, actele CtEDO și multiple rezoluții ale forurilor internaționale.

3) Guvernul a dat cu piciorul în legea care obligă, înainte de inițierea negocierilor pentru semnarea acordului, să se obțină avizul comisiei politică externă din Parlament. Ca să știe și Parlamentul ce fel de acord vrea să semneze Guvernul. Au neglijat Parlamenul, au încălcat legea, iar, prin aceasta, au încălcat și Constituția (principiul statului de drept – art.1 alin.(3) din Constituție).

4) Acest Guvern împreună cu partenerii lor ruși au făcut un acord atât de agramat încât nimeni nu înțelege ce s-a avut în vedere și fiecare interpretează diferit ce e scris în el. Normele juridice trebuie să fie clare, în caz contrar se încalcă standardul de calitate prevăzut la art.23 din Constituție.

5) Prin facilitățile pentru companiile rusești, este încălcat principiul constituțional al concurenței loiale și obligația statului de a proteja această concurență. Companiile rusești sunt avantajate de facto în detrimentul celor moldovenești.

6) Acordul de împrumut poate conduce la creșterea datoriei de stat față de un stat străin (Federația Rusă) fără ca statul sa poată controla efectiv aceasta creștere. Acest fapt periclitează securitatea economica a Republicii Moldova și contravine intereselor naționale ale țării garantate de Constituție.

Toate acestea depăşesc cadrul strict financiar al unui împrumut interstatal. Da, Moldova are nevoie acum ca niciodată de sprijin financiar extern, avându-se în vedere dimensiunea crizei economice ce ne aşteaptă. Însă guvernarea trebuie să fie extrem de responsabilă în contractarea unor împrumuturi, care nu pot fi făcute cu orice preţ. Iar costurile economice şi, mai ales, cele politice ale acordului cu Rusia, pot fi extrem de ridicate şi pot chiar atenta la securitatea naţională a Republicii Moldova.

Referințe: Silviu Tănase: Soarta politică a lui Igor Dodon este în mâinile Curții Constituționale

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus