Timpul.md

Politică 3 Decembrie 2015 | 07:54

„Sfârșitul lum(in)ii” în Crimeea. Nici Rusia și nici locuitorii peninsulei încă n-au realizat consecințele reale ale sistării energiei electrice

Pentru prima dată după anexare, Ucraina, sau mai bine zis comitetul de organizare al blocadei civile din Crimeea, a atins o performanță considerabilă – viața și activitatea guvernării de ocupație din Crimeea este total dezorganizată.

Acum se vede cât de neputincioși sunt „eroii primăverii din Crimeea”, care deja nu sunt în stare să satisfacă nevoile teritoriului și populației anexate cu forța.

În pofida tuturor măsurilor disperate și declarațiilor lăudăroase, precum că „totul e sub control” și „rezervele sunt asigurate”˝, „liderul” Crimeii Serghei Aksenov și „speakerul adunării populare” Vladimir Konstantinov, care dintr-o dată, a devenit foarte tăcut și timid, au conștientizat amploarea colapsului, au înțeles că situația nu mai e în mâinile lor și că nu mai pot remedia situația creată. Tot ce pot face ei acum e să imite o activitate sporită și să mintă cetățenii Crimeii despre eficiența măsurilor întreprinse de ei.



Situația din Crimeea a fost deja catalogată drept colaps, black-out, armaghedon și apocalipsă. Însă aceste caracterizări nu reflectă pe deplin înfrângerea care a suferit-o guvernarea ocupantă. Pentru a o obține, s-a adeverit că era destul să fie făcut un lucru – care trebuia făcut, de fapt, în seara zilei de 18 martie 2014 când a fost anunțată jurisdicția Federației Ruse asupra Crimeii, iar Ucraina nu a îndrăznit să o facă în tot acest timp. Este vorba despre sistarea furnizării către Crimeea a resurselor pe care Ucraina le oferea voluntar, astfel asigurând supraviețuirea regimului care a ocupat în mod clandestin teritoriul acestei țări și care duce un adevărat război împotriva ei. În această situație, sistarea a fost o măsură defensivă logică împotriva agresorului.

Așteptat din 1992, însă foarte neașteptat

Apropo, încă de la prima încercare de a separa Crimeea în perioada 1992-1995, atât separatiștii din Crimeea, cât și autoritățile de la Moscova credeau că în cazul cedării Crimeii, Ucraina va acționa anume așa – va sista livrarea tuturor resurselor către Crimeea – apa, energia electrică, produse alimentare, gazele naturale etc. - și nu așa cum a acționat de fapt Ucraina. Din 1992, separatiștii au tot planificat „măsuri de revanșare”, au proiectat un pod peste strâmtoare, au vorbit despre cablu, planificau să aducă la Yalta apă în cisterne din regiunea Krasnodar, să atragă în Crimeea submarinele nucleare scoase de la activ a flotei de Nord, să conecteze reactoarele lor la sistemul energetic din Crimeea ș.a. Reacțiile pasive ale Ucrainei i-au făcut să-și piardă vigilența, ei au pierdut timp și credeau că nu mai este nevoie de asemenea măsuri, că totul s-a rezolvat deja.



Însă ei nu știau că nu-i de glumit cu Mustafa Djemilev. Încă anul 1990, acesta a pregătit o carte – „Federația Rusă împotriva lui Mustafa Djemilev” (Simferopol, Ődjak, 2003), despre procesul de la Omsk din 1976. Deputații Dumei rusești care vizitau „colegii” din Rada Supremă procurau această carte din chioșcul de cărți a parlamentului Ucrainei, însă nu și-au făcut vreo concluzie. Încă de pe atunci ei se revoltau de faptul că în Ucraina există libertate de exprimare și nimeni nu poate să-i interzică unui deputat să scrie o carte în felul în care acesta dorește. Dar iată că au venit alte vremuri și acum Mustafa Djemilev a declarat șah întregii Federații Ruse.



Astăzi, când „eroii primăverii din Crimeea” se tot oftică și impacientează, se vede foarte clar cât de nechibzuită și lipsită de sens a fost decizia de a anexa Crimeea. Până la ocupație, Rusia a avut posibilitatea să profite de toate resursele Crimeii – de la palatele regești „în stilul bufetelor feroviare” (Maximilian Voloșin) și alte „locuri sacre”, până la stațiuni balneare și baze militare la jumătate de preț. Însă odată cu anexarea, taxa pentru utilizarea acestora a crescut de sute, dacă nu de mii de ori. Pe lângă aceasta, după cum a menționat scriitorul rus Igor Terentiev, într-un interviu acordat publicației „Gordon”, „trebuie să poți așa - să pornești o asemenea harababură, să te cerți cu toată lumea și în același timp să-ți bagi poporul în asemenea rahat”.

Formal, s-a întâmplat așa că în urma deconectării a doar 4 stâlpi, în Crimeea au rămas fără energie electrică peste 1,8 milioane de oameni, 2000 de întreprinderi și obiecte de însemnătate socială, întreaga industrie și infrastructură. Volumul total de energie necesar consumatorilor deconectați constituie 800 MW, pe care autoritățile nu au cu ce să le acopere. Au rămas 360 MW generați cu forțe proprii, pe care „autoritățile” nu reușesc să-i împartă egal tuturor.

Apocalipsa încă nu și-a spus cuvântul

Așadar, problema care s-a abătut peste „autoritățile” din Crimeea nu constă în faptul că acești 800 MW pierduți trebuie obținuți dintr-o altă sursă, ci că în situația dată nu poate fi vorba despre posibilitatea de a acoperi această gaură. La fel cum nici o măsură paliativă nu a putut rezolva problema înlocuirii apei din canalul Crimeii de Nord, nici o soluție nu va funcționa în cazul energiei electrice. „Guvernul” declară că a implicat peste 600 de centrale electrice diesel cu o capacitate totală de 85,2 MW și că, în regim de urgență, în Crimeea trebuie să ajungă încă 800 de generatoare diesel. Serghei Aksenov a propus să fie utilizate generatoarele vaselor din Flota Mării Negre (se pare că și-a amintit de submarinele scoase de la activ), se planifica dublarea capacității Centralei Electrotermice din Simferopol prin adăugarea încă a unui generator. Guvernul, însă, evită să vorbească despre pornirea (va avea loc sau nu?) a altor 2 instalații generatoare care au fost aduse cu mult timp în urmă. Locuitorii Crimeii au fost preîntâmpinați deja că deficitul se va prelungi, cel puțin până pe 22 decembrie, când va fi lansată prima fază a „podului energetic”.



Totuși, problema e că toate aceste generatoare diesel sunt instalații temporare și pe lângă aceasta foarte costisitoare. Ele sunt de folos timp de 1-2 zile, când există defecțiuni ale rețelei de bază. Dacă acestea vor lucra permanent, ele vor consuma o cantitate foarte mare de gaze, benzină și motorină, care nu va putea fi transportată în niciun fel pe teritoriul peninsulei. Prețul unui kilowatt va crește de 10 sau mai multe ori. Respectiv, producerea oricărui produs, a cărui cost de producție va crește de 10 ori în asemenea condiții, va fi lipsită de orice sens. După o lună de funcționare continuă, generatoarele diesel vor începe să se defecteze și vor avea nevoie de reparație. Vasele maritime se vor transforma, din unități militare, în stații de energie electrică, iar cheltuielile pentru combustibil vor crește considerabil. Crimeea deja o duce prost la capitolul gazelor naturale și a combustibilului, iar faptul că acestea vor fi utilizate la alimentarea centralelor temporare va dubla volumul necesar de combustibil, care nu va putea fi asigurat. Asta, în special pe timp de iarnă, când din cauza vremii proaste circulația feriboturilor poate fi sistată săptămâni întregi.



Este clar că, până pe 22 decembrie, podul energetic nu va remedia problema. Patru linii de cabluri, cu lungimea de 13,5 km fiecare, vor fi trase pe fundul Mării Azov. Cablul va fi tras la adâncimea de 8-18 m. Data de 22 decembrie a fost stabilită la nimereală, pentru a oferi cetățenilor Crimeii o speranță. Dacă vor reuși cu prima parte, aprovizionarea cu energie electrică va fi asigurată doar în regiunea Kerci și la punctul de trecere. Însă „evenimentul” de pornire a întrerupătorului simbolic va fi organizat cu mare tam-tam! Pentru a aproviziona toată Crimeea nu poți introduce cablul într-o priză din Kerci. Podul energetic trebuie conectat în același loc unde duceau liniile electrice ale Ucrainei – adică la nodurile de intrare a sistemului energetic din Djankoe și de lângă Simferopol.



Aceasta înseamnă că în Kerci trebuie construite linii de înaltă tensiune în aceste puncte, iar asta durează mai mult de o lună, cu toate că lucrările de construcție nici măcar n-au început. Pe lângă aceasta, apare o altă întrebare: unde să găsești energie în plus pentru Crimeea? Sistemul energetic al regiunii Krasnodar nu poate duce o încărcătură adițională de 1200 MW. Se presupune că adițional va fi implicată și centrala electro-nucleară din Rostov. Însă introducerea noilor centrale termice cu capacitatea totală de 900 MW este planificată abia pentru anul 2017. În continuare, în cadrul Rețelei electrice din regiunea de sud, a fost planificată construcția liniilor de tensiune înaltă de 500 KW „Rostovskaia-Andreevskaia-Vîșesteblievskaia” pe peninsula Tamani și „Kubanskaia – Vîșesteblievskaia”, precum și construcția unei stații noi de 500 KW „Vâșesteblievksaia”. Însă toate acestea au fost planificate pentru anul 2016, cu transfer pentru 2017 și nicidecum pe o lună.



Astfel, colapsul din Crimeea se poate întinde încă pe minimum un an și jumătate. Iar în tot acest timp, guvernarea din Crimeea nu se va ocupa de dezvoltarea regiunii, nu va implementa acel Program Federal de acțiuni strategice al Federației Ruse, nu va asigura bunăstarea cetățenilor, nici dezvoltarea turismului din regiune și atragerea beneficiilor pentru aceasta. Conducerea se va ocupa doar de obținerea combustibilului care va arde într-un timp mai scurt decât cel necesar pentru transportarea acestuia. Această apocalipsă, care inițial apăruse în domeniul economic, se va extinde foarte rapid la nivel politic, social, militar, cultural și umanitar.

Din această cauză, de când a fost anunțată starea de urgență, a fost la fel sistată și activitatea tuturor întreprinderilor care consumă volume mari de energie electrică. În același timp, micul business va dispărea de la sine fără energie electrică. Zeci de oameni de afaceri din Simferopol deja au fost nevoiți să-și sisteze activitatea și să concedieze angajații. Producătorii de stat la fel își vor reduce numărul de angajați. Rata de șomaj va crește, la fel ca și cozile la oficiul de ocupare al forței de muncă. Respectiv, nivelul de trai al cetățenilor Crimeii va scădea drastic, nemaivorbind de calitatea acestuia.

Întrebare: de unde va lua administrația spitalelor sau a școlilor bani pentru a cumpăra generatoare și, mai cu seamă, combustibil pentru ele? În grădinițe și școli a fost anulată alimentarea asigurată. Multe din ele erau încălzite cu energie electrică și, odată cu venirea iernii, acestea vor fi, cel mai probabil, închise. În majoritatea spitalelor e declarată situație de criză: chiar și acolo unde sunt instalate generatoare de urgență, capacitatea lor nu permite aprovizionarea sălii de operații și a echipamentelor, iar în saloane și pe coridoare e întuneric. Generatoarele funcționează cu întreruperi, cel mai des noaptea și în timpul operațiilor. Prețul benzinei și a motorinei a crescut considerabil și va continua să crească în condițiile de deficit, iar acest proces nu va putea fi oprit prin măsuri administrative. Aceste fonduri - care cu siguranță vor fi foarte mari - nu au fost prevăzute nicăieri. Multe stații de alimentare care nu și-au procurat generatoare au fost nevoite să se închidă. Pe fondul problemelor cu combustibilul, la fel de dezorganizat a devenit și sistemul de transport – troleibuzele nu merg, nu ajung autobuze, iar scumpirea combustibilului va genera scumpirea prețurilor pentru biletele de tren.



A început dezorganizarea comerțului. Supermarketul „Auchan”, de exemplu, a vândut deja toate rezervele sale la un preț derizoriu și a închis. Celelalte rețele comerciale vor fi nevoite să-i urmeze exemplul. Unde-și vor face cumpărăturile locuitorii peninsulei atunci? Crimeea, în maximum o lună, nu va mai dispune de produsele strict necesare. Situația e într-atât de gravă, încât chiar și fabricile de pâine vor fi nevoite fie să înceteze activitatea, fie să mărească de câteva ori prețul la produsele de panificație, coapte nu pe electricitate, ci pe benzină.
Păstrarea legumelor și fructelor în frigidere de capacitate mare va necesita cheltuieli mari pe combustibil, ce va transforma într-o idee fără sens, pentru că la primăvară ele vor costa atât, încât nimeni nu va mai putea să le vândă populației sărăcite. Peste o lună-două, Crimeea va avea de furcă cu un deficit de produse alimentare și de modalități de a o livra și de a o păstra. În Simferopol, zeci de cafenele și restaurante s-au închis deja, sistemul de catering și de alimentație publică, atât de necesare pentru o zonă de odihnă, până la vară nu va mai funcționa.



Conexiunea nesigură, lăsată pe seama sutelor de generatoare, fie va funcționa cu întreruperi, fie va înceta, fie va crește de câteva ori costurile. Va fi destabilizat și așa slabul sistem bancar – generatorul diesel nu poate fi instalat în preajma fiecărui bancomat sau terminal, iar să-l conecteze la fiecare sursă va fi foarte dificil și problematic din cauza costurilor.

În sate, oamenii stau deja de câteva zile fără electricitate. Chiar dacă s-ar propune achiziționarea unor generatoare diesel pentru sate, cine le va cumpăra? Pe electricitate „diesel”, producerea laptelui, a cărnii de pui, a ouălor, a cărnii de porc nu va mai avea sens. Toate vor deveni exagerat de scumpe din cauza cheltuielilor, iar fermierii vor fi nevoiți să-și înceteze activitatea sau să falimenteze.



Acum, cel mai important pentru comitetul organizatoric al blocadei civile din Crimeea este să nu se oprească, ci să dezvolte blocada mai departe și să prăbușească tot mai tare puterea ocupanților. Scopul este de a demonstra evidenta incapacitate a Rusiei de a conduce peninsula, ca aceasta să recunoască greșeala anexării și să întoarcă Crimeea înapoi. După cum vedem, conducerea de acolo nu prea are șanse să rezolve criza energetică, respectiv trebuie ca aceasta, în continuare, să nu aibă puteri, și chiar să fie pusă în fața unor noi crize pe care nu le poate evita și elimina. Lipsa de pregătire a Rusiei pentru colapsul din Crimeea, i-a oferit Ucrainei cel puțin un an și jumătate ca timp de pregătire pentru o nouă lovitură. Iar pentru a obține succesul, Ucraina trebuie să nu depășească timpul pe care-l are la dispoziție.

În acest fel, a venit momentul în care trebuie luate deciziile cele mai importante, pentru ca peninsula să redevină teritoriu ucrainean. Mai târziu aceasta va fi mult mai greu de realizat, poate chiar imposibil. Conducerea Ucrainei a confirmat deja începutul blocadei comerciale și de transport în Crimeea. De altfel, Ucraina va scoate în discuție ilegalitatea anexării Crimeii în cadrul ONU și alte organizații internaționale, atrăgând astfel de partea sa întreaga comunitate internațională. Experții „Afacerilor externe a maidanului”consideră că succesul constă în dezorganizarea forțelor ocupante a Crimeii și aceasta trebuie continuată. Următoarea etapă ar fi blocada maritimă a peninsulei, returnarea către Ucraina a zonelor de extracție a petrolului și gazelor naturale folosite ilegal, a arealelor de habitat a peștelui comercial și recuperarea securității transportului marin.



La fel de important este factorul psihologic – restabilirea încrederii locuitorilor Crimeii în victoria dreptății și puterea morală a statului ucrainean, precum și distrugerea psihologică a ocupanților. Astăzi putem doar spera că Ucraina va avea tăria de caracter, dorința politică, resurse social-economice, dar și susținere internațională.

Artur Voronin, corespondent economic

Sursa: http://resistance.today/
 Tradaptare: Ana Gherciu

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus