Marți, 4 august, Portul din Beirut a fost cuprins de un fum dens alb, iar un incediu uriaș care a culminat cu o explozie ne amintește de atentatele teroriste petrecute în Statele Unite din 11 septembrie 2001.
Totuși cauza incidentului rămâne necunoscută, însă autoritățile libaneze au identificat deja produse chimice care indubitabil au alimentat o astfel de explozie de neimaginat.
Din această chestiune rezultă mai multe întrebări la care o să încerc să dau răspunsuri: Ce căuta o cantitate atât de însemnată de nitrat de amoniu în depozitele Portului din Beirut? De ce acele aproximativ 2750 de tone de nitrat de amoniu au fost aduse în port de nava unui cetățean rus sub pavilionul Republicii Moldova? Este oare primul caz în care o navă abandonată reprezintă o amenințare? Ce legătură poate avea pandemia Covid-19 cu acest incident?
Cele aproape 2750 de tone de nitrat de amoniu care au fost detonate și au dus la respectiva tragedie sunt în strânsă legătură cu nava Rhosus care a intrat în portul Beirut pe 23 septembrie 2013, după ce a întâmpinat dificultăți tehnice.
Curios însă că acest nitrat de amoniu a fost confiscat de pe o navă cu echipaj ucrainean, o navă care era sub pavilionul Republicii Moldova care avea destinația Batumi, Georgia - Biera, Mozambic, ajungând în capitala Libanului unde a fost și descoperită încărcătura deosebit de periculoasă, care a fost mai apoi abandonată și trecută în posesia Libanului.
Din păcate, nu putem să nu vorbim și despre rolul Republicii Moldova în acest sens, pentru că nu este prima dată când apar informații în presa internațională referitoare la modul dubios în care circulă navele sub pavilion moldovenesc în apele internaționale, de asemenea și modul fraudulus în care se obține acest pavilion, cu o mită care variază de la cateva mii de euro, până la câteva zeci. Iar ca de fiecare dată, ne-am obișnuit cu o tăcere, nu avem până la acest moment o reacție a autorităților moldovene.
Această explozie, din punctul meu de vedere stârnește o foarte mare îngrijorare prin simplul fapt că la o distanță foarte mică de România, de mai puțin de 200 de kilometri, avem depozitul militar de la Cobasna, în nordul Transnistriei, unde sunt depozitate 22 000 de tone de material explozibil, arme și muniție sovietică pe care le controlează chiar trupele rusești. Practic depozitul militar de la Cobasna, păzit de 1500 de soldați ruși reprezintă o bombă cu ceas care poate provoca un dezastru de zece ori mai mare, un dezastru atât uman cât și ecologic. De aceea obiectivul de lichidare al depozitului de la Cobasna ar trebui să fie tratat de comunitatea internațională și soluționat imediat pentru a evita o catastrofă umană și materială precum cea din Beirut.
Republica Moldova rămâne în lista neagră a navigației maritime internaționale, deoarece în ultimii ani, nave cu pavilion moldovenesc au fost implicate în mai multe scandaluri internaționale, legate de abandon al navei, naufragii, trafic de persoane, intrări în porturi controlate de separatiști, dar și trafic de arme și droguri. Un caz celebru în presa internațională a fost nava Breath înregistrată în Republica Moldova, care a fost depistată în Spania cu 1,4 tone de cocaină la bord și nu este singurul caz de acest gen.