Interviu

Un interviu realizat de Vitalie Răileanu cu academicianul Mihai Cimpoi: „Vieru nu mi-a fost un prieten, ci prietenul”

– Având prin excelenţă vocaţia comunicării cu cei mici şi cu cei mari, cu cititorul de toate vârstele (or, Vieru a fost un poet cu cititori, înţeles şi ca poet al cititorilor şi prin aceştia), Grigore Vieru a avut, bineînţeles, şi vocaţia prieteniei. E de ajuns să facem referinţă la numeroasele dedicaţii care sunt semne doveditoare ale unor prietenii stimulatoare de inspiraţie. Avea marele dar de a se proiecta sufleteşte în Alţii, de a-i pune pe o undă afectivă identificatoare. Disponibilitatea sa pentru prietenie era nativă şi naivă (în sensul latin originar „natural, înnăscut”). Era formator de prietenie; îm-prietenindu-te cu el, se împrietenea cu tot ce ţinea de fire, de natural, de normal. Vieru nu mi-a fost un prieten, ci prietenul. În cazul acestei relaţii deosebite simţeai că El, în calitate de Celălalt era chiar Eul (tău) în totalitate, deplin. În temeiul acestui raport de con-structuralitate am fost permanent împreună: pe baricade, în luptele pentru limba română, la întâlniri – numeroase, de suflet – cu cititorii, la şedinţele Academiei Române, acasă la el cu oaspeţi – numeroşi şi toţi consideraţi prietenii săi –, la un pahar de tulburel sau de ţuică, ce-i plăcea foarte mult, la sfat cu maică-sa, Eudochia, pe care a iubit-o atât de mult, la discuţii interminabile despre… prieteni şi… duşmani, pe care i-a avut tot numeroşi şi i-au grăbit moartea.

– „O Istorie deschisă a literaturii române din Basarabia” este percepţia dvs. asupra literaturii, din moment ce este o selecţie – aşa cum arată clar titlul: nu Istorie, ci O Istorie?

– Da, este o Istorie şi este o Istorie deschisă, în felul acesta dând de înţeles că sunt marcat de perspectivismul şi relativismul (nihilist) nietzschean. Literatura basarabeană se aseamănă Bibliotecii din Alexandria: a fost arsă, a fost supusă „terorii istoriei” (vorba lui Eliade), având tulpina tăiată, şi-a ascuns rizomii în pământ de unde s-a alimentat cu apele freatice ale tradiţiei. Nu sunt metafore; este o realitate dramatică, tragică. Or, este de ajuns să-l dai pe Hasdeu sau pe Stere, pe Negruzzi cu o nuvelă shakespeareană sau pe Vieru – arhetipalul, care a demonstrat heideggeriana rostire de zeu a Fiinţei, ca să ai dovada peremptorie că aci s-a făcut o literatură.

– Nimic mai adevărat decât a spune că un critic literar, un asiduu cercetător nu are un stil, ci că el este un stil. Criticul, cercetătorul literar, când e mai ales de idei, trăieşte fără dubii, şi e judecat prin ele, dar nu aceasta exclusiv îl fac să fie el şi nu altul, ci modul în care le spune, expresia pe care le-a dat-o.

– Am răspuns, de fapt, la această întrebare, vorbind în termenii lui Pareyson despre „congenialitate”. Criticul cu personalitate, cu darul de a ne propune interpretarea sa, are un stil al său, un mod al său de a judeca estetica şi de a se exprima. Maiorescu, Ibrăileanu, Lovinescu, Călinescu, Vianu, Perpessicius, Streinu sunt critici cu stil diferit. „Stilul este omul”. Stilul criticului este criticul.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *