Timpul.md

Social 3 August 2015 | 17:43

Un oraș eco: 60 la sută dintre locuitori merg pe bicicletă

Semafoare special gândite pentru zilele ploioase, cu senzori care oferă prioritate cicliștilor. Sau poate piste încălzite pe care cicliști să circule când dă înghețul. Da, este realitate, și se întâmpla în orașul olandez Groningen, considerat locul în care bicicleta a devenit alternativă principală de transport.

Semafoare special gândite pentru zilele ploioase, cu senzori care oferă prioritate cicliștilor. Sau poate piste încălzite pe care cicliști să circule când dă înghețul. Da, este realitate, și se întâmpla în orașul olandez Groningen, considerat locul în care bicicleta a devenit alternativă principală de transport.

Groningen, oraș cu un aer tineresc, mai ales datorită faptului că este un important centru universitar, se poate lăuda cu un sprijin uriaș din partea autoritarilor, care au demarat un amplu proiect de încurajare și mai mare a renunțării la orice mijloc de transport care consumă carburant și încurajarea mersului ecologic.

Conform statisticilor, 61% din transportul realizat în orașul situat în regiunea nordica a Olandei se realizează prin intermediul bicicletei, peste 70% dintre aceste călătorii fiind realizate zilnic către centrele universitare, școli sau licee, scrie TheGuardian.co.uk.
La prima vedere am putea spune că este destul de mare ponderea celor care utilizează acest sistem de transport, doar că autoritățile din oraș vor și mai mult, plănuind ca și mai mulți locuitori din Groningen să aleagă la aceasta alternativa.

Semafoarele inteligente și pistele de ciclism încălzite reprezintă doar o parte din tot acest plan. Noi zone denumite „park and bike” în care bicicletele vor putea fi închiriate vor încuraja și mai mult locuitorii orașului să își lase mașinile în parcare și să opteze pentru un transport prietenos cu mediul.

Un număr de 5.000 de noi parcări pentru biciclete vor fi construite în apropierea principalei stații de tren, investiție care vine să completeze cele 10.000 de spații deja disponibile, dar care au ajuns aproape indisponibile.



„Bicicleta este principalul mijloc de transport în centrul orașului Groningen. Trebuie să facem eforturi pentru a păstra acest obicei, asta și pentru că ne confruntăm cu o creștere spectaculoasă a numărului de locuitori din oraș, punându-se o presiune uriașă pe spațiul disponibil. (…) Vrem ca mersul pe bicicletă să fie o mândrie a acestui oraș”, spune Paul de Rook, politician care zi de zi parcurge drumul pana la Primărie pe bicicleta.

Pe lângă viața universitară și spiritul viu care fac din Groningen un oraș preferat de studenți, orașul situat în nordul Olandei este încărcat de istorie, fiind o adevărată cetate. Orașul este alcătuit din canale și depozite vechi, dar este însuflețit și de o arhitectură modernă. Exact această diferență a făcut ca locul să fie o adevărată oază pentru studenți, din totalul de 200.000 de locuitori ai orașului, circa 20% sunt tineri care frecventează universitățile din oraș.

Numărul mare al tinerilor din oraș este și motivul pentru care ciclismul și mersul pe bicicletă a devenit atât de popular în Groningen, oraș cu un climat blând situat într-o zonă de câmpie.

Istoria orașului Groningen pentru încurajarea bicicliștilor datează încă din anii 70, când măsuri pentru o schimbare a modului de viață au venit tot din partea autoritarilor locale. În anii 60, numărul de automobile de pe străzile orașului creștea într-un ritm alert, la fel și în cazul celorlalte mari orașe din Olanda, moment în care politicienii au decis să înceapă construcția de autostrăzi și drumuri de mare viteza chiar prin centrul orașelor. Schimbarea a venit însă când politicianul Max van den Berg a decis să nu opteze pentru betoane și poluare, ci să încurajeze sănătatea și protejarea mediului înconjurător.

Avea numai 24 de ani și era deja responsabil pentru transportul urban în orașul olandez. „La vremea aceea totul era neclar și părea o nebunie. În locul distrugerii cartierelor, ne-am dorit să le păstram aspectul vechi și să îl facem cât mai apropiat de locuitorii orașului”, își amintește Van den Berg.

Nu doar olandezii se bucura de aceste facilitați. Inclusiv britanicii au proiect uriaș în derulare, prin intermediul căruia vor aloca sute de milioane de lire sterline pentru a dezvolta infrastructura de transport cu mijloace de transport prietenoase cu mediul.

Sursa: wall-street.ro

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus