Timpul.md

Actualitate 13 Septembrie 2019 | 00:45

Valeriu Lazăr dezminte informațiile vehiculate de Comisia de anchetă parlamentară în cazul Aeroportului Chișinău

Fostul ministru al Economiei, Valeriu Lazăr, a calificat drept populistă și neprofesionistă abordarea guvernanților actuali în cazul așa-numitului dosar al concesionării Aeroportului Internațional Chișinău (AIC).

 Potrivit lui, orice decizie cu referire la viitorul acestui proiect investițional de importanță națională și chiar regională, trebuie să fie precedată de analize complexe – juridice, economico-financiare, studii serioase de impact, consultări cu toate părțile interesate, dar nu sub presiunea unor promisiuni electorale si în baza unor argumente inventate si calcule „făcute pe genunchi". Asta în timp ce concesionarea s-a decis în baza calculelor făcute de experți internationali de cea mai inalta calificare si conform metodologiilor recunoscute (recomandate) de organizatiile europene si internationale de profil, urmându-se interesul public - de a oferi cetățenilor servicii aeroportuare calitative și sigure, la prețuri competitive și argumentate economic, atractive atât pentru operatorii avia, cât și pentru pasagerii locali sau străini.

Valeriu Lazăr a declarat că își rezervă dreptul de a ataca în judecată președinții Comisiilor parlamentare de anchetă în cazul Aerorportului Internațional Chișinău și al Băncii de Economii pentru calomnie și lezare a imaginii profesionale și de afaceri.

Potrivit lui Valeriu Lazăr, sunt lipsite de orice logică, cu atît mai mult de careva temei juridic, acuzațiile dlui Igor Munteanu de trădare a intereselor de securitate națională prin însăși faptul concesionării AIC, acesta fiind un obiectiv strategic. „Dacă mă invitau la Comisia de anchetă, îl informăm amabil și cu lux de amănunte că AIC este asimilat frontierei de stat și vamale, respectiv pe teritoriul AIC sunt prezenți fizic, conform legislației în vigoare, ofițerii a 3 subdiviziuni statale specializate și militarizate, ce au în responsabilitate asigurarea securității Statului și pasagerilor – MAI (Poliția de Frontieră), Serviciul Vamal și SIS. Nu este prerogativa Avia-Investului de a asigura securitatea frontierei și a Aeroportului contra unor eventuale atentate de ordin militar sau terorist, totodată ei fiind obligați prin lege să permită aflarea pe teritoriul AIC a reprezentanților structurilor statale abilitate și exercitarea de către acestea a atribuțiilor sale. Dacă sunt adevarate declarațiile că au fost breșe în acest sistem statal – asta chiar e grav și pericol de securitate națională, dar nu concesionarea, respectiv răspunderea trebuie s-o poarte anume funcționarii publici vizați", a spus Lazăr.

El a argumentat că concesionarea este un instrument pe larg utilizat în țările europene – în special când sunt necesare investiții capitale importante pe termen lung pentru modernizare. Cca 30 la sută din numărul total al aeroporturilor din Europa sunt concesionate, ele asigurînd un flux cumulativ de cca 50 procente din numărul total al pasagerilor. Recent, în iulie 2019 Guvernul Bulgariei a decis concesionarea aeroportului internațional din Sofia unui concern franco-german. În 2015 Guvernul Greciei a concesionat 14 aeroporturi inclusiv cel din capitala lor nordică (Salonic) unui consorțiu cu participare străină. Mult mai înainte Guvernul Angliei a concesionat aeroportul Heatrow unui operator din lumea arabă. Și aeroporturile Tbilisi și Batumi sunt concesionate. Șirul exemplelor poate urma și ar însemna că în toate aceste cazuri au avut loc „trădari de Patrie" – dacă e să urmăm logica dlui I.Munteanu.

Suplimentar, sunt lipsite de orice argumentare economică și financiară sau chiar falsuri clare afirmațiile referitoare la prejudiciile aduse intereselor naționale – Bugetului de Stat și cetățenilor – în rezultatul aplicării taxei de modernizare de 9 EURO, fiind induși în eroare nu doar opinia publică, ci și membrii Consiliului Suprem de Securitate în frunte cu Șeful Statului.

De exemplu, taxa de 9 EURO se aplică doar pasagerilor la plecare, la fel fiind scutiți de plata acestei taxe pasagerii în tranzit și copiii de pina la 2 ani. Respectiv, este absolut eronat să calculezi suma totală a acestei taxe înmultind fluxul total anual al pasagerilor la 9 EURO. Corect ar fi la 4,32 EURO (doar cca 48 % din total achită taxa). Mai mult ca atât, din această taxa se achită impozit pe venit la Stat, la care se adaugă redevența (1 %).

Eronat este calculată și suma totala a angajamentelor investiționale, ori acestea sunt indicate doar până la atingerea traficului anual de 3,2 mln pasageri (estimativ până in anul 2030), dar durata contractului de concesiune este până în 2062, respectiv in mod evident vor mai fi necesare investiții si dupa atigerea acestui numar de pasageri – indiferent de cine va gestiona pe acest orizont de timp AIC.

Șirul falsurilor și silogismelor cu care „jonglează" și prin care încearcă manipularea opiniei publice unii factori decizionali din Guvern și Comisia parlamentară de anchetă poate fi prelungit, sugestia dlui Lazar către autorități fiind să înceteze aceste practici vicioase și să abordeze subiectul onest și profesionist, ghidați în exclusivitate de interesul public, existând riscuri eminente ca Guvernul RM să se aleagă cu litigii pierdute și sancțiuni puse pe spatele cetățenilor – tot ei fiind și potențialii pierdanți și în cazul destabilizării activității Aeroportului Internațional Chișinău.
Amintim că Guvernul a anulat recent o serie de hotărâri privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, iar președintele Comisiei parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, a calificat contractul drept trădare a intereselor naționale. Cu toate acestea, nimeni din persoanele care au elaborat deciziile de concesionare nu a fost invitat pentru audieri.
 

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus