Actualitate

Viteza preţurilor în Anul Iepurelui

Imobile

Piaţa imobiliară din Moldova continuă să fie destabilizată, preţurile continuă să oscileze, iar vocile pe marginea acestui subiect sună diferit.

Numărul de tranzacţii imobiliare din acest an este mai mic cu circa 30 la sută faţă de anul trecut. Conform datelor furnizate de Întreprinderea de Stat „Cadastru”, în perioada ianuarie-octombrie, piaţa imobiliară a înregistrat 83,7 de mii de tranzacţii de vânzare-cumpărare, adică vânzări sau cumpărări de apartamente, case individuale de locuit, clădiri comerciale, terenuri agricole şi neagricole.
La polul opus se află opinia şefului departamentului vânzări imobil al unui holding solid din capitală, Dragoş Hâncu, care afirmă că piaţa imobiliară se află în creştere.
„Compania noastră a înregistrat o creştere de 30 la sută a vânzărilor. Noi nu am stopat construcţiile nicio clipă, iar tempoul de lucru nu a stagnat. Consider că piaţa mobiliară îşi revine puţin şi va fi doar în creştere, deoarece cererea oricum există.”

Şi preţurile de pe piaţa imobiliară se bat cap în cap. În timp ce expertul economic Viorel Chivriga susţine că în 2010 s-a atestat o reducere a preţurilor la imobile, faţă de anul 2009, justificată de cererea mai mică decât în anii precedenţi, Dragoş Hâncu afirmă următoarele: „În ultima jumătate de an, o dată la două – trei luni mărim preţurile, deoarece avem vânzări. E problema companiilor care nu au demonstrat că au un nume şi credibilitate în faţa clienţilor şi de aceea lansează prognoze pesimiste pe piaţa imobiliară.”
Potrivit lui Dragoş Hâncu, depinde de fiecare companie cum reuşeşte să opereze cu instrumentele de vânzări şi de flexibilitatea pe care o are în faţa clientului.
Rugat să ne furnizeze nişte prognoze pentru anul viitor, expertul Viorel Chivriga a remarcat că „preţurile imobilelor de anul viitor depind esenţial de mai mulţi factori, în special de situaţia politică”.

Automobile

Dacă anul trecut pierderile din vânzări au constituit până la 30 la sută, anul curent unii reprezentanţi ai companiilor de distribuire a automobilelor s-au confruntat cu scăderi ale cererilor pe piaţa de maşini de până la 50 la sută.
„De când e criză financiară la nivel mondial, care, bineînţeles, a afectat şi piaţa auto din Moldova, se simte diferenţa în vânzări. Acestea au scăzut foarte mult, cu 50 la sută comparativ cu 2009, iar noi am înregistrat pierderi”, spune Victoria Nevoie, directoarea departamentului Vânzări KIA MOTORS. De aceeaşi părere este şi reprezentantul filialei „Mitsubishi” al „Autocentru ELITA-5”, Alexandru Chiril, care a adăugat: „Piaţa nu vrea nici să cumpere, dar nici preţuri mai mari la maşini, dar speranţa noastră rămân modelele noi, care urmează a fi aduse.”
Dealerii sunt nevoiţi să facă oferte cât mai atrăgătoare potenţialilor cumpărători. „Avem oferte speciale la toate autoturismele care vor fi prezentate în stoc până la 6 ianuarie, iar discounturile sunt de la 500 la 1200 de euro, în funcţie de model”, anunţă directorul Centrului „Auto Skoda”, Maxim Buzdugan. „Întotdeauna facem cea mai bună ofertă clientului, de la trei până la zece la sută reducere, ca să obţinem o vânzare.

Şi totuşi, trimestrul al IV-lea al anului a început să aducă veşti bune, întrucât vânzările au început să crească”, ne-a spus Victoria Nevoie.
Criza nu a fost mai blândă nici cu comercianţii maşinilor second-hand, deoarece, potrivit datelor, vânzările maşinilor de mâna a doua, pe piaţa auto din Republica Moldova au scăzut şi ele cu peste 30 la sută.
Dacă e să dăm un pronostic al preţurilor la maşini pentru anul 2011, atunci părerile sunt împărţite. Expertul în economie Viorel Chivriga a precizat că deşi s-au înregistrat unele reduceri de vânzări pe piaţa auto, în principiu preţurile la automobile ar trebui să rămână constante. Şi reprezentanţii companiilor auto au confirmat ideea că preţurile la automobile nu se vor majora, însă există tendinţa unei ajustări de preţ la nivel mondial, care ar putea determina o creşterea redusă a
preţului unei maşini cu 100-200 de euro, în dependenţă de marcă, potrivit directorului Centrului auto „Skoda”.

Produse alimentare

Sărbătorile de iarnă vor goli buzunarele moldovenilor. Este luna cadourilor şi a meselor copioase, iar comercianţii din pieţe şi supermarketuri ştiu cel mai bine cum să-şi asigure câştigul.

Deşi mai sunt câteva săptămâni până la sărbători, tarabele din piaţă sunt doldora de oferte generoase, însă nu şi la preţ.
„Eh, e prea scump, prea scump”, nu ezită să spună unii cumpărători. Şi asta pentru că preţurile la carne, produse lactate, legume şi fructe au crescut în ultimele zile cu câţiva lei. Dacă în urmă cu o săptămână varza şi conopida costau între trei şi patru lei şi, respectiv, 25 de lei, acum kilogramul de varză ajunge la cinci lei, iar de conopidă la 30 de lei. Şi preţurile la morcovi, roşii sau ardeii s-au scumpit cu trei-cinci lei. Însă comercianţii nu dau asigurări că în pragul sărbătorilor nu vor afişa noi majorări. „Pe 24 decembrie, dacă veniţi, veţi vedea că toate legumele vor fi mai scumpe cu minim cinci lei. Ciupercile nu vor fi 26 de lei, dar 35, varza chinezească este foarte solicitată atunci şi poate costa până la 40 de lei kilogramul, nu ca acum – 30”, ne spune un comerciant din Piaţa Centrală.

Nici citricele nu cedează din preţ. Bananele costă de la 17 lei în sus, kiwi – 25 de lei, iar portocalele – de la 18 în sus, şi asta tot până în ajunul sărbătorilor, deoarece vânzătorii de citrice susţin că atunci preţurile vor fi altele – cu cel puţin trei lei mai scumpe.
De asemenea, brânza de oi sau de vaci, care costă acum 60 şi, respectiv, 40 de lei, se va scumpi şi ea cu cinci-zece lei, potrivit vânzătorilor.
În aceste zile, oamenii nu se prea îmbulzesc să cumpere carne. Totuşi, vânzătorii speră că de sărbători vor putea majora preţurile: „Acum vindem carnea de porc cu 60-65 de lei, dar de Anul Nou o vom vinde la 75-80 de lei. Şi carnea de pui va fi mai scumpă cu zece lei”.
Potrivit magistrului în economie, Virgil Mărgineanu, fenomenul majorării preţurilor în ajun de sărbători este un lucru firesc, întrucât regula economiei de piaţă, în care dictează cererea şi oferta, presupune că atunci când creşte cererea, cresc şi preţurile. „Lumea vrea să consume, mai ales că suntem în preajma sărbătorilor. Chiar şi în mod normal, consumăm mai mult decât de obicei,dar în momentul ăsta lumea tinde să cumpere şi mai mult.”

Experţii prognozează că nici în Anul Iepurelui preţurile la produsele alimentare nu vor sta pe loc. „Anul viitor, preţurile la alimente vor creşte, pentru că, din păcate, se vor scumpi resursele energetice; de altfel s-a majorat şi preţul la carburanţi, ceea ce va duce neapărat la creşterea tuturor produselor de consum alimentar”, spune Virgil Mărgineanu.

Electrocasnice

Magazinele specializate din capitală afişează promoţii cât mai atrăgătoare pentru a atrage cumpărătorii. „Preţuri excelente”, „Reducerea anului” sau „Combinaţia de succes” sunt doar unele dintre strategiile retailerilor de electrocasnice pentru a avea vânzări. „Avem ofertă generoasă la aspiratoare: clientul cumpără un aspirator cu 589 de lei şi îl ia pe al doilea gratuit, iar dacă până acum putea cumpăra un televizor LCD cu 7190 de lei, acum îl poate lua acasă cu 5599 de lei”, ne spune Alexandru Cibotari, reprezentant al unui lanţ de magazine de electrocasnice din Chişinău.

A fost pus la punct un întreg sistem de bonusuri: pentru orice produs cumpărat, clienţii primesc cadou un card de reduceri, iar ulterior, la orice cumpărare, vor beneficia de alte reduceri.
Din păcate însă, de anul viitor se aşteaptă majorări şi la aparatele de uz casnic, cu zece la sută „Aceste scumpiri vor dura până în primăvară, după care reducem din nou preţurile”, ne-a spus managerul unui magazin de electrocasnice.

Vestimentaţie

În acest sezon, nici hainele nu sunt ocolite de reduceri. Chiar dacă e vorba de un brand anume, unele magazine afişează topiri de preţuri începând de la 20 până la 50 la sută. Altele însă îşi vor elibera stocul abia după Revelion.
„ E verificat deja că, timp de mai mulţi ani, nu se cumpără întregul an atât cât se cumpără în noiembrie şi, în special, în decembrie, când e luna cadourilor. E o tradiţie deja să cumpăram haine, electrocasnice în aceste luni, deoarece merg foarte bine şi în calitate de cadouri”, conchide Virgil Mărgineanu.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *