Timpul.md

Internațional 23 Noiembrie 2015 | 07:40

(ANALIZĂ) Cum încearcă Germania să oprească propaganda Statului Islamic

După atentatele din Paris, autoritățile sunt din ce în ce mai îngrijorate de propaganda Statului Islamic, care a cuprins Internetul și care a atras în ultimii ani circa 20.000 de islamişti străini, inclusiv 3.000 de occidentali, potrivit estimărilor serviciilor secrete occidentale.

Autoritățile din Germania se confruntă cu un val de islamiști radicali și a luat o serie de măsuri pentru a contracara mesajele propagandistice ale islamiștilor din mediul online, însă, deocamdată fără rezultate, scrie Der Spiegel.

Serviciile de securitate germane, depășite de propaganda SI

Autoritățile germane au reacționat rapid după atentatele din Paris, sporind controalele la granițele țării, în gări și aeroporturi și alte locații vulnerabile. Biroul Federal pentru Protecția Constituției (BfV), serviciul de securitate internă al Germaniei, a început să îi supravegheze mai atent pe cei 402 indivizi din Germania care au fost indentificați ca islamiști periculoși. De asemenea, supravegherea asupra comunității salafiste a fost înăsprită.

Cu toate acestea, serviciile de securitate au fost obligate să recunoască că în fața altor tipuri de amenințări, respectiv cele din online, sunt depășiți. Astfel, atacurile din Paris au fost aplaudate într-o porțiune a Internetului din Germania, iar tinerii islamiști au distribuit imagini pe Snapchat și Twitter cu cadavrele celor care au pierit în atac, dar și cu chipurile șocate ale parizienilor.

Citește și: Atentatele din Paris. Mesajul CUTREMURĂTOR al unui văduv pentru terorişti: Nu vă dăruiesc ura mea

Germania se teme că islamiștii germani ar putea să se radicalizeze după atacurile de la Paris și că vor ieși din lumea virtuală pentru a acționa în lumea reală.

”Atacurile din Franța pot servi drept exemplu sau stimulent pentru asasini imitatori care pot plănui propriile lor atentate”, a avertizat Holers Munch, președintele Biroului Federal al Poliției de Criminalitate (BKA). Astfel, el a subliniat că reacțiile ”euforice” ale unor indivizi, pe Internet, după atentate sunt motive de îngrijorare.

Statul Islamic, expert în social media?

Experții BKA, ai Serviciului Federal de Securitate (BND) și BfK au suspectat de mult că intenția Statului Islamic este de a recruta noi luptători jihadiști cu ajutorul rețelelor de socializare. Ei sunt uimiți de cât de sofisticat acționează pe Internet jihadiștii despre care se spune că trăiesc ca în Epoca de Piatră. Experții în islamism au atribuit 46.000 de conturi de Twitter propagandiștilor și suporterilor SI.

Circa 1000 de înregistrări video realizate de Statul Islamic circulă pe Internet. În unele, sunt surprinse decapitări, execuții în masă și măceluri de pe câmpul de luptă, însă în altele apar copii zâmbind la școală, polițiști în trafic și agricultori. Mesajul islamiștilor este: ”Uitați cât de puternic și de minunat este califatul”.

Într-un videoclip de nouă minute și jumătate, publicat în septembrie pe Internet, este suprinsă viața minunată pe care o duce ” Abu Youssef al-Almani”, un bărbat islamist cu ochii albaștri și barba roșcată, care este imaginea rețelei teroriste. Bărbatul este surprins în timp ce își ia copilul de la școală și cumpărând scutece, ciocolată și un Kalashnikov de jucărie pentru băiatul lui, îmbrăcat într-o uniformă a Statului Islamic.

Această ”realitate” este cea pe care Statul Islamic vrea să o prezinte suporterilor săi, pentru a-i atrage. Chiar dacă pare greu de crezut, imaginile dau rezultate, potrivit Der Spiegel.

În octombrie, cercetătorul Charlie Winter a publicat articolul ”Documentarea Califatului Virtual”. Pentru a scrie articolul, Winter a studiat timp de 30 de zile publicații ale Statului Islamic. A examinat în total 1.146 de videoclipuri, fotoreportaje, mesaje audio și alte materiale de propaganda răspândite de gruparea teroristă.

Concluzia lui a fost că, chiar dacă în materiale nu lipsește violența, mai mult de jumătate din propaganda islamistă prezintă zonele controlate de jihadiști din Siria și Irak ca o utopie a Orientului Mijlociu. În multe videoclipuri, este surprinsă camaderia dintre jihadiști și generozitatea de care dă dovadă SI față de cei care se convertesc.

Tinerii, vulnerabili în fața propagandei SI

Mesajele Statului Islamic conving, mai ales în Germania, spun oficiali ai serviciilor de securitate germane. După ce SI a proclamat un califat în iunie 2014, BfV a constatat că numărul salafiștilor a crescut semnificativ. Astăzi există peste 7.900 de persoane care susțin SI, care s-au organizat în 100 de celule. Un oficial a declarat că ”propaganda islamistă de pe Internet are un efect emoțional imens, care nu trebuie subestimat”.

În majoritatea cazurilor, tinerii care rezonează cu mesajele radicalilor sunt cei lipsiți de perspective pentru viitor. Un astfel de exemplu este districtul Tannenbusch, din Bonn, unde imamul radical Ibrahim Abou Nagie este o figură influentă. Tannenbusch rămâne o bază islamistă și astăzi. Mai mulți tineri din acest district au plecat să lupte pentru SI în Siria.

Citește și: Islamistul care a revendicat atentatele din Paris este cetăţean francez

De asemenea, și în Lohberg, un district cu 6.000 de locuitori din orașul Dinslaken, mesajele Statului Islamic au fost atât de puternice, încât 24 de tineri s-au alăturat războiului în numele lui Allah. Majoritatea au murit.

Facebook-ul a înlocuit moscheile

Poliția și serviciile secrete încearcă să prevină plecarea tinerilor în Siria și să îi supravegheze intens pe radicali înainte de a se produce vreun rău. Însă, având în vedere cât de fermecătoare sunt mesajele islamiștilor, nu este încă clar dacă tactica autorităților funcționează.

”Statul Islamic este prima rețea teroristă care a realizat ce impact pot avea prin rețelele de socializare”, a spus un fost agent FBI, Ali Soufan.

De asemenea, psihologul Ahmad Mansour, un fost islamist, a spus că propaganda islamistă de pe Internet acționează ca un stimulent.

”Mulți tineri musulmani își iau informația despre islam de pe Internet. Ei trăiesc într-o societate digitală paralelă, în care Facebook-ul, Twitter-ul și Snapchat-ul au înlocuit moscheile”, a spus psihologul.

Statul Islamic, un brand

Mai mult, Statul Islamic s-a transformat într-un brand global, cu imaginea și simbolistica proprie: steagul negru cu primul capitol din Coran și bărbatul cu ochii albaștri care este surprins ducând o viață idilică în filmele de propagandă.

Suporterii Statului Islamic au un vocabular specific, bogat în fraze golite de conținut. De asemenea, ei au și muzica lor. Este faimos cazul raperului german Denis Cupert, care s-a alăturat Statului Islamic și a continuat să compună melodii de propagandă pentru ei.

De asemenea, gruparea jihadistă are propriile sala publicații, cea mai cunoscută fiind revista Dabiq.

Mesajele SI, interzise în Germania

Politicienii din Vest au fost lipsiți de putere în fața campaniei de publicitate globală a Statului Islamic, notează Der Spiegel. În septembrie 2014, ministrul de Interne german a declarat că este ”timpul să recunoaștem că s-a format un fel de cultură populară care susține activitatea Statului Islamic în Germania”. Tot atunci, ministrul de Interne Thomas de Maiziere a interzis activitățile suporterilor Statului Islamic în Germania. Astfel, cei care distribuie simboluri ale Statului Islamic pe Internet sau pe stradă riscă închisoarea. ”Propagandiștii islamiști au devenit mai atenți și șterg mesajele mai repede”, a spus ministrul.

Totuși, oficialii înțeleg că aproape orice mesaj, fotografie, videoclip publicat pe Internet rămâne pe Internet pentru totodeauna. Chiar dacă a fost șters de pe Facebook, mesajul poate reapărea pe Snapchat, spre exemplu.

Anonymous le-a declarat război


Filiala franceză a grupului de hackeri Anonymous a declarat "război cibernetic" reţelei teroriste Stat Islamic.

"Atacurile de la Paris, comise de reţeaua teroristă Stat Islamic, nu pot rămâne nepedepsite. De aceea, toti activiştii grupului Anonymous îi vor vâna pe membrii acestei organizaţii în întreaga lume. "Viermilor care aţi omorât oameni nevinovaţi veţi fi vânaţi aşa cum i-am urmărit pe autorii atacurilor comise la revista Charlie Hebdo. Să vă aşteptaţi la o reacţie masivă din partea Anonymous, vă vom găsi, nu ne ne vom lăsa", a declarat un reprezentant al organizaţiei de hackeri, într-o înregistrare video.

sursa: romanialibera.ro

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus