Economie

Criza politică amână realizarea unor proiecte de sute de milioane de euro

Unul dintre cele mai mari și ambițioase proiecte de modernizare a infrastructurii de transport a Moldovei – modernizarea întreprinderii de stat Calea Ferată a Moldovei (CFM) bate pasul pe loc. De vină este criza politică.

Lansat cu surle și trâmbițe un an în urmă, când prim-ministrul de atunci Iurie Leancă și Directorul pentru Transport al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Sue Barrett, au semnat Acordul între Guvernul Republicii Moldova și BERD privind finanțarea proiectului de modernizare a CFM, proiectul are deja o întârziere de aproape un an, fiind blocat în coridoarele puterii.

Amânare pentru încă nouă luni

Banii urmau a fi alocați prioritar pentru achiziția a zece locomotive noi multifuncționale și furnizarea de facilități de depou aferente. De asemenea se prevede finanțarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare ( în special înlocuirea de cale și balast ) în cadrul coridoarelor existente, care urmează să fie confirmat într-o etapă ulterioară.
La fel se prevede introducerea unui sistem informatizat de gestionare a energiei și contractarea de servicii de consultanță pentru supervizarea lucrărilor de reabilitare și pentru un studiu de fezabilitate pentru a identifica investițiile prioritare în infrastructură.

BERD va aloca în 2015 primii bani pentru modernizarea Căilor Ferate din Moldova

Potrivit BERD achiziția de locomotive era de așteptat să înceapă în aprilie 2015, iar startul licitației pentru contractarea sistemelor de management energetic trebuia să fie dat în al doilea trimestru din 2015.

Săptămâna trecută BERD a fost nevoită să anunțe un nou termen pentru începerea procedurilor de achiziție – finele lunii noiembrie 2015, iar perioada de realizare a licitațiilor a fost stabilită până la 3 august 2016. Motivele acestei întârzieri nu au fost anunțate de bancă.

Criza politică e de vină
Alina Diacenco, șefa direcției relațiile externe de la CFM susține că întreprinderea a îndeplinit toate condițiile pentru obținerea banilor.
„Ce a depins de întreprinderea totul s-a realizat. Nu e vina noastră că instituțiile de stat nu au dus până la capăt procedurile de aprobare”, a declarat Alina Diacenco.

Astfel acordul de credit prevedea că întreprinderea Calea Ferată din Moldova va beneficia de o finanțare de 116,5 milioane de euro sub formă de credit de 52,2 milioane de euro de la BERD, 52,5 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții, precum și fonduri de la Comisia Europeană.

Continuare pe www.mold-street.md 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *