Actualitate

Cum evitam izolarea Moldovei?

In pofida unei detensionari superficiale la Chisinau, Moldova continua sa fie suspendata deasupra abisului. Pericolul izolarii internationale a RM este real. Daca situatia curenta de restrictii impotriva libertatilor politice, presiunile asupra Opozitiei, mass-media si societatii civile vor continua, consecintele se vor face resimtite destul de rapid, in special, pe directia europeana a politicii externe a RM.

Un inghet al situatiei curente nu este suficient. Fara derularea filmului inapoi, si revenirea in albia Constitutiei RM, vom observa o degradare treptata, dar sigura a relatiilor Moldova-UE cu consecinte grave pentru stabilitatea economica si politica a tarii. RM, deocamdata, nu este Belarus, dar in ultimele saptamani a reusit sa faca un salt fenomenal in aceasta directie. Prin urmare, o analiza a relatiilor Belarus atat cu UE, cat si cu Rusia, poate elucida pericolele izolarii pentru Moldova.
In decursul anilor Belarusul a avut probleme sistematice de incalcare a drepturilor omului, restrictii asupra ONG-urilor, mass-media si a Opozitiei. Drept urmare, UE a introdus restrictii de calatorie pentru 40 de oficiali belarusi, inclusiv presedintele Lukasenko (restrictii temporar suspendate), ministrul de Interne, seful Serviciului de Securitate etc. UE uneori recurge la astfel de restrictii impotriva oficialilor care se fac responsabili de incalcarea drepturilor omului. Intr-un scenariu si mai negativ unele state UE pot introduce si de sine statator astfel de restrictii. Astfel, Estonia a introdus restrictii de calatorie pentru mai multi lideri ai organizatiei rusesti „Nashi”, inclusiv Vasili Iakimenko, acum inalt functionar de stat in Rusia. Si pentru ca Estonia este in spatiul Schengen, acesti cetateni rusi nu pot calatori nicaieri in UE. Relatiile proaste dintre UE si Belarus au afectat si comertul. In 2006, UE a retras beneficiile comerciale GSP, restrictionand exporturile Belarusului in UE.
Orice racire serioasa a relatiilor Moldova-UE ar avea consecinte economice si politice catastrofale pentru Moldova. Peste 50% din comertul exterior al RM revine UE (si circa 15% cu Rusia). Deteriorarea relatiilor cu UE va contamina treptat si relatiile comerciale cu UE, afectand si exporturile RM. Piata rusa nu va putea absorbi aceste exporturi, in special, in conditiile in care Rusia este afectata de criza economica mondiala mai mult decat UE. Orice dublare sau triplare a exporturilor RM spre Rusia este exclusa. Racirea relatiilor cu UE ar afecta si perspectiva liberalizarii vizelor, un subiect extrem de sensibil pentru majoritatea statelor UE. Eliminarea vizelor nu va depinde doar de implementarea unor masuri tehnice de catre RM, ci, inainte de toate, de climatul politic al relatiilor Moldova-UE. Iar acest climat este serios contaminat de faptul ca RM se misca rapid in directia opusa democratizarii. Nu e greu sa ne imaginam cat de greu ar fi lovita RM daca Ucraina si Rusia ar obtine eliminarea vizelor UE inaintea Moldovei…
Tot Belarusul sugereaza cateva lectii referitoare la parteneriatul cu Rusia. Cu cat mai izolat devenea Minskul in plan international, cu atat mai dificile erau relatiile sale cu Moscova si cu atat mai categorice cerintele Rusiei. In ultimii ani, Rusia niciodata nu a facut cadouri financiare Belarusului. Tot sprijinul oferit Minskului era conditionat de concesii politice sau economice majore. Din care cauza, in ultimele sapte-opt luni, Lukasenko a incercat disperat sa se apropie de Occident, apeland si la Fondul Monetar International pentru asistenta. Dar aceste eforturi sunt prea tarzii pentru a putea elibera tara din clestele izolarii. Niciun stat CSI nu a primit asistenta rusa masiva de tipul fondurilor americane „Provocarile Mileniului”, care au fost cheltuite pentru dezvoltarea infrastructurii in Georgia. Rusia doreste sa-si ajute aliatii din CSI, dar nici mass-media ruse si nici declaratiile oficiale nu reflecta in adevarata masura impactul crizei economice in Rusia. Marile companii rusesti datoreaza 420 mlrd. USD creditorilor internationali. In februarie Compania de stat „Rosneft” a fost nevoita sa imprumute 25 mlrd. USD de la China pentru a-si acoperi datoriile, iar ministrul rus al Finantelor a anuntat ca tara sa va cauta sa imprumute fonduri pe pietele financiare internationale. In plus, Rusia a promis deja asistenta financiara la jumatate de CSI – 7,5 mlrd. USD pentru Eurasec, 5 mlrd. pentru Ucraina si sume ceva mai mici pentru Belarus, Kargazstan si, probabil, Moldova. Realitatea e ca Rusia nu isi poate permite toate aceste cheltuieli. Rusia nu poate salva toate economiile din CSI, si prin urmare ajutorul pe care il va putea oferi partenerilor sai va fi selectiv, limitat si conditionat de concesii politice majore.
In aceste circumstante externe dificile, politica interna din RM pare sa agraveze situatia. Violenta cu care s-a reactionat la criza politica creeaza impresia ca o minoritate de factori de decizie imping intregul guvern intr-o directie ce va fi catastrofala pentru intreaga Moldova inclusiv pentru partidul de guvernamant. Majoritatea actorilor politici importanti din PCRM nu ar avea nimic de castigat din izolarea internationala a RM. Multi dintre ei sunt politicieni tineri care vor ramane relevanti in politica din RM pentru urmatorii 20 de ani si nu ar avea niciun viitor intr-o tara saraca, autoritara, mica si izolata. Multi dintre acestia au investit ani de munca in integrarea europeana si acum risca sa vada toate aceste progrese anulate in doar cateva saptamani. Si acei politicieni care au promovat reglementarea conflictului transnistrean in ultimii ani stiu bine ca principala sursa de putere a RM in negocierile cu Transnistria si Rusia rezulta din sprijinul UE (a Misiunii EUBAM si a faptului ca anume UE a fortat companiile din Transnistria sa se inregistreze la Chisinau). In final, presedintele Voronin – care probabil se gandeste la locul sau in istorie – trebuie sa isi dea seama ca istoria il va judeca in mare parte pentru ce face de acum inainte si nu doar pentru ce a facut in ultimii ani. Mai ales in conditiile in care tentatia de a ramane de facto sef de stat este destul de mare…
Pentru a evita perspectiva izolarii, politica din RM trebuie sa revina acolo unde a fost acum cateva luni, in urma unei solutii negociate, nonviolente dintre Opozitie si Guvern. Si orice pasi de iesire din criza – fie prin renumararea voturilor, verificarea listelor electorale, anuntarea amnistiei, investigarea evenimentelor de dupa alegeri si a ilegalitatilor comise atat de unii protestatari, cat si de unii politisti – trebuie sa se faca de catre Guvern si Opozitie impreuna, cu mediere din partea UE. UE poate contribui la reconcilierea RM atat prin rolul sau de mediator, dar si prin trimiterea la Chisinau a unei misiuni de asistenta ce ar ajuta RM sa isi reformeze structurile de forta de o maniera ce ar apropia, nu izola Moldova de restul Europei.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *