Actualitate

Cum înlătură Consiliul Concurenţei concurenţa de pe piaţa zahărului

O decizie controversată ce demonstrează destul de elocvent ce și cum se întâmplă pe această piață a fost adoptată recent de Consiliul Concurenţei şi care are deja efecte negative pentru imaginea ţării şi piaţa zahărului.

Denumirea ca pretext pentru a elimina concurenții de pe piaţa zahărului?

Pe 14 iulie 2017, Plenul Consiliului Concurenței a decis că Oficiul Teritorial Edineț al Camerei Înregistrării de Stat (CÎS) ar fi încălcat, în ianuarie 2011, prevederile articolului 12 alin. (1) lit. b) din Legea concurenței din 11 iulie 2012, atunci când a înregistrat întreprinderea Moldova Zahăr SRL (care deţine fabrica de zahăr de la Cupcini, achiziționată de compania polonă Krajowa Spolka Cukrowa SA). Totodată Consiliul a decis să oblige CÎS ca în termen de 60 de zile “să asigure încetarea încălcării constatate”.

Autoritatea responsabilă de protecţia concurenţei a adoptat decizia în baza plângerii depuse pe 5 iulie 2016 de compania Sudzucker-Moldova SA (parte a grupului german Sudzucker). Ultima susţine că întreprinderii Moldova Zahăr SRL i s-a acordat un privilegiu „prin înregistrarea denumirii de firmă „Moldova Zahăr”, cu care reclamantul este concurent pe piața fabricării și comercializării produsului – zahăr”.

În susținerea afirmațiilor din plângere „Sudzucker-Moldova” SA s-a referit la “practica Germaniei de acordare a permisului de utilizare a cuvântului „german” în denumirea de firmă și a prezentat o listă cu 1.698 de denumiri respinse de către autoritățile germane ca fiind incompatibile cu principiile generale admise”.

Un alt argument invocat este faptul că potrivit datelor CÎS, în ţara noastră au fost înregistrate 385 de companii cu sintagma Moldova, dintre care doar 7 companii în denumire au şi sintagma „Moldova” și denumirea produsului: Moldova Telecom SRL, Moldova-Leasing SRL, Moldova-Port SRL, Moldova Combustibil SRL, Moldova-Tur SA, Internet-Moldova SRL și Moldova Zahăr SRL, transmite mold-street.com

În plus, Sudzucker-Moldova a prezentat şi rezultatele unui studiu care ar arăta că „la respondenți, denumirea companiei „Moldova Zahăr” se asociază cu zahărul produs autohton, iar 83% din respondenți consideră zahărul comercializat de compania Moldova-Zahăr, produs în Moldova”. Ultima ar fi eronată, deoarece Moldova Zahăr importă zahăr. Ce volum de zahăr a importat şi comercializat, însă, nu s-a precizat.

Având la îndemână aceste argumente, Consiliul Concurenței a decis că poate aplica retroactiv prevederile Legii concurenței şi să oblige CÎS să anuleze actul de înregistrare.

Citiți în continuare pe  mold-street.com

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *