Actualitate

Directorii nu mai cerşesc bani, ci investesc

Elevii au mulţumit autorităţilor pentru autobusul oferit, însă au atras atenţia asupra faptul că, din cauza drumului prost, iarna este aproape imposibil să urci dealul cu autocarul pentru a ajunge la şcoală.

La un an de la aplicarea reformei structurale în raionul Râşcani, ministrul Educaţiei a vizitat şcoala de circumscripţie din Costeşti, unde şi fac studiile şi 101 elevi din patru localităţi vecine: Duruitoarea Veche, Dămăşcani, Păşcăuţi şi Petroşeni, pentru a vedea cum se derulează procesul de optimizare şi cu ce probleme se confruntă elevii.

În raionul Râşcani au fost reorganizate şase gimnazii, o şcoală primară şi trei filiale ale unor gimnazii. În toate instituţiile de învăţământ reorganizate în prezent sunt şcoli primare – grădiniţe. Potrivit autorităţilor, nu a rămas fără serviciu niciun profesor. „La început, părinţii şi profesorii erau îngrijoraţi de aceste schimbări, dar după un an şi jumătate nu avem pretenţii de la părinţi. Probleme există doar în privinţa drumului, care este foarte prost, însă sperăm să-l reparăm”, a subliniat Viorel Dandara, şeful Direcţiei generale învăţământ, tineret şi sport Râşcani.

Aceeaşi doleanţă a avut-o şi eleva clasei a XI-a Svetlana Naforniţa din satul Dămăşcani, care l-a întrebat pe ministru: „Aţi putea să reparaţi drumurile pentru că, iarna, din cauza gheţuşului nu putem ajunge la liceu?” Eleva spune că s-a bucurat mult când a fost adus autobusul, căci până atunci îşi făcea studiile la Petroşani şi trebuia să meargă trei kilometri prin pădure în fiecare dimineaţă până la şcoală. „Uneori trebuie să stăm înghesuiţi pe scaune, fiindcă suntem mulţi, dar oricum este mai bine decât să mergem pe jos”, ne-a spus ea.

În urma reformei structurale, a fost închisă şcoala primară din Dămăşcani, iar în loc a fot deschisă o bibliotecă sătească. În trei încăperi mici activau două profesoare şi 16 copii din trei clase diferite, iar unele obiecte erau predate simultan. Irinei Ureche, învăţătoare de clasele primare, originară din Dămăşcani, după reformă învăţătoarea a fost angajată la şcoala de circumscripţie. „La început, am primit cam reticentă vestea reformării şcolii, îmi era frică de modul cum voi fi primită aici. Am venit ca asistent pe transport, aveam grijă de copii în timpul transportării, dar acum predau la clasa a III-a. Pe drum facem circa 15 minute”, spune învăţătoarea.

Potrivit Liliei Iachimciuc, directoarea Liceului „Silvian Lucaci” din Costeşti, înainte liceul nu primea finanţare suficientă şi cea mai mare parte a banilor erau direcţionaţi spre salarizare, dar odată cu aplicarea noii metode de finanţare există o mai mare preocupare pentru crearea condiţiilor de studii. „Anul trecut am renovat sistemul de încălzire a instituţiei, am investit în procurarea literaturii, am cumpărat mobilier pentru câteva săli de clasă şi echipament sportiv necesar”, a menţionat directoarea.

Ministrul Educaţiei consideră, în baza experienţei raionului Râşcani, că reforma e foarte necesară, deoarece formula nouă de finanţare sporeşte responsabilitatea directorilor, care „nu vor trebui să umble cu mâna întinsă la primărie, mai ales că am avut cazuri când primarii redirecţionau banii destinaţi şcolii pentru reparaţia drumului sau alte chestiuni care nu aveau nimic în comun cu problematica şcolară”.

În total, în cadrul proiectului „Educaţie de calitate în mediul rural”, finanţat de Banca Mondială, în 2010, au fost create 11 şcoli de circumscripţie la care sunt transportaţi cu zece autobuze şcolare 1200 de elevi din raioanele Căuşeni şi Râşcani. Iar din toamna anului curent alţi 787 de elevi din 11 raioane vor fi transportaţi la şcolile de circumscripţie. Urmează să fie procurate încă 35 de autobuse şcolare în valoare de peste 2,6 milioane de dolari.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *