Economie

„Foaie verde lobodă” sau cum agricultorii nu au devenit importatori de motorină

Încă din 2012 agricultorii au insistat ca Legea privind piața produselor petroliere să fie modificată ca ei să importe motorină fără intermediari. După nenumărate proteste în care cereau autorităților „să demonopolizeze piața agroalimentară și să aibă acces la produse petroliere fără intermediari”, agricultorii au convins responsabilii. Astfel, din 1 aprilie, ei pot să importe motorină pentru consum propriu.

Agenția Națională pentru Reglementarea în Energetică a Republicii Moldova poate retrage autorizația de import dacă motorina a fost utilizată în alte scopuri decât pentru consum propriu sau dacă „producătorul agricol a comis în mod repetat fapte ce constituie încălcări ale regimului mărfurilor accizate conform Codului fiscal al Republicii Moldova”. O nouă autorizație de import al motorinei va putea fi obținută după 24 de luni de la retragerea autorizației. Prin urmare, dacă agricultorul utilizează motorina altfel decât cere legea, inspectorii fiscali vor interveni.

Producătorii mici utilizează puțină motorină

În autorizația de import al motorinei, Agenția stabilește cantitatea ce urmează a fi importată în funcție de suprafața terenurilor agricole deținute în proprietate sau în arendă. Ministerul Agriculturii a calculat că fermierii au nevoie de aproape 111 litri de motorină pentru prelucrarea unui hectar de pământ.

În acest sens, producătorii agricoli mici spun că nu este rezonabil să importe direct motorină, întrucât au prea puțin teren. „Noi utilizăm pe an mai mult de 40 tone de motorină și 5-7 tone de benzină. Nu cred că o să fie ușor și mai comod să import”, mărturisește Vitalie Sacalenco, directorul Întreprinderii „Ghermes-Agroservice” .

Un alt producător de fructe spune că autoritățile au făcut o farsă agricultorilor. „Modificarea aceasta în lege este „foaie verde lobodă”, pe lângă grijile care le au producătorii. Noi cheltuim 20 de tone de motorină, dar sunt până la 100 de griji în afară de aceasta. Mie îmi trebuie oameni, evaluări, trebuie să ai o licență, un ambalaj, un transport, trebuie să ai de la cine să imporți, trebuie să ai cui să transferi banii să nu apară șmecherii mai târziu. Eu cred că este o farsă. Dacă au vrut să ajute, trebuia să se gândească cum să o facă. Schimbarea aceasta e bună pentru a-și face o platformă, să arate că ei au încercat să facă ceva pentru agricultori. Se vorbește că totul e bine și frumos. Fotografiem în stânga, dreapta și noi toți suntem businessmeni”, afirmă directoarea companiei „Delectar S.R.L”.

Președintele Asociației „Moldova Fruct” Vitalie Gorincioi a declarat pentru ziarul TIMPUL că modificarea în lege „parcă este favorabilă agricultorilor, însă trebuie perfecționată. Producătorii de fructe sunt producători mici. Întreprinderile noastre mici și mijlocii vor importa foarte rar motorină, pentru că ei au nevoie de cantități mici și nu își permit. S-ar putea crea cooperative de întreprinzători cum sunt în alte țări și unde sunt mai mulți producători, s-ar solicita cantități mai mari care ar fi atractive și pentru vânzătorii de produse petroliere”, susține președintele asociației.

Mai mult, reprezentantul producătorilor de fructe explică cum funcționează importul printre producătorii mici și mijlocii. „De exemplu, aveți nevoie de o tonă și jumătate de motorină pe an. Un vagon are 60 de tone. Câți fermieri trebuie? În jur de 40, să presupunem. Atunci când te duci cu un singur vagon la o rafinărie din România, ți se oferă un preț care nu diferă de prețul de la rampă din alimentările din Chișinău”, calculează Vitalie Gorincioi.

Normă pentru stimularea asocierii fermierilor

Alexandru Slusari, președintele Asociației Republicane a Producătorilor Agricoli „UNIAGROPROTECT”, spune că această normă a fost introdusă pentru a stimula asocierea fermierilor. „Din start era clar că pentru fiecare în parte o să fie greu de adus motorină. Noi am pus miza ca să stimulăm asocierea. Fiecare fermier, fie mic sau mai mare, are nevoie de 50-100 tone de motorină. Dar pentru a obține un preț bun, clar lucru că trebuie să aduci 20 mii de tone, 30 mii de tone de motorină. Și aceste cantități pot fi aduse în cazul în care fermierii cooperează. E complicat, cu 20 de tone nu poți să obții același preț, iar dacă iei 10 mii tone de motorină, poți obține o reducere semnificativă”, spune Alexandru Slusari.

Președintele susține că s-a format o cooperativă de întreprinzători care au depus o cerere la ANRE. „Cooperativa de întreprinzători „Agrostoc” care întrunește peste 100 de fermieri a depus cerere la ANRE și a primit refuz pe motiv că nu este clar stipulată în legislație procedura pentru cooperative, deși în câteva locuri în lege este prevăzut expres că o cooperativă are dreptul să importe motorină pentru membrii săi. Dar iată avem această problemă cu ANRE care nu recunoaște că o cooperativă de întreprinzători nu poate importa motorină”, susține Slusari.

Reprezentantul „Agrostoc” a expediat ziarului TIMPUL refuzul primit de la ANRE. În acesta se menționează: „Reieșind din faptul că Cooperativa de Întreprinzător „Agrostoc” nu are calitatea de producător agricol, relațiile financiar-economice între cooperativă și membrii săi se efectuează prin operațiuni de vânzare-cumpărare și activitatea de bază a acesteia constă în asigurarea membrilor-fondatori cu necesarul pentru buna desfășurare a procesului tehnologic de producere în agricultură, eliberarea autorizației de import ar fi în contradicție cu rigorile impuse de Legea nr. 461-XV din 30.07.2001 privind piața produselor petroliere”.

„Agricultorii vor motorină în baza unui credit”

Victor Parlicov, expert în cadrul Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, spune că tot ce s-a făcut pe marginea Legii cu privire la piața produselor petroliere seamănă a populism. „Deși legea a intrat în vigoare la începutul lunii aprilie, deocamdată nimeni nu are autorizație. Mecanismul nu funcționează. Din start, nu era această problemă. Problema pe piața produselor petroliere era concurența care funcționa prost și trebuia de pus pe jar Consiliul Concurenței ca să funcționeze adecvat. Cauza principală este faptul că nu funcționau mecanismele concurențiale. Prețurile nu sunt un instrument de concurență, respectiv este deficit de concurență și producătorii nu au mare alegere. De fapt, discuțiile se duceau de mult timp, dar autoritățile au acceptat schimbarea legii în martie din simplul motiv de a liniști lumea”, a declarat specialistul.

Expertul se arată sceptic în privința funcționării noilor prevederi din lege. „Vreau să văd cum un agricultor o să se ducă la rafinăria ce aparține companiilor vertical integrate care operează și la noi pe piață cum ar fi Lukoil, Petrom, Rompretrom și aceștia să-i dea agricultorului motorină la un preț mai bun și la condiții mai favorabile decât la distribuitorul lui din Moldova. Cum o să se întâmple aceasta, mai ales că distribuitorul lui afiliat în Moldova îi plătește direct, cash. Dar agricultorii vor în baza unui credit, ei vor să ia primăvara și să achite toamna. Mulți dintre ei nu-și puteau răsplăti furnizorii interni”, susține Parlicov.

Mai mult, specialistul economic susține ideea printr-un exemplu asemănător. „Era o perioadă în care o companie de stat „Moldresurse” a luat licență la vânzarea produselor petroliere. Se spunea că astfel „companiile petroliere gâtuie producătorii agricoli” și au dat produse la prețuri convenabile, însă au falimentat. Agricultorii nu plăteau, apoi prețul care îl propuneau nu era relevant – pierderi mari”, explică Victor Parlicov.

În afară de toate acestea, legea lasă loc de fraudă. Expertul spune că toată logica introducerii licențierii ca activitate de comercializare a produselor petroliere a fost făcută încă în anii 2000. „Atunci o mulțime de produse petroliere de pe piață erau de contrabandă, nu se achitau taxe. Și au introdus licența, ca să nu poată cineva trece hotarul cu o cisternă de motorină, benzină să scrie ce vrea în declarație, să dea o mită la vameș și mai departe să nu-l prindă nimeni prin țară. S-a introdus licența ca să se știe clar pe nume cine se ocupă cu aceasta și să fie monitorizați”.

În acest sens, specialistul se întreabă care este mecanismul de depistare a celor ce vor frauda. „Dar acum este o categorie care poate importa fără licență, care pur și simplu scrie o declarație pe propria răspundere că ei o să verse în rezervorul tractorului. Dar dacă el o să vândă motorina, cum o să-l prinzi? O să umble Fiscul pe la toate bazele?”, zice expertul Victor Parlicov.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *