Timpul.md

Politică 12 August 2016 | 06:12

Moldova și Ucraina caută să ocolească regiunea transnistreană

Republica Moldova și Ucraina doresc să reabiliteze un segment de cale ferată care ar face posibilă evitarea regiunii transnistrene de către marfare în drumul lor spre regiunea Odesa. Deși un acord în acest sens a fost semnat în toamna anului trecut, partea ucraineană încă mai caută finanțatori.

Recent, la Chișinău a avut loc o întâlnire de lucru dintre reprezentații CFM și a companiei „Ukrzaleznița” la care s-a discutat din nou acest subiect.

Pe 2 august, sala de ședințe din cadrul Direcției „Căii Ferate din Moldova” a fost gazda unei întruniri la care a participat viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova, Sergiu Bucătaru, directorul CFM, Iurii Topală, ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova, Ivan Gnatîșin, deputatul poporului din Ucraina, Anton Kisse, vicepreședintele Consiliului regional din Odesa, Iurii Dimcioglo, precum și consilierul pe probleme economice din cadrul Ambasadei Ucrainei, Valerii Kolomiiets. Participanții au analizat posibilitățile de restabilire a relațiilor de colaborare în ceea ce privește transportarea volumelor de mărfuri prin portul Reni. Totodată, în cadrul discuțiilor a fost abordat subiectul restaurării liniei de cale ferată Berezino-Basarabeasca, prin atragerea unor finanțatori externi. Oficialii au subliniat necesitatea de a atrage agenți economici europeni care ar putea utiliza acest traseu de cale ferată. Întâlnirea a avut loc în contextul în care regiunea transnistreană se confruntă cu o nouă problemă a căilor ferate. Ucraina nu mai permite garniturilor care transportă carburanți în Transnistria să intre direct în regiune fără să treacă prin vama moldovenească. Drept replică, autoritățile separatiste au avertizat că ar putea să blocheze tranzitul trenurilor ucrainene prin segmentul transnistrean.

Drum spre porturile ucrainene

Linia de cale ferată Berezino-Basarabeasca a încetat să mai funcționeze prin anul 1997, din cauza fluxului redus de trenuri. Până în anul 2000 șinele au fost demontate din ambele părți ale frontierei moldo-ucrainene, localnicii au furat pietrișul, iar din calea ferată au rămas doar câteva poduri și terasamentul. Subiectul a rămas închis până în toamna anului trecut. Pe 20 octombrie 2015, la Odesa, a avut loc o întâlnire dintre șeful regiunii, Mihail Saakașvili, directorul interimar al companiei „Ukrzaliznița”, Alexandr Zavgorodnev, precum și directorul CFM, Iurii Topală. Participanții la convorbire au discutat despre reconstrucția segmentului de cale ferată Berezino-Basarabeasca. Proiectul are o importanță strategică, consideră deputatul ucrainean Anton Kisse. El susține că segmentul reconstruit va ușura accesul trenurilor către portul Reni și va reduce timpul de circulație a trenurilor pe teritoriul Moldovei. În afară de aceasta, e o posibilitate de a deschide portul Ismail pentru mărfurile moldovenești, iar localnicii din raioanele ucrainene de frontieră Tarutinskii și Arțizkii vor ajunge mai rapid în orașele Reni, Odesa și Ismail. De asemenea, reconstrucția căii ferate Berezino-Basarabeasca este văzută ca făcând parte din seria de proiecte menite să dezvolte regiunea Odesa, cum ar fi reconstrucția drumului Odesa-Reni și terminalul de traversare a Dunării Orlovka-Isaccea. ,



Un aspect important, susțin oficialii, va fi posibilă evitarea segmentului transnistrean. Același motiv îl invocă și directorul companiei „Ukrzaliznița”, Alexandr Zavgorodnev: „Este un drum direct din Moldova către porturile regiunii Odesa”, afirmă el. Valoarea proiectului se ridică la suma de 300 milioane de hrivne (peste 10 milioane de euro). Presa ucraineană scria că, în ajunul întâlnirii din octombrie anul trecut, Mihail Saakașvili, guvernatorul regiunii Odesa, a dat ordin ca 1,1 milioane de hrivne destinate inițial pentru reconstrucția unui spital din orașul Reni, să fie redirecționate pentru elaborarea proiectului de reconstrucție a căii ferate Berezino-Basarabeasca. Alte surse de finanțare însă nu au fost menționate. Serviciul de presă al CFM a confirmat că partea ucraineană caută investitori și deocamdată nu a stabilit termeni clari de realizare a proiectului. CFM trebuie să reconstruiască 2,5 km de cale ferată, iar Ucraina 22 km. La întrevederea de pe 2 august, participanții au decis să formeze în timpul apropiat un grup de lucru care se va ocupa de realizarea acestui proiect. Componența grupului va fi aprobată în cadrul Summitului Transportatorilor de Containere în Marea Neagră ( Black Sea Container Summit 2016) care se va desfășura pe 7-9 septembrie la Odesa.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus