Actualitate

Scrisoare deschisă a sindicatului personalului navigant Air Moldova către Vlad Filat

Stimate Domnule Prim Ministru,

În ultimul timp în societate se discută intens despre problemele ce ţin de siguranţa zborurilor în cadrul companiei aeriene Air Moldova. Noi personalul navigant al companiei Air Moldova supunem atenţiei Dumneavoastră starea reală a lucrurilor, din interiorul companiei, dar şi despre presiunea pe care o au asupra sa piloţii şi însoţitoarele de bord din partea conducerii companiei Air Moldova.

În 2008, un grup de piloţi ai c/a “Air Moldova” au hotărît să înfiinţeze un sindicat al membrilor personalului navigant. Motive pentru înfiinţarea acestuia există mai multe. Activitatea sindicatului companiei Air Moldova este nesatisfăcătoare, sarcinile şi scopurile acestei organizaţii, fiind reprezentate de mai multe profesii, de multe ori sunt diferite dar pe alocuri şi diametral opuse.

Salariul piloţilor şi însoţitoarelor de bord în c/a Air Moldova sunt cu mult mai joase decît în alte companii care operează aceleaşi tipuri de aeronave, pe când costul biletelor la cursele companiei sunt cele mai ridicate pe piaţă, cheltuielile operaţionale fiind aceleaşi. În prezent, departamentul responsabil de siguranţa zborurilor din cadrul companiei Air Moldova, este condus de un co-pilot fara experienta necesara, care recent, în detrimentul tuturor procedurilor stabilite în aviaţia civilă, a devenit şi commandant de aeronavă, tip A320.

În detrimentul art. 261, al Codului Muncii RM, directorul general al c/a Air Moldova, combină funcţia sa cu funcţia de comandant aeronava, pilot-instructor, examinator, primind pentru aceasta adaosuri corespunzătoare la veniturile lunare. În realitate acesta efectuiaza suplimentar şi planificarea echipajelor pentru zbor, zborurile pentru insturirile şi pregatirea profesională a personalului, ia decizii, care ţin de competenţa directorului operaţiuni zbor, de unul singur şi şefilor de flotă, pentru care nu poartă nici o răspundere.
Dumnealui, practic nu-i mai ramîne timp pentru îndeplinirea corespunzătoare a funcţiei de Director General, fapt care este motivul situaţiei deplorabile în compania Air Moldova.

Sindicatul nou format a întîmpinat multe obstacole din partea conducerii companiei, atît în procesul de înregistrare, dar şi pe parcursul executării obligaţiunilor. Mulţi piloţi care s-au alaturat sindicatului nostru au fost supuşi persecuţiei din partea conducerii. Astfel, din motive inventate, anume prin încălcarea art. 87 a Codului Muncii RM, a fost eliberat din funcţie preşedintele organizaţiei primare sindicale a comandanţilor Ion Grosu, şi au fost tentative ilegale de eliberare din funcţie a pilotului commandant A320 – Igor Rusu, dar şi a preşedintelui organizaţiei sindicale al membrilor personalului navigant – Vladimir Petraş. Toţi aceştea au nimerit în desgraţia conducerii companiei din cauza faptului că sunt membri ai organizaţiilor sindicale şi că nu doreau să efectueze zboruri în detrimentul regulilor existente, care puteau duce la consecinţe tragice.

Noi suntem disponibili să prezentăm informaţii despre numeroase încălcări comise în c/a Air Moldova care ţin de legislaţia muncii, legislaţia privind sindicatele, dar şi mai important, legislaţia şi reglementările privind siguranţa zborurilor. Sindicatul s-a adresat de nenumărate ori la Procuratura Generală şi Inspecţia pentru Protecţia Muncii, dar în cele mai multe cazuri răspunsurile au fost unele evazive. În cadrul Air Moldova există un department juridic, care prin diferite metode tergiversează procesele judecătoresti, iar conducerea companiei nu este atrasă la raspundere pentru încălcările grave, comise.

Un număr mare de piloţi şi insoţitoare de bord susţin noua organizaţie sindicală, dar în circumstanţe de intimidare şi şantaj din partea conducerii companiei, precum şi din frica de a pierde locul de muncă nu se alatură organizaţiei sindicale, în timp ce unii membri, din aceleaşi motive, părăsesc organizaţia

Se crează o impresie că domnul Iulian Scorpan şi consilierul lui principal – Directorul departamentului juridic domnul Vlad Cebotari şi-au pus drept scop distrugerea companiei Air Moldova, dar aşa cum sindicatul îi impiedică să facă acest lucru, vor să distrugă şi sindicatul. Directorul general al companiei, care după ce a făcut pregatirea din contul statului, obţinînd calificările de comandant, instructor şi examinator pentru 2 tipuri de aeronave, în caz de lichidare a companiei işi va găsi un loc de muncă, la fel ca şi domnul V. Cebotari. Aceştea sunt oameni noi-veniţi şi nu-i interesează soarta companiei, iar oamenii care au lucrat în c/a Air Moldova o bună parte din viaţa, vor fi nevoiţi să completeze rîndurile emigranţilor pentru a-şi găsi un loc de muncă.

Domnule Prim-ministru, reeşind din situaţia creată, vă rugăm să interveniţi personal în soluţionarea problemelor create în c/a Air Moldova, deoarece funcţionarii ASAC şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor se fac a nu vedea aceste probleme, dar cu atît mai mult, să le rezolve.

Cu profund respect şi sperantă în dreptate
Preşedintele organizaţiei sindicale a personalului navigant Air Moldova Vladimir Petras 
Preşedintele organizaţei sindicale a comandanţilor de aeronave Air Moldova Ion Grosu 
Preşedintele organizaţei sindicale a copiloţilor de aeronave Air Moldova Igor Alexeenco 

Document: Scrisoare publică Domnului Vladimir Filat, Primul Ministru al Republicii Moldova
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *