Ultima oră

Ucraina “nu se astâmpără”: Kievul nu respecta normele privind canalul Bastroe

Autoritatile ucrainene, mandre de proiect

Ministrul ucrainean al transporturilor si comunicatiilor, Konstantin Efimenko, a declarat la sfarsitul saptamanii trecute ca "sustine in totalitate" proiectul, care ar urma sa fie gata pana in 2011. "Sustin in totalitate proiectul canalului navigabil de mare adancime Dunare – Marea Neagra si voi face tot posibilul pentru a obtine avizele pozitive, in special din partea comisiilor ecologice", a declarat Kostantin Efimenko, vineri, intr-un comunicat, potrivit Ukrainian News Agency.

Datele publicate de Ministerul ucrainean al Transporturilor arata ca numarul de nave care au trecut pe partea deja amenajata a canalului a fost de 1.413 in 2009, iar, in primele patru luni ale anului 2010, canalul a fost tranzitat de 460 de nave. Autoritatile de la Kiev au tinut sa arate ca, pe masura ce creste traficul pe Bistroe, el scade pe bratul Sulina al Romaniei. [MAE avertizeaza: Ucraina incalca normele internationale in privinta Bastroe]

Kievul a calculat ca, in perioada ianuarie-aprilie 2010, au trecut cu 31,3% mai putine nave pe Sulina decat in aceeasi perioada pe Bistroe. Pe de alta parte, compania care gestioneaza proiectul – Delta Lotsman – a anuntat ca intentioneaza sa finalizeze lucrarile de amenajare la Bistroe pana in 2011.

Reactia MAE

Potrivit MAE, declaratiile reprezentantilor Ministerului Transporturilor din Ucraina prezinta, din nou, pozitia acestei institutii ucrainene, care isi promoveaza astfel propriul proiect. "Ministerul de Externe reitereaza, in acest context, pozitia constanta a partii romane, potrivit careia, pana la respectarea tuturor normelor internationale de protectie a mediului aplicabile in Delta Dunarii, autoritatile ucrainene nu sunt indreptatite sa efectueze lucrari in cadrul proiectului canalului de navigatie de mare adancime", se arata in raspunsul la solicitarea NewsIn.

"Ministerul afacerilor externe considera ca procedurile urmate de partea ucraineana pentru autorizarea lucrarilor nu corespund normelor si standardelor internationale si in special prevederilor Conventiei Espoo privind evaluarea impactului de mediu in context transfrontiera. Aceasta apreciere a fost confirmata si de Comitetul de Implementare al Conventiei de la Espoo, care a decis sa recomande statelor parti la Conventie ca, in cursul urmatoarei reuniuni (din mai 2011), sa reactiveze avertismentul pentru Ucraina (neactivat in octombrie 2008, in lipsa unor informatii complete) referitor la nerespectarea obligatiilor care ii revin in temeiul prevederilor Conventiei sau sa adopte un nou avertisment referitor la nerespectarea obligatiilor mentionate", adauga MAE roman.

In opinia expertilor romani, realizarea proiectului prezinta riscuri pentru starea mediului, inclusiv cu impact transfrontalier asupra Romaniei. Preocuparile partii romane cu privire la efectele negative ale proiectului sunt de altfel impartasite de organizatii internationale avand competente in acest domeniu.

Potrivit MAE, partea ucraineana continua sa prezinte proiectul canalului navigabil pe care doreste sa il construiasca in Delta Dunarii ca pe un concurent economic al canalului Sulina pentru a distrage, astfel, atentia de riscurile pentru starea mediului pe care proiectul ucrainean le provoaca.

"Partea romana considera ca navigatia in Delta Dunarii trebuie sa se desfasoare in conditiile liberei concurente, insa cu respectarea prevederilor de drept international relevante, atat in domeniul protectiei mediului inconjurator, cat si in alte domenii. In acest context, trebuie subliniat ca Romania, prin administratia Fluviala a Dunarii de Jos, are obligatia sa asigure conform prevederilor Conventiei de la Belgrad privind regimul navigatiei pe Dunare conditiile corespunzatoare de navigatie in sectorul Dunarii maritime si pe bratul Sulina pana la varsarea acestuia in Marea Neagra", mentioneaza Ministerul de Externe.

Ministerul Afacerilor Externe continua in prezent demersurile atat bilaterale, cat si multilaterale in vederea determinarii partii ucrainene sa se conformeze normelor de drept international aplicabile in ceea ce priveste proiectul canalului de navigatie din Delta Dunarii.

Sursa: 9am 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *