Timpul.md

Afaceri 28 Iunie 2012 | 05:47

Business de Chişinău - billboard-ul cu sentimente

Credeaţi că, dacă avem drumuri stricate, tone de mizerie, câte zece gherete şi panouri la fiecare 50 de metri pătraţi, mai rău nu se poate? 

Se poate! Cu bani şi imaginaţie totul este posibil. Probabil tot cu bani, din exces de imaginaţie şi, desigur, cu o lege permisivă, Chişinăul a fost împânzit de panouri cu diverse mesaje. Fie că doresc să-şi felicite membrii familiei cu ocazia zilei de naştere, să facă o declaraţie de dragoste, sau mai nou - o cerere în căsătorie, unii chişinăuieni ţin neapărat să o facă în public. Astfel, panourile cu imagini nepotrivite spaţiului public şi cu numeroase greşeli în declaraţiile de „afecţiune” au devenit parte din realitatea şi aşa ştirbită a Chişinăului.

Poze nepotrivite şi texte cu greşeli

Dacă vrei să-i faci o surpriză plăcută tatălui, soţului sau unei alte persoane dragi, poţi apela la o agenţie de publicitate. Pentru câteva sute de euro, ei îţi vor imprima poza şi textul pe care le vrei, vor face montarea, se vor ocupa de design şi… gata. Imaginea cu persoana dragă va fi cocoţată pe un panou publicitar, astfel ca să o vadă întreaga lume. Problema este că s-ar putea ca surpriza să nu-i placă decât celui căruia îi este adresată. În rest, astfel de panouri creează un puternic disconfort vizual. Aceasta din cauza imaginii deseori nepotrivite pentru plasarea în spaţiul public şi a textului cu greşeli. Un astfel de exemplu este panoul amplasat în zona Gării de Nord, unde apare imaginea unui bărbat şi textul de felicitare „Papusic la mulţi ani!”. Un alt tânăr ingenios a hotărât să-şi ceară prietena de soţie, imprimând poza ei şi textul cererii în căsătorie pe un billboard.


Foto: Ramin Mazur

O surpriză de câteva sute de euro

Am încercat să aflăm de la firmele de publicitate dacă au multe oferte de agest gen şi cam cât ne-ar costa o „surpriză publică”. Aceştia însă au fost scumpi la vorbă, intuind că vom prezenta subiectul cu o tentă negativă. Totuşi am reuşit să aflăm de la directorul unei agenţii că ofertele nu sunt prea dese - poate o dată la jumătate de an. Preţurile sunt ţinute în taină pentru jurnalişti. Totuşi, dacă te prezinţi la telefon drept un potenţial client, poţi afla cu uşurinţă şi acest lucru. Astfel, am aflat că arendarea unui panou cu dimensiunile 1 x 2 m amplasat în zona Centru va costa aproximativ 500 de lei. Cu imprimare şi design preţul va ajunge la o mie de lei. Alte companii operează cu preţuri şi mai mari, acestea variind în funcţie de locul amplasării, durata şi mărimea panoului. Dacă vă doriţi un panou cu dimensiuni mai mari, va trebui să scoateţi din buzunar câteva sute de euro. Ce-i drept, durata de amplasare nu depăşeşte zece zile.

Şase companii „îşi fac de cap”

Dacă agenţii economici sunt scumpi la vorbă, funcţionarii din primărie spun că „surprizele inestetice” au apărut fără autorizaţie de la Primărie. „Ţin să spun din start că suntem împotriva acestor panouri. Ele apar fără să fie coordonate cu noi. Noi nu le permitem să amplaseze aşa ceva”, ne-a spus Gheorghe Tofan, şeful Secţiei peisaj urban şi reclamă din cadrul Direcţiei arhitectură, urbanism şi relaţii funciare a Primăriei Chişinău. Că panourile au fost instalate abuziv, fără autorizarea Primăriei, este sigură şi Angela Lubaş, specialist principal privind problemele respectării legislaţiei lingvistice din cadrul Primăriei. „Sunt şase companii care amplasează imagini şi felicitări pe panouri. Cereţi-le autorizaţia pentru imagine şi corectitudinea textului şi veţi vedea că nu le au. Din păcate, noi nu-i putem obliga să vină la noi pentru verificarea textelor. Legea nu ne permite acest lucru. Noi putem doar să verificăm textele celor care vin la noi şi ne cer acest lucru”, a menţionat Lubaş. Specialista spune că este obligatorie adoptarea unui regulament local, care să-i oblige pe toţi agenţii economici să supună verificării textele înainte ca acestea să apară în locuri publice... Până atunci, Chişinăul continuă să ne surprindă.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus